Brev:
Hånd-, fod- og mundsygdom - lindring af symptomer
2. maj 2008
Alder:
12 mdr.
Hånd-, fod- og mundsygdom - lindring af symptomer
Hej Helen
Jeg har den sidste uge stiftet bekendtskab med børnesygdommen Hånd-, fod- og mundsygdommen - hvilket var særdeles ubehageligt. Tit er man som forældrer i vildrede over hvad man skal give barnet at spise og drikke - og da jeg nu har prøvet sygdommen på min egen krop, vil jeg gerne videregive min viden om hvordan symptomerne lindres bedst
Udslættet på hænderne og fødderne fik jeg hormonsalve for - men om man kan bruge dette til børn, skal jeg ikke gøre mig klog på. Men det hjalp på den stikkende fornemmelse udslættet giver. Det føles lidt som om man har krammet en brændenælde med hånden, eller trådt på en med foden.
I halsen fik jeg en hel del blister, og det er jo gerne det, der gør det mest ubehageligt for børnene. Jeg lindrede med afkølet/lunken kamillethe med sukker i, mælk og spiste havregrød. Havregrøden lagde en dejlig "hinde" i munden og halsen, som gjorde at smerterne aftog en del... Ellers tog jeg nogle hovedpinepiller, for at dæmpe smerten, og ifølge vores læge vil man kunne bruge en børnepanodil til et barn.
Jeg håber mine erfaringer kan bruges af andre forældrer, til deres børn eller dem selv, hvis de skulle få sygdommen.