Svar: Sove og ammevaner, modermælkserstatning mv

25. april 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære LJ

Dejligt kort og præcist, - jeg skal se om jeg kan gøre det samme:o)

I forhold til søvn og sovevaner, så vil du omkring 8 ugers alderen godt kunne begynde at indføre lidt mere fast ritual omkring det at blive puttet. At din dreng bliver svøbt, får en sut og en sutteklud, at du vugger ham lidt, synger en bestemt sang eller tænder en musikuro, putter ham i barnevognen og triller ham en tur hver dag, når han skal sove middagslur osv. Små ritualer, som stille og roligt vil være noget han forbinder med at han skal sove.

Men de fleste børn vil være omkring 4 måneder inden man begynder at kunne tale om en mere regelmæssig rytme og ofte er det først rigtigt, når de kommer igang med skemaden, at man begynder at få en mere fast plan for dage. Det vil sige faste tidspunkter at spise på og sove på.

Din dreng har stadig rigtig meget brug for at selvregulere både når det drejer sig om søvn og mad. Netop når det drejer sig om amning, så er det også vigtigt at han får lov til at spise når han vil og ikke køres ind i et system med faste tider og rammer - fleksibiliteten omkring brystet vil sikre at din mælkemængde passer til hans behov. Begynder man at sætte tid på amning eller amme med faste intervaller, så er der risiko for at mælkeproduktionen nedsættes og det vil påvirke amningen negativt, med den alder din dreng har.

Du må gerne brude lidt babybadeolie i badevandet. Det er meget lidt du skal bruge, vær opmærksom på at hvis du kommer for meget i, så kan han blive glat som en ål og glide ud af hænderne på dig, når du holder ham i vandet. Men en lille smule er helt okay, hvis du føler at han er lidt tør i huden og har brug for det.

Med hensyn til hvorvidt en almindelig flaske modermælkserstatning vil påvirke ham og alt det gode modermælken gør afhænger især af, hvorvidt han er allergidisponeret eller ej. Mange undersøgelser tyder på, at det især er barnets første levemåneder, der er er kritiske med hensyn til ...

Annonce

... allergiudvikling. Netop i den periode er barnets immunsystem endnu ikke fuldt udviklet, og nogle børn ("risikobørn") er derfor ikke i stand til at undertrykke en allergitendens.

Her kan indtagelse af almindelig komælksbaseret modermælkserstatning have en betydning. Det afhænger dog ikke at dette alene, det spiller også ind om barnet i øvrigt er allergidisponeret (arveligt via sine forældre), hvor meget barnet i øvrigt ammes, hvor tidligt man introducerer fast føde, og om barnet dagligt udsættes for tobaksrygning, pelsdyr mv. Der er mange faktorer som spiller ind, når man taler om risiko for at udvikle allergi.

Hvis man af en eller anden grund ikke kan amme eller ikke kan malke mælk ud til sit barn, så vil det være anbefalelsesværdigt at man købe speciel erstatning. Er der risiko for allergiudvikling, så vil den type erstatning ikke give problemer. Det er de erstatninger der hedder Nutramigen eller Profylac og de sælges på apoteket. Man skal således ikke fortvivle, hvis amningen eller udmalkningen ikke fungerer:o)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis du har mod på at malke ud, så synes jeg bestemt at du skal forsøge. Du kan købe eller leje en brystpumpe i de større babyudstyrsforretninger og det kan være en god idé. Du skal regne med at han har brug for ca 1/6 af sin vægt i døgnet. Jeg ved jo ikke hvad han vejer, men hvis vi nu siger at han vejer 4800g, så vil han have behov for ca 800ml mælk i døgnet - spiser han ca 6 gange dagligt, så er det altså ca 135ml hver gang.

Hvis du regner med at du skal være væk i 6-8 timer, ammer inden du tager af sted og igen når du kommer hjem, så vil han imens at du er væk have behov for at få mælk 2-3 gange. Altså et mælkebehov på mellem 300-400ml. Du skal også regne med at der går lidt til spilde, når man malker ud og skal give på flaske.

Se i øvrigt min artikel "Udmalkning og opbevaring af modermælk" som du finder under 'Artikler'.

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder