Brev:
Mad, mave, søvn
22. april 2008
Alder:
6 mdr.
Mad, mave, søvn
Kaere Helen
Allerfoerst skal du vide at jeg skriver fra en engelsk computer, altsaa uden de der 3 bogstaver, du-ved-nok.;-)
Saa en praesentation af vores lille familie: Farmand er englaender, jeg er dansker og vores lille 6 ½ mdr gammel guldklump, Joanna, er jo en blandning. Jeg taler dansk med hende og far engelsk. Far arbejder hjemmefra og jeg er sygeplejerske, har blandt andet arbejdet paa en boerneafdeling.
Vi har flyttet noget rundt, for at sige det mildt. Joanna er foedt i Danmark, men allerede inden hun kom til verden, planlagde vi at flytte til Gozo, en lille maltesisk oe, hvor vi nu bor. Vi har tidligere boet i England, men har altid haft droemmen om at flytte syd paa, og det skulle vaere inden vi blev pensioneret. Vaek fra stress og jag, nyde hinanden og vores datter. Tidspunktet kom selvfoelgelig an paa foedsel og vores lille piges trivsel, men omkring 6 mdrs alderen var planen.
Foerst i marts startede turen. 4 dage hos min mor, saa koeretur til England men overnatning, 4 dage hos svigerfamilien og saa i fly til Malta, hvor vi boede paa hoteller, lejligheder mm, inden vi 1. april endelig kunne flytte ind i vores dejlige hus.
Og nu til Joanna: foedt ved akut kejsersnit efter en ”naesten-foedsel”, 19 timer, men efter sugekop mm, maatte Joanna ud. Noget af en haard omgang for os, men vi havde en fantastisk jordemoder, som har snakket det hele godt og grundigt igennem med os. 3050 g og 51 cm. Scorede ti ud af ti og ingen form for behandling. Hun skreg med det samme, sagde vores vidunderlige jordemoder. Jeg har ammet fra starten af og nydt hvert sekund. Har masser af maelk og Joanna har taget flot paa. (Vejer nu 9,2 kg og er 69 cm.)
Joanna har altid vaeret et nemt barn. Meget smilende, foelger sin udvikling flot, nem at troeste, nysgerrig og dejlig, dejlig. Vi startede paa skemad da hun var 4 mdr, da hun begyndte at vaagne mere om natten og viste alle tegn paa at vaere klar til det. Det var hun meget lysten i. Fra starten har vi tilbudt hende to maaltider med ske, morgen og aften, og dette er gaaet godt. Alt lige fra frugt, groent, ris, havregroed mm. Har forsoegt 3 maaltider, men det vil hun ikke tage.
Naa, men de her 2 maaltider samt hendes bad omkring kl 19 hver aften, har vi holdt meget fast i, selvom vi har vaeret paa farten. Vi mente det var vigtigt med rutiner og trygheden i dem, selvom mor og far rejser rundt. Paa et tidspunkt inden vi flyttede ind i vores hus, ville Joanna ikke have skemad, men kun ammes. Vi tolkede det som meget naturlig stress-reaktion, og lod hende bestemme farten. Nu er hun tilbage paa 2 maaltider i hoej stol og det hele.
Saa til sagens kerne: Joanna sover ikke mere end 2 til 3 timer ad gangen om natten. Hun har taget 5 timer ca 4 naetter, siden foedslen, og dette syntes uafhaengig af mad, stimulation mm. Herudover drikker hun kun hos mig. Vi har proevet alverdens ting paa kop og flaske, holder ved at tilbyde vand af kop ved hvert maaltid, men det lykkes ikke rigtigt. Sutteflasken leger hun kun med, tager den dog i soevne om aftenen.
Dette resulterer selvfoelgelig i haard mave. Her har vi proevet svesker, figner, guleroedder, boenner, mylicon-draaber mm, men intet har hjulpet. Har nu givet hende Lactulose i tre dage med god effekt, men dette kan hun jo ikke blive ved med. Inden da graed hun imens hun havde affoering, fordi det gjorde ondt. Saa synd!! Fra foedsel har hun dog kun haft affoering ca hver 14 dag, men uden problemer. Foerst efter skemad blev det et problem.
Det skal siges at min sundhedsplejerske i Danmark var utrolig soed, men meget ung og uerfaren. Herudover var opfattelsen den, at jeg sikkert vidste alt om boern, amning mm, da jeg jo havde arbejdet paa en boerneafdeling. Men det er paa ingen maade tilfaeldet. Jeg har jo aldrig vaeret mor foer. Det er noget ganske andet, men det ved du sikkert alt om...??
Vores plan og loesning paa problemerne var/er, at farmand skal tage Joanna i nogle naetter, maaske med mig i et andet rum eller lign. Han kan tilbyde flaske, en haand, sut eller troest. Jeg kunne maaske ”sove” i et andet rum, saa hun ikke kan lugte mig. Men inden vi gaar i gang med alverdens ting og sager, syntes vi at det ville vaere mere end dejligt at hoere dine tanker omkring det hele. Vi vil jo gerne goere det rigtige og ikke stresse hende paa nogen maade. Hun har jo klaret alle omvaeltniger saa flot og er nu inden i hendes vante rytme. Vi tror at det er tiden nu, men hvad taenker du??
Det skal siges at min mand og jeg er et ”godt team”, vi stresser ikke og hjaelper hinanden. Vi er ikke bekymret om Joanna trives eller er ”som hun skal vaere”. Vi vil MEGET gerne til at have noget mere nattesoevn, og det har Joanna jo bestemt ogsaa brug for. Saa hjaelp os med gode raad og ideer, dem kan vi ikke faa nok af!
Til sidst faar du lige en nogenlunde ”dagsplan” over Joannas doegn, saa praecist som det nu kan goeres.
06.00 Amning, tages fra egen seng ved siden af vores, og putter hos os til ca 07.30. (HYGGELIGT!!!)
09.00 Morgenmad, ofte risgroed tilblandet frisk blandet frugt, nu 10 ml Lactulose, samt tilbydes vand i kop. Herefter kiks, agurk, melon som hun selv sidder med.
10.30 Ammes, puttes til power-nap.
13.30 Ammes, puttes til ca 1 ½ - 2 timers lur, i egen seng.
16.00 Vaagner og ammes i vores seng.
17.00 – 18.00 Aftensmad, mors blandede groentsager med ris og Lactulose. Tilbydes vand af kop. Herefter kiks, agurk, melon som hun selv sidder med.
18.30 – 19.00 Bad, som hun elsker.
19.30 – 20.00 Ammes og puttes til natten i egen seng.
22.00 Flaske med modermaelkserstatning, (det skulle jo vare lidt laengere og hun kan tage lidt mere), tager ca 100 ml.
00.00 Ammes.
02.00 Ammes.
04.00 Ammes.
Nat-tiderne er meget ca. Det kan variere fra 2 til 3 timers mellemrum.
Ja, og saa skal jeg lige sige, at i dag er helt anderledes..... Hendes power-nap, paa normalt ca 20 min er nu blevet til en god time..... kl er 11.45 og hun sover stadig..... Saadan er det jo, det aendrer sig hele tiden.
Til sidst: Jeg har taget mange tilloeb til dette brev, for jeg vidste det ville blive en smoerre uden lige! Haaber du har kaempet dig igennem, med manglende bogstaver og lign. Og saa lige 1000 tak for en fantastisk hjemmeside! Uundvaerlig for saadan nogen som os!
Glaeder os meget til hoere dine tanker.
Kaerlig hilsen
Charlotte