Svar: Soveproblemer, udvikling og forberedelse til vuggestue
22. april 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Sebastians forældre
Da Sebastian nu er 9 måneder gammel, så vil han normalt have behov for at sove ca 14 timer i døgnet - dette er gennemsnitligt så nogle sover mere, andre mindre. Børn vil i den alder normalt fortsat have behov for at sove 2 gange dagligt og hvis de som Sebastian sover fra ca 20 til 06 - altså 10 timer, så vil han altså normalt have behov for at sove mellem 3-4 timer i løbet af dagen - jeg kan derfor godt forstå at I ikke synes 2 x 45 minutter er særlig meget, hvis han de fleste dage nøjes med dette.
Planen for dagen ser dog rigtig fin ud og et eller andet sted må man jo tro på at han sover, når han har behov for at sove. Du beskriver jo en dreng som udvikler sig godt og har et stort aktivitetsniveau og ikke som en dreng der mangler søvn... At få ham til at sove længere end han gør er derfor svært og I gør allerede alt det gode og vigtige i den forbindelse.
Vores søvn og søvnrytme hænger sammen med mange ting. Men blandt andet den daglige rutine og rytme. Tidspunkterne vi spise på, maden vi spiser, om det er dag eller nat osv. har stor betydning for vores søvn og den rutine og rytme I har jo jer er rigtig fin.
Han har en alder nu, hvor han begynder at vise mere selvstændighed og også begynder at adskille sig lidt fra jer. Han er igang med en stor udvikling og viser mere og mere egen vilje og temperament og at protestere mod at sove hører derfor alderen til... Jeg tænker derfor at I skal forsøge ikke at gøre alt for meget ud af det - det er frustrerende at trille rundt med barnevognen i en time mod at han sover 15 minutter og det har ingen af jer på sigt gavn af. Så er det bedre at I siger til jer selv, at lige nu har Sebastian brug for mere vågentid - han er igang med at udforske og udvikle sig selv og sin omverden og det skal han have lov til.
I må gerne hjælpe ham med at kravle, komme op på alle fire og stå og rokke der, det kan hjælpe ham til at kravle. I kan også anskaffe jer en babygynge, altså en af den slags, hvor man sidder i en stol med en sele og gynger frem og tilbage. Det vil han sikkert elske og så kan nogle af hans vågne timer bruges på det... :o)
Det er rigtig godt at I nu forsøger at få ham ud af svøbet så han lærer at sove uden og jeg tænker at det må give helt sig selv i løbet af sommeren, når han skal sove ude i sin barnevogn - det bliver simpelthen for varmt for ham at være svøbt. Derfor er det rigtig fint at I lader ham sparke klædet af og forsøger at give ham fysisk ro ved at lægge jeres hænder på ham og også holde ham i hånden. Netop det at have en at holde ved virker for mange børn beroligende og jeg tænker at netop dette princip, vil de også kunne bruge i vuggestuen.
Der er altid en pædagog hos børnene når de sover og jeg tænker at vedkommende godt vil kunne stå og holde Sebastian lidt i hånden, hvis det er nødvendigt. Nogle gange kan man også have sin egen barnevogn med, så han kender den og føler sig tryg ved det. Derudover tænker jeg at han jo sandsynligvis vil blive ekstra træt af alle de indtryk han får, når han starter og at der måske i sig selv vil give helt nye sovevaner.
Det er dejligt at du har mulighed for at give Sebastian en langsom indkøring, brug den på at gøre ham tryg ved stedet og vær ikke for lang tid om at lade ham forsøge både at spise der og sove der. Det er vigtigt at han ret hurtigt for disse rutiner med og vender sig til den nye rytme. Det vil også være godt at han kommer roligt af sted om morgenen og at du så henter ham tidligt. Måske har I mulighed for at tage på besøg i institutionen et par dage, så han har prøvet at være der sammen med dig. Tal også med dem om, hvordan du oplever ham og hvad behov han har, når han skal sove. Måske har de forskellig mulighed for at putte ham - inde, ude, i egen vogn, i seng, i krybbe eller lignende så I fælles kan finde ud af hvordan I mon hjælper Sebastian bedst.
Det lyder altså således som om at I allerede gør hvad I kan og at I lige nu har en dreng som bare ikke sover særlig meget, men som i stedet bruger sin energi på at udforske sig selv og sin omverden - tiden skal ikke soves væk:o) Det vil ændre sig i takt med at han bliver ældre og starter i vuggestue og der er for mig at se ikke så meget andet I kan gøre end at bibeholde de gode rutiner og tanker som I allerede gør.
Håber det hjælper at få at vide, at man gør det godt allerede! Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske