Svar: Lidt af hvert - træthedstegn, motorisk udvikling, mad mv.
13. april 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Ulla, Jonas og lille Liva
Jeg tænker umiddelbart at jeres lille datter ikke er træt nok til at sove efter kun en time, men at hun viser lidt træthedstegn, fordi hun har behov for at der skal ske noget nyt, hun keder sig lidt og har brug for adspredelse. Derfor vil I sandsynligvis også se at hun godt kan aktiveres med andre ting, komme op at sidde, få lidt at spise, vil gerne synges eller leges med osv. Indtil hun så er rigtigt træt og parat til at sove igen.
Det bedste er faktisk at hun ligger på maven, fordi det netop er fra maveliggende stilling at hun lærer at krybe og kravle og det er i maveliggende stilling at hun bliver stærk nok i rygmusklerne til at kunne sidde selv. Derfor er det ikke så stort et problem at hun ligger mere på maven end på ryggen, når hun er vågen. Det er faktisk en fordel:o) Men det vil naturligvis være godt at hjælpe hende med at trille og det må I gerne. I kan evt. hjælpe hende med at få armene ind under sig og så puffe lidt til hende, eller holde lidt legetøj op, som hun skal kigge efter og så på den måde naturligt vil forsøge at vende sig om og trille om på siden og derefter om på ryggen.
Det er generelt også en god idé at give hende svingture, danse med hende, gynge hende og lignende fordi det stimulere balancecenteret og er godt for hendes motoriske udvikling videre frem. Det vil også støtte hendes lyst og evner til at kunne kravle.
Derudover kan I hjælpe hende til at kravle ved at sidde bag hende og så presse lidt skiftevis på den ene og den anden fod så hun hjælpes til at krybe fremad. Hvis hun har lyst eller selv forsøger at komme op på alle 4 at stå, så kan I hjælpe hende med at vugge frem og tilbage frem og tilbage igen og igen. Det er fra vuggende stilling at hun lærer at kravle. Der er dog igen der siger at hun skal kunne det endnu - hun er trods alt ikke så gammel - de fleste børn kravler ikke før de er mellem 8-9 måneder, nogen faktisk meget ældre...
Med hensyn til at efterligne lyde, så er jeg lidt i tvivl om hvad du her mener. Det er vigtigt at I kan indgå i dialog med jeres datter, at hun bruger forskellige lyde, lytter til hvad I siger og forsøger at efterligne. Det er vigtigt at I på den måde pludrer sammen og kommunikerer i dialog. Hvis I ikke oplever at hun gør det, så synes jeg I skal få hendes ører tjekket ved en ørelæge - det kræver ikke henvisning.
Med hensyn til væskeindtag, så må du gå ud fra at hvis du tilbyder hende brystet, så tager hun hvis hun har behov. Du må også tilbyde hende vand af kop til alle måltider og ind imellem. Det er bedst med en rigtig kop eller et lille snapseglas, men en tudkop en gang imellem eller en kildevandsflaske er også okay.. øvelse gør mester. Og så må du se på hendes bleer og hvis hun tisser som hun skal, så får hun også væske nok.
Det lyder som om at hun har en god appetit, I kan overveje at give hende 2 gange grød og 2 gange grøntsagsmåltider dagligt, så hun får lidt større variation end nu. Hun hører jo til de børn som tilsyneladende får mere grøntsag end grød:o)
I må tro på at hun har en naturlig evne til også at sige fra overfor mad, når hun er mæt og tilfreds og spise, når hun er sulten. På den måde kan I ikke give hende for meget mad... Hun skal nok selv blive selektiv på et tidspunkt, - det er ikke noget I skal arbejde på:o) Giv hende derimod så meget forskelligt at spise som overhovedet muligt og lad udnyt endelig hendes naturlige nysgerrighed og lyst til at putte i munden og smage.
En gang imellem kan lidt legetøj være okay, men lad være at gøre det til en vane. Maden i sig selv skulle gerne være så indbydende at hun får interesse nok ved at spise den og netop det at hun nu er begyndt at få mere mad i stykker, vil gøre dette mere interessant og det vil gøre hende mere aktiv i at spise selv. Jeg synes derfor I skal forsøge at udnytte hendes lyst til aktivitet ved at give hende endnu mere mad i stykker, mad som hun kan spise med fingrene eller måske allerede lære at spise med en gaffel... så er det ikke legetøj hun har i hænderne men en gaffel som er relevant i forhold til maden der skal spises:o)
Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske