Svar: Lidt ekstra spørgsmål om flaske og dagplejestart

14. april 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Maria

Det lyder rigtig fint med 3 flasker dagligt - det er passende med godt ca 500ml mme dagligt, så er din datter dækket ind. Det kan og bør dagplejer give hende, naturligvis skal din datter have sin mælk...:o)

Mellem 9-10 måneder kan nedsættes til 2 flasker dagligt - hvis hun kan drikke 200ml af gangen ellers må du bibeholde 3 flasker. Det er vigtigt at hun indtil hun er 12 måneder fortsat får sine 400ml mme dagligt for at hendes jernbehov bliver dækket ind. Ved siden af dette kan hun så begynde at få mere komælk, kan således begynde at få en portion tykmælk, A38, neutral yoghurt eller lignende, ost, sødmælk af en kop og i maden osv. og vil på den måde få sit mælkebehov dækket. Stadig er de 400ml mme dagligt dog vigtigt indtil hun er et år, hvor flaskerne så stopper helt.

Det er rigtig flot at hun kan sove fra 20 til næste morgen tidlig - super godt! Det skal du glæde dig over:o)

Du vil sandsynligvis opleve ...

Annonce

... at hun bliver mere træt i den periode, hvor hun skal køres ind i dagplejen og I får helt nye rutiner i hverdagen. Hun vil måske af sig selv sove lidt mere om dagen - tage en lidt længere formiddagslur, fordi hun er kommet tidligere op og på den måde vil hendes sengtid ikke rykke sig så meget - hun vil ligesom indhente det manglende i sine lure. Modsat vil nogle børn netop falde omkuld tidligt om aftenen og vil være putteklar allerede kl. 19 - du må forsøge dig lidt frem og se hvad tiden bringer.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Et eller andet sted tænker jeg at din datter vil have en helt naturlig evne til at regulere sit behov. Du er således nødt til at være lidt fleksibel omkring hendes søvnvaner i den første tid, hvor der skal ske så meget nyt. Det kan være fornuftigt at I spiser lidt tidligere de første uger, hvor hun skal køres ind, så du er sikker på at hun når at få sin aftensmad inden hun falder i søvn...

Rigtig meget held og lykke med det hele:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor