Svar: Skrigeballon
10. april 2008
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tillykke med jeres lille pige:o)
Der er lidt forskelligt du kan overveje og jeg vil nævne nogle ting her, så kan du selv vælge til og fra.
For det første skal du være sikker på at din datter får det at spise hun har behov for - hun lyder nemlig lidt sulten:o) Du fortæller at et bryst ofte synes at være nok, men tilbyder du hendes det andet bryst for at sikre dig at hun har fået nok, så tager hun fat og skiftevis græder og sutter irriteret. Jeg tænker at hun her enten bliver frustreret over at mælken ikke løber hurtigt nok eller at mælken løber for hurtigt men at hun egentlig gerne vil have lidt mere at spise.
Jeg plejer at foreslå at du ammer fra den ene side, lader hende spise det hun vil der, så skifter du hende og bagefter tilbyder du hende så det modsatte bryst. Når hun har spist fra modsatte side, så burde hun ikke være mere sulten, så giver du hende en sut (den hjælper mælken igennem systemet og giver på den måde lidt ro i maven), så svøber du hende (så hun fysisk hjælpes til at holde sammen på sig selv) og så putte du hende i liften eller i barnvognen og luller hende lidt i søvn. Du kan evt. svøbe hende allerede inden du ammer hende anden gang fra modsatte bryst, så hun efter amningen lægges fra din favn svøbt.
Det at blive flyttet fra din varme favn ned i lift eller seng, vil naturligt irritere hende, hun vil vågne og protestere - hvorimod når hun føler sig omsluttet så har hun det godt. Det er også derfor hun falder mere til ro, når du bærer rundt på hende...
Grunden til at jeg siger hun måske er sulten er også fordi hun lyder til at være meget vågen og du fortæller også at hun godt kan slupre sukkervand i sig. Måske skulle du forsøge med lidt modermælkserstatning. Det giver hende næring, det gør te og sukkervand ikke...
Du kan se på dit eget indtag af forskellige fødevarer. Du fortæller at din dreng havde kolik som lille og måske spiser du et eller andet, som går i mælken og som påvirker dine børn, når du ammer. Det ses ikke altid, men nogle gange og derfor vil det være en god idé, hvis du prøver at gennemtænke om noget du har spist, får din datter til at blive mere urolig og grædende. Det vil ofte være kål af forskellige slags, det kan være et stort indtag af frugt og bær, det kan være meget krydret mad, det kan være chokolade eller indtag af mange kopper kaffe eller te.
At din datters afføring er så grøn kan være helt normalt og uden betydning, men det kan faktisk også hænge sammen med at du indtager et eller andet, som irriterer hende i maven.
Læg mærke til om der er en sammenhæng imellem hvornår hun har ondt i maven og hvornår du giver hende d-vitamin. D-vitamindråber kan være opslæmmet i noget olie, som nogle børn reagerer på med mavekneb. Måske kan du så forsøge med et andet produkt, som ikke giver samme problemer.
Du skal være opmærksom på at hun har brug for hjælp til at falde i søvn og brug for at du hjælper hende med at blive skærmet. Derfor er det vigtigt at du svøber hende, så hun ligger i et lille tæppe med armene ind mod kroppen. Når små børn er lige ved at falde i søvn, så går deres faldrefleks ofte igang. Faldrefleksen (Moro-refleksen) er en medfødt refleks, og minder lidt om det vi som voksne også nogle gange kan opleve lige når vi er ved at falde i søvn. Så spjætter vi, vågner kort op, men falder i søvn igen. Hvis du svøber din datter, så hindrer du dette og derfor er det en god idé netop at svøbe hende, når hun skal sove. Det hjælper hende med bedre at finde roen og holde sig sovende, der hvor hun skifter søvnfase. Det kan altså være med til at forhindre at hun vågner op grædende efter de 20 minutter som du taler om.
Hvis hun virker til at have mavekneb, så kan det hjælpe at give hende lidt mavemassage, hvor du med et par fingre masserer i cirkelbevægelser i urets retning runddt om navlen. Det kan også hjælpe at cykle lidt med hendes ben, evt. give hende et bad, lave et lunt omslag og lægge om maven uden på sparkedragten eller bodystockingen.
Vær opmærksom på om der er meget støj og uro i hjemmet. De større børn der leget, radio, tv osv. der kører. Det er vigtigt at der er ro omkring lillesøster når hun skal sove og nogle gange vil det derfor være en god idé at du putter hende i liften og lader hende sove udenfor eller på et køligt værelse.
Vær opmærksom på at hun ikke kan være vågen i mere end måske 1½ time af gangen med den alder hun har. Så skal hun have mad og puttes igen. Det er meget vigtigt at hun får lov til at sove, når hun har behov for det og at der ikke går for mange timer imellem.
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske