Svar: Negleklipning og søvnbehov
28. april 2008
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Signes mor
Det gør mig ondt at høre omkring din far - og jeg kondolerer.
Det kan nogle gange være lettere at klippe neglene lige når barnet kommer op af vandet eller allerede mens barnet sidder i badekaret - neglene bliver blødere i vandet og så føles det ikk så ubehageligt.
Alternativet kan være at gøre det, når hun sover..
Du kan også forsøge at massere og nusse hendes fødder i det daglige - det kunne være som en del af aftenritualet, når I sidder og hygger jer og hun skal lidt ned i gear. Jeg tænker at hvis du stille og roligt kan få hende gjort tillidsfuld og tryg ved at du 'piller' ved hendes tæer og begynder at føle lidt mere nydelse omkring det, så vil hun måske på sigt også bedre kunne acceptere at du klipper hendes tånegle:o)
Det lyder som om at Signe trives og har det rigtig godt. Det er dejligt at hun er begyndt at tale i 2 ords sætninger - det er så hyggeligt, når de rigtigt begynder at småsnakke. Det lyder rigtig fint som hun vokser.
Med hensyn til søvn, så vil de fleste børn på 2 år sove middagslur på 1-2 timer og nattesøvn på 11-12 timer - ialt sover de ca 13 timer i døgnet. Signe sover fra 19.30 til 6.30 - altså ca 11 timer om natten og mellem 2-2½ time til middag - det er sammenlagt lige efter bogen:o)
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske