Svar: Negleklipning og søvnbehov

28. april 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Signes mor

Det gør mig ondt at høre omkring din far - og jeg kondolerer.

Det kan nogle gange være lettere at klippe neglene lige når barnet kommer op af vandet eller allerede mens barnet sidder i badekaret - neglene bliver blødere i vandet og så føles det ikk så ubehageligt.

Alternativet kan være at gøre det, når hun sover..

Du kan også forsøge at massere og nusse hendes fødder i det daglige - det kunne være som en del af aftenritualet, når I sidder og hygger jer og hun skal lidt ned i gear. Jeg tænker at hvis du stille og roligt kan få hende gjort tillidsfuld og tryg ved at du 'piller' ved hendes tæer og begynder at føle lidt mere nydelse ...

Annonce

... omkring det, så vil hun måske på sigt også bedre kunne acceptere at du klipper hendes tånegle:o)

Det lyder som om at Signe trives og har det rigtig godt. Det er dejligt at hun er begyndt at tale i 2 ords sætninger - det er så hyggeligt, når de rigtigt begynder at småsnakke. Det lyder rigtig fint som hun vokser.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til søvn, så vil de fleste børn på 2 år sove middagslur på 1-2 timer og nattesøvn på 11-12 timer - ialt sover de ca 13 timer i døgnet. Signe sover fra 19.30 til 6.30 - altså ca 11 timer om natten og mellem 2-2½ time til middag - det er sammenlagt lige efter bogen:o)

Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet