Svar: Fra lift og over i vugge eller seng
30. april 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Maria
Jeg er ked af at høre at det ikke kom til at fungerer rigtigt med amningen, men det vigtigste er jo at lillepigen trives, og det lyder det jo bestemt som om hun gør:o)
Hvis liften kan nå at stå i kurvevuggen, så kan det være en mellemting. Så lærer hun at sove i vuggen, vender sig til omgivelserne og stedet hvor den står, men har samtidig trygheden ved liften, som hun kender godt. Det kan gøre det lettere at få hende ud af liften og over i vugge/seng.
Ellers tænker jeg at det er rigtigt med måden du gør det på, svøbe hende, tætne med lidt puder eller lignende, så du får lave en lille hule hun kan ligge i. Vær dog opmærksom på at hun også nu begynder at have behov for at kunne bevæge sig lidt mere og at hun derfor kan begynde at have lidt behov for at have lidt mere plads omkring sig. Du kan prøve at putte hende på siden og når hun så sover, så trille hende tilbage til ryggen.
Hvilken madras er der i vuggen? Måske er madrassen for blød.. måske kunne du prøve at flytte madrassen fra liften over i vuggen, så underlaget er det hun plejer at ligge på og dermed genkendeligt og trygt.
Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående tanker, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske