Brev:
Lidt af hvert - træthedstegn, motorisk udvikling, mad mv.
13. april 2008
Alder:
7 mdr.
Lidt af hvert - træthedstegn, motorisk udvikling, mad mv.
Kære Helen
Tak for din gode brevkasse. Vi bruger mange af dine svar til inspiration.
Vi har lidt spørgsmål angående vores datter. Hun er nu 7½ måned og vi synes det går fremragende, det har i hvert fald aldrig været bedre. Vi har altid haft store problemer med at få hende til at sove om dagen mens hun var spæd - en time vågen og så sove en time. Meget hårdt program! Om aftenen brugte vi lang tid på at få hende til at sove, men når hun sov, kunne hun godt sove et ”langt” stræk (4-8 timer).
Den tid er ovre nu. Nu kan hun være vågen cirka 2½ time ad gangen og også sove lidt længere tid ad gangen. Det er dejligt med lidt længere intervaller. Ofte begynder hun dog stadig allerede efter bare én time at klø sig i øjnene! Er det ikke lidt mærkeligt, at hun allerede efter én time er træt igen? Nogle gange er det også munden og næsen hun tager sig til, er dette også træthedstegn?
Det skal siges at hun er en meget aktiv pige. Med det samme hun kommer ind fra lur drejer hun om på maven og begynder at lege. Cirka en halv time leger hun selv og derefter leger jeg med hende en halv time. Ofte ligger hun på maven det meste af tiden, men nogle gange når hun ikke gider mere, sætter jeg hende op, så hun kan slappe lidt af imens hun leger videre. Hun vil, eller kan ikke, dreje fra maven til ryggen, jeg tænker at det kunne være rart for hende, da det ikke er så anstrengende at ligge på ryggen og lege. Er det et problem, at hun ikke kan eller vil drejer fra mave til ryg i hendes alder?
Hun kan endnu ikke kravle, men sparker ivrigt med fødderne for at komme fremad og kan komme helt op med strakte arme. Kan du give nogle gode råd til, hvordan vi får hende til at kravle? Hun bliver ked af det hvis jeg prøver at hjælpe hende op på knæ.
Vi kan ikke rigtig få hende til at efterligne lyde eller fagter? Er vi ikke gode nok til at tale med hende?
Vi kan ikke rigtig få hende til at drikke noget til måltiderne. Vi har prøvet med både mme og vand. Jeg går ud fra det er ok, så længe hun bliver ammet 4 gange i løbet af døgnet, men her de sidste par dage er vi begyndt at springe nogle amninger over, da hun ikke gider. Derfor bliver jeg bekymret for om hun får væske nok. Hvad er væskebehovet for hende? Det begynder jo også snart at blive varmere og så skal der vel lidt mere til.
Vores datters dagplan ser således ud (vi giver mad cirka én time efter hun er vågnet, så tiderne svinger lidt alt efter hvor lang tid hun sover):
6.00 Vågner og ammes
6.30 Grød
8.00 Sover halvanden til to timer
11.00 Rugbødshapser (4-6 små stykker), grøntsagsmos og lidt frugt. (Jerndråber og D-vitaminer)
11.30 Går tur hvor hun sidder i barnevognen og kigger
12.30 Ammes og lægges ud til lur sover halvanden til to timer
15.30 Grøntsagsmos, ost og frugt
16.30 Ammes og ligges ud til lur. Sover lidt under en time, har lidt svært ved at falde i søvn
18.30 Grøntsagsmos og frugtmos til dessert
20.00 Ammes og lægges i seng
Jeg vil skyde på at hun vejer 9-10 kg og måler 70cm. Det er noget tid siden jeg har fået hende målt og vejet.
Hun spiser mellem 150 og 200 gram grød eller grøntsagsmos pr. måltid og rugbrød, frugt og ost oveni (mindre mænger). Om aftenen får hun noget mere, idet vi tilbyder frugtmos (cirka 100 gram). Vi synes det virker af meget. Hvad synes du?
Hun gider ikke bare sidde og spise, men med lidt legetøj i hænderne glider mosen ned. Det virket som om hun kun vil spise så længe hun synes legetøjet er sjovt, så jeg er i tvivl om hun for sagt fra til maden på det rigtige tidspunkt.
Mine spørgsmål var altså:
Kan det passe hun allerede er træt efter én time?
Er det også træthedstegn når hun klør i området omkring mund og næse?
Er det et problem at hun ikke kan eller vil drejer fra mave til ryg?
Hvordan får vi hende til at kravle?
Hun efterligner ikke lyde, hvorfor?
Får hun nok at drikke?
Får hun for meget at spise?
Er det ok med legetøj for at spise?
Venlig hilsen
Ulla, Jonas og Liva