Brev:
Søvn, sprogudvikling og spisning
10. april 2008
Alder:
15 mdr.
Søvn, sprogudvikling og spisning
Hej, hej :)
Så vender vi tilbage igen...
Vi starter med gengangeren søvn: Oscar sover nu en gang om dagen mellem 2-3 timer, han lægges 19.00-19.30 og efter en "lille kamp", hvor vi lod ham græde lidt i intervaller, tog han for første gang på 13 måneder nogle sovetræk på 8 timer, hvorefter han skulle have sutten og derefter sove videre ;)
Det var SÅ dejligt - så længe det varede (ca.. 2 måneder) Nu vågner han ofte igen, står op i sengen kaster alle sutter og bamser ud på gulvet, græder og kalder. Han vågner helt op og det kan tage lang, lang tid at få ham til at sove igen: først ligger han lidt i arm, derefter i sengen hvor, når det er mor, ligger med overkroppen over sengekanten da han (den lille bandit) skal nusse i mit hår... Det er hårdt at stå i den stilling en halv time, 45 min. Her på det sidste er han vågnet mellem kl.. 4-5 og ikke været til at få til ro igen...
Vi håber jo på at du vil sige at det er en fase/udvikling og at det vil gå over. Er der noget vi kan gøre anderledes eller slet ikke skal gøre/fortsætte med?
Dertil er der hans sprog, hans far er ikke dansker (Amerikaner) og taler derfor udelukkende engelsk til ham og til mig, jeg taler kun dansk til dem begge. Oscar kan sig tak (dak), hej, hej, hej og hvad er det. Han peger på livet løs på ting omkring ham, men gentager ikke hvad det er vi siger, når der er noget han vil have siger højt og insisterende "na, na" og vi prøver at få ham til at sige vand (som han ofte vil have) mad, æble, banan mm., men der er ingen "respons". Vi er klar over at hans sproglige udvikling nok ikke vil være ligeså hurtig som et barn der kun hører dansk, men - og måske er (særligt jeg) for utålmodig, jeg tænker i ny og næ, om han mon taler nok?
Og når jeg nu er i gang, Oscar øver sig (og os) på at spise med ske og gaffel, det går når vi putter maden på gaflen og skeen vender han indimellem rigtigt! Med hensyn til at drikke, har han svært ved det, i lang tid ville han ikke selv og blev gal og ked af det når vi stillede koppen foran ham. I starten ville han kun drikke selv hvis vi stod bag ham og stillede koppen foran ham (!). Han drikker selv nu, men har svært ved at sætte koppen igen, han vælter den eller sidder og putter sin mad ned i vandet, hvorefter vi tager koppen fra ham. Er der noget vil skal gøre anderledes eller...?
Vi ser frem til dit svar.
De bedste hilsner.
Oscars mor.