Negleklipning og søvnbehov

28. april 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Negleklipning og søvnbehov

Hej Helen

Det er længe siden sidst, men jeg kan se, at det også drejede sig om negle sidste gang før jul :-) Har du nogle tips til, hvordan jeg får lov til at klippe Signes negle? Det er især tåneglene, vi ikke må komme i nærheden af. De knækker iøvrigt stadig.

Fingerneglene kan jeg godt få lov til at klippe. Vi synger lidt pegefinger, pegefinder hvor er du osv. og hvis der er en som river lidt, beder hun selv om at få den klippet. Jeg har selvfølgelig prøvet at synge lidt om tåneglene også, men det ændrer ikke noget. Vi har nogle gange været nødt til at holde hende fast for at klippe dem. De bliver så lange, at de nærmest gror nedad - altså rundt om tåspidsen. Hvad gør vi, for jeg vil jo helst ikke have, at hun forbinder neglesaksen med det scenarie, at vi holder hende fast.

Vi har lige været på ferie under varmere himmelstrøg, det var rigtig rart, og Signe klarede det hele så fint - både flytur, ukendte rammer m.v. Vi trængte også til det. Min far - altså morfar - døde lige før jul, så jeg har ikke haft det ...

Annonce

... helt store overskud, når min mor også skulle hjælpes lidt med det hele, men nu er det forår, og overskuddet begynder at komme tilbage.

Signe gør store fremskridt med sproget. Det er sjovt at høre de nye ord, der kommer til hver dag. I løbet af vores ferieuge skete der utrolig meget hver eneste dag. Hun begyndte at kombinere ordene til 2 ords-sætninger. F.eks. far sove.

Hun er stadig lille af sin alder, men hun vokser da pænt. Hun er da vokset 11 cm de sidste 10 mdr. Er det ikke ok? Hun er 83 cm stående og vejer ca. 10,5 kg. Ved 2 års undersøgelsen hos lægen lå hun på kurven.

Hvor meget skal vi forvente, at hun sover? Lige nu sover hun ganske meget, synes jeg. Hun vågner ca. kl. 6.30 og sover til middag mellem 12 og 14.30. Nogle gange lidt kortere, nogle gange lidt længere, men dagplejemoren plejer at vække hende efter ca. 2,5 timer. Hun bliver puttet ca. kl. 19.30. Vi holder øje med, hvornår hun gnider øjne og det plejer at være der omkring.

Det var lidt om det hele her fra.

Med venlig hilsen
Signes mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder