Soveproblemer, udvikling og forberedelse til vuggestue

22. april 2008

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Soveproblemer, udvikling og forberedelse til vuggestue

Kære Helen

Ja, så har vi endnu engang brug for din faglige ekspertise...

Sebastian er nu næsten 9 mdr., og har i en lang periode været et utroligt nemt barn; spist godt, ingen vanskeligheder ift. sovning, glad for at tumle rundt for sig selv på gulvet, interesseret i og glad for andre mennesker end mor og far osv. Alt i alt en rigtig glad dreng, der stortrivedes. Ved seneste sp-besøg, var Sebastian 7½ md., målte 74 cm. og vejede 9,8 kg.

Men... de sidste ca. 14 dage virker det som om, der er sket en stor ændring med Sebastian, og pludselig er det (igen!) blevet hårdt og udfordrende at være hans forældre!

For det første har hans adfærd omkring spisningen ændret sig: Sebastian virker ikke til at være så interesseret i maden, men synes til gengæld, det er vældig morsomt at spytte maden ud, for at se forældrenes reaktion. Vi prøver at lade være med at give ham nogen særlig reaktion, når maden ryger ud af munden igen, nogle gange beslutter vi, at måltidet er overstået, andre gange fortsætter vi for at sikre, at han får mad nok.

Efter aftale med vores sp får Sebastian ikke længere mme, da han simpelthen ikke ville have det, og da sp'en mente, han fik sit næringsbehov dækket fint gennem den faste kost samt sødmælk i løbet af dagen samt ca 200 ml. vælling sen aften.
For det andet er vi igen begyndt at have svært ved at få Sebastian til at sove nok, og vi har derfor en lille dreng, der hurtigt bliver træt i løbet af dagen.

Som jeg tidligere har skrevet til dig, har vi svøbt Sebastian siden han var ca. 2 mdr. gammel. Nu, hvor han er blevet større, har vi selvfølgelig forsøgt at lade være med svøberiet, og i perioder er det også lykkedes at få ham til at falde i søvn uden, ved at holde lidt på armene, indtil han falder til ro, ae ham på ryggen osv. - dog er det aldrig lykkedes at få ham til at sove uden at være svøbt om natten.
For tiden er Sebastian så motorisk urolig, at han simpelthen ikke evner at falde i søvn på ”egen hånd” og han bliver derfor svøbt, hver gang, han skal sove, med mindre jeg går med ham i barnevognen.

Lige nu er den store udfordring især, at Sebastian kun sover ca. 45 min. til middag/eftermiddag, og derfor er meget træt allerede sent på eftermiddagen. Vi har forsøgt os med barnevognstur, sove i liften (som han altid har været meget glad for), sove i tremmesengen (som han også er glad for og sover fint i om natten), ikke svøbe ham, svøbe ham, ændre på tidspunkt for maden osv., men det har indtil ...

Annonce

... videre ikke haft nogen effekt. Sebastian vækker os ca. 6:15 og er allerede træt ved 9-tiden. Det skal siges, at han sover i sit eget værelse, og vi ved derfor ikke, om han vågner meget tidligere og ligger og hygger i sengen. I hvert fald er han normalt lysvågen, når vi hører ham...

Pt ser dagen således ud:

Ca 6:15: Sebastian giver lyd fra sig. Han bliver skiftet og leger i tremmesengen eller på gulvet indtil kl. 7, hvor han får brødhapser med ost, sødmælk og vand.

Ca 9: Grød med frugt, vand

Ca 9:30: Svøbes til formiddagslur, lægges enten i liften eller tremmesengen, alternativt går vi tur i barnevognen, hvor han først sidder og kigger ud og derefter lægges ned. Sover mellem 45 min og 1½ time

Ca 12: Frokost bestående af rugbrødshapsere med pålæg, varme rester, sødmælk og vand

Ca 13:30: Svøbes til middagslur, alternativt går vi tur i barnevognen. Sover kun ca. 45 min for tiden

Ca 16: Eftermiddagsmad bestående af lidt frugt, figen, brød eller lign., vand. Går oftest en tur med ham for at se, om han kan sove lidt mere, det lykkes stort set aldrig.

Ca 18: Aftensmad, det samme som vi får, sødmælk og vand til.

Ca 19:30: Hvis Sebastian ikke har spist så meget til aften, tilbydes han yoghurt med frugt.

Ca 20: Svøbes og lægges i seng i tremmesengen. Falder stort set i søvn med det samme.

Ca 23: Gives en flaske vælling, det varierer, om Sebastian er vågnet, eller om han får flasken i søvne. Det er også forskelligt, om han sover videre, eller om der går noget tid, før han igen falder i søvn.

I løbet af natten kommer Sebastian ud af svøbet, men sover videre. Han har i lang tid sovet igennem, men er på det seneste begyndt at vågne ved 4-5 tiden, hvor han skal nusses lidt for at sove videre. Bliver evt. svøbt igen.

Sebastian skal begynde i vuggestue om 1 md. Heldigvis har jeg en måneds ferie til indkøring, men jeg er alligevel bekymret for, hvordan det skal gå med hans sovning, for jeg regner ikke med, at de har tid til at svøbe ham i vuggestuen.

Mine spørgsmål er flg.:

Hvordan får vi Sebastian til at sove mere om eftermiddagen, sådan at han ikke er så træt?

Hvad kan vi ændre ved hans dagsplan?

Sebastian har i lang tid kunnet mave sig rundt på gulvet, og han kommer virkelig hurtigt frem og rundt i alle kroge. Det undrer os dog, at han ikke kravler endnu – er det noget, vi skal bekymre os om?

Vi håber, du kan overskue den lange smøre og ser frem til dit svar.

Med venlig hilsen
Sebastians forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år