Hånd-, fod- og mundsygdom - lindring af symptomer

2. maj 2008

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Hånd-, fod- og mundsygdom - lindring af symptomer

Hej Helen

Jeg har den sidste uge stiftet bekendtskab med børnesygdommen Hånd-, fod- og mundsygdommen - hvilket var særdeles ubehageligt. Tit er man som forældrer i vildrede over hvad man skal give barnet at spise og drikke - og da jeg nu har prøvet sygdommen på min egen krop, vil jeg gerne videregive min viden om hvordan symptomerne lindres bedst

Udslættet på hænderne og fødderne fik jeg hormonsalve for - men om man kan bruge dette til børn, skal jeg ikke gøre mig klog på. Men det hjalp på den stikkende fornemmelse udslættet giver. Det føles lidt som om man har krammet en ...

Annonce

... brændenælde med hånden, eller trådt på en med foden.

I halsen fik jeg en hel del blister, og det er jo gerne det, der gør det mest ubehageligt for børnene. Jeg lindrede med afkølet/lunken kamillethe med sukker i, mælk og spiste havregrød. Havregrøden lagde en dejlig "hinde" i munden og halsen, som gjorde at smerterne aftog en del... Ellers tog jeg nogle hovedpinepiller, for at dæmpe smerten, og ifølge vores læge vil man kunne bruge en børnepanodil til et barn.

Jeg håber mine erfaringer kan bruges af andre forældrer, til deres børn eller dem selv, hvis de skulle få sygdommen.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år