Svar: Vægt og dele værelse
24. april 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Bodil
Det lyder som om at du har en rigtig god og fed mælk:o) så længe børn bliver ammet, så er det ikke noget problem at de bliver store. Vægten vil automatisk stagnere og ændre sig i takt med at de begynder at få anden mad.
Der er lavet undersøgelser som viser at modermælk kan være meget forskelligt sammensat, når man ser på f.eks. fedtindholdet. Alle kvinder har god mælk, der passer til deres barn, men nogle kvinder danner altså federe mælk end andre og det lyder som om at du hører til i denne kategori.
Så kan man naturligvis spørge hvorfor din ældste datter ikke tog så meget på, hende ammede du jo også og forklaringen på det kan være svær for mig at give. Umiddelbart tænker jeg at netop det at du har ammet før vil gøre at du har flere prolaktinreceptorer i brystet og du producerer derfor lettere og mere mælk denne gang. Jeg tænker også at du måske er mere opmærksom på dit madindtag end du var tidligere - måske er I begyndt at spise sundere, leve sundere generelt, spise mere fisk eller? Det du spiser kan godt til en vis grad påvirke din mælk. Og så tænker jeg at jeres lillesøster her jo også sover ret godt, så vidt jeg husker og når man sover, så sættes der rigtig gang i væksthormonerne og alt muligt andet. Så hun har altså alle forudsætninger for at have det rigtig godt og måske derfor vejer hun mere end nummer 1.
Forkert er det i hvert fald ikke på nuværende tidspunkt og du skal se, vægten vil som sagt stagnere i takt med at hun bliver ældre, begynder at kravleomkring, få anden mad osv. Måske vil hun komme til at veje godt 12 kg når hun er 1 år - og det er helt fint.
De fleste børn vil først omkring 6 måneders alderen kunne undvære mælk om natten og her taler man midt nat. Det vil sige at du fortsat skal regne med at amme sen aften omkring 23-24 og igen tidlig morgen 05/06. Men midt nat vil hun kunne sove uden mælk og det er at sove igennem.
Det lyder som en god idé at lade pigerne sove i samme værelse og det kan I godt begynde at gøre klar til. Det vil være helt naturligt for lillesøster at flytte på værelse med storesøster, hvis hun har sin seng med sig og bliver puttet fuldstændig som hun plejer. I skal således ikke lave noget om, men putte hende i sengen, med amning, sut, sutteklud eller hvordan I nu plejer at gøre og storesøster kan som hun plejer, få læst en godnathistorie eller lignende.
I starten vil de to måske påvirke hinanden med deres lyde osv. men det bliver stille og roligt en vane og de ender ofte med at føle tryghed ved hinandens lyde.
Jeg synes I skal forsøge nu, når der kommer nogle sammenhængende dage i Kristi himmelfartsdagene, det vil være helt fint. I kan også vente til lillesøster er ½ år, hvis I har det bedre med det. Det afhænger helt af hvad der passer bedst. Det er jo vigtigt at finde et tidspunkt, hvor I synes hun virker frisk og til at have overskud og mod på forandring og hvor I er inde i en god periode. Det lyder til at være i øjeblikket, så hvorfor ikke gøre det nu? Måske bliver hun syg om 3 uger og så er det svært at lave nye rutiner.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske