Brev:
Negleklipning og søvnbehov
28. april 2008
Alder:
2 år, 2 mdr.
Negleklipning og søvnbehov
Hej Helen
Det er længe siden sidst, men jeg kan se, at det også drejede sig om negle sidste gang før jul :-) Har du nogle tips til, hvordan jeg får lov til at klippe Signes negle? Det er især tåneglene, vi ikke må komme i nærheden af. De knækker iøvrigt stadig.
Fingerneglene kan jeg godt få lov til at klippe. Vi synger lidt pegefinger, pegefinder hvor er du osv. og hvis der er en som river lidt, beder hun selv om at få den klippet. Jeg har selvfølgelig prøvet at synge lidt om tåneglene også, men det ændrer ikke noget. Vi har nogle gange været nødt til at holde hende fast for at klippe dem. De bliver så lange, at de nærmest gror nedad - altså rundt om tåspidsen. Hvad gør vi, for jeg vil jo helst ikke have, at hun forbinder neglesaksen med det scenarie, at vi holder hende fast.
Vi har lige været på ferie under varmere himmelstrøg, det var rigtig rart, og Signe klarede det hele så fint - både flytur, ukendte rammer m.v. Vi trængte også til det. Min far - altså morfar - døde lige før jul, så jeg har ikke haft det helt store overskud, når min mor også skulle hjælpes lidt med det hele, men nu er det forår, og overskuddet begynder at komme tilbage.
Signe gør store fremskridt med sproget. Det er sjovt at høre de nye ord, der kommer til hver dag. I løbet af vores ferieuge skete der utrolig meget hver eneste dag. Hun begyndte at kombinere ordene til 2 ords-sætninger. F.eks. far sove.
Hun er stadig lille af sin alder, men hun vokser da pænt. Hun er da vokset 11 cm de sidste 10 mdr. Er det ikke ok? Hun er 83 cm stående og vejer ca. 10,5 kg. Ved 2 års undersøgelsen hos lægen lå hun på kurven.
Hvor meget skal vi forvente, at hun sover? Lige nu sover hun ganske meget, synes jeg. Hun vågner ca. kl. 6.30 og sover til middag mellem 12 og 14.30. Nogle gange lidt kortere, nogle gange lidt længere, men dagplejemoren plejer at vække hende efter ca. 2,5 timer. Hun bliver puttet ca. kl. 19.30. Vi holder øje med, hvornår hun gnider øjne og det plejer at være der omkring.
Det var lidt om det hele her fra.
Med venlig hilsen
Signes mor