Svar: Lidt ekstra spørgsmål om flaske og dagplejestart
14. april 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Maria
Det lyder rigtig fint med 3 flasker dagligt - det er passende med godt ca 500ml mme dagligt, så er din datter dækket ind. Det kan og bør dagplejer give hende, naturligvis skal din datter have sin mælk...:o)
Mellem 9-10 måneder kan nedsættes til 2 flasker dagligt - hvis hun kan drikke 200ml af gangen ellers må du bibeholde 3 flasker. Det er vigtigt at hun indtil hun er 12 måneder fortsat får sine 400ml mme dagligt for at hendes jernbehov bliver dækket ind. Ved siden af dette kan hun så begynde at få mere komælk, kan således begynde at få en portion tykmælk, A38, neutral yoghurt eller lignende, ost, sødmælk af en kop og i maden osv. og vil på den måde få sit mælkebehov dækket. Stadig er de 400ml mme dagligt dog vigtigt indtil hun er et år, hvor flaskerne så stopper helt.
Det er rigtig flot at hun kan sove fra 20 til næste morgen tidlig - super godt! Det skal du glæde dig over:o)
Du vil sandsynligvis opleve at hun bliver mere træt i den periode, hvor hun skal køres ind i dagplejen og I får helt nye rutiner i hverdagen. Hun vil måske af sig selv sove lidt mere om dagen - tage en lidt længere formiddagslur, fordi hun er kommet tidligere op og på den måde vil hendes sengtid ikke rykke sig så meget - hun vil ligesom indhente det manglende i sine lure. Modsat vil nogle børn netop falde omkuld tidligt om aftenen og vil være putteklar allerede kl. 19 - du må forsøge dig lidt frem og se hvad tiden bringer.
Et eller andet sted tænker jeg at din datter vil have en helt naturlig evne til at regulere sit behov. Du er således nødt til at være lidt fleksibel omkring hendes søvnvaner i den første tid, hvor der skal ske så meget nyt. Det kan være fornuftigt at I spiser lidt tidligere de første uger, hvor hun skal køres ind, så du er sikker på at hun når at få sin aftensmad inden hun falder i søvn...
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske