Søvn, sprogudvikling og spisning

10. april 2008

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Søvn, sprogudvikling og spisning

Hej, hej :)

Så vender vi tilbage igen...

Vi starter med gengangeren søvn: Oscar sover nu en gang om dagen mellem 2-3 timer, han lægges 19.00-19.30 og efter en "lille kamp", hvor vi lod ham græde lidt i intervaller, tog han for første gang på 13 måneder nogle sovetræk på 8 timer, hvorefter han skulle have sutten og derefter sove videre ;)

Det var SÅ dejligt - så længe det varede (ca.. 2 måneder) Nu vågner han ofte igen, står op i sengen kaster alle sutter og bamser ud på gulvet, græder og kalder. Han vågner helt op og det kan tage lang, lang tid at få ham til at sove igen: først ligger han lidt i arm, derefter i sengen hvor, når det er mor, ligger med overkroppen over sengekanten da han (den lille bandit) skal nusse i mit hår... Det er hårdt at stå i den stilling en halv time, 45 min. Her på det sidste er han vågnet mellem kl.. 4-5 og ikke været til at få til ro igen...

Vi håber jo på at du vil sige at det er en fase/udvikling og at det vil gå over. Er der noget vi kan gøre anderledes eller slet ikke skal gøre/fortsætte med?

Dertil er der hans sprog, hans far er ikke dansker (Amerikaner) og taler derfor udelukkende engelsk til ham og til mig, jeg taler kun dansk ...

Annonce

... til dem begge. Oscar kan sig tak (dak), hej, hej, hej og hvad er det. Han peger på livet løs på ting omkring ham, men gentager ikke hvad det er vi siger, når der er noget han vil have siger højt og insisterende "na, na" og vi prøver at få ham til at sige vand (som han ofte vil have) mad, æble, banan mm., men der er ingen "respons". Vi er klar over at hans sproglige udvikling nok ikke vil være ligeså hurtig som et barn der kun hører dansk, men - og måske er (særligt jeg) for utålmodig, jeg tænker i ny og næ, om han mon taler nok?

Og når jeg nu er i gang, Oscar øver sig (og os) på at spise med ske og gaffel, det går når vi putter maden på gaflen og skeen vender han indimellem rigtigt! Med hensyn til at drikke, har han svært ved det, i lang tid ville han ikke selv og blev gal og ked af det når vi stillede koppen foran ham. I starten ville han kun drikke selv hvis vi stod bag ham og stillede koppen foran ham (!). Han drikker selv nu, men har svært ved at sætte koppen igen, han vælter den eller sidder og putter sin mad ned i vandet, hvorefter vi tager koppen fra ham. Er der noget vil skal gøre anderledes eller...?

Vi ser frem til dit svar.

De bedste hilsner.

Oscars mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet