Brev:
Skrigeballon
10. april 2008
Alder:
1 mdr.
Skrigeballon
Hej
Jeg bor pt. i udandet og har for naesten 4uger siden foedt en dejlig datter... og alt gik rigtigt fint de foerste par uger... men hun har udviklet sig til lidt af en skrigeballon synes jeg og er ved at loebe toer for gode raad.
Jeg har i forvejen 2 boern. Vores soen led i sin tid af kolik og skreg non-stop fra 3-4 stykker om eftermiddagen til 7-8 stykker om aftenen. Vores datter graed stort set aldrig... og nu med nummer 3 er det atter helt anderledes.
Hun graeder som regel ikke om natten, kun om dagen/aftenen. Hendes dagsrytme som koerer i 3-4 timers interval og gentager sig flere gange iloebet af dagen er:
Vaagne
Amme 10-20 minutter (1 bryst per amning synes at vaere nok)
Gylpe og boevse 5-10 minutter
Skifte ble og toej hvis gylpet helt til
Skrige 30-60 minutter (op til 90 minutter sidst paa eftermiddagen/aftenen)
Sove 1-2 timer
Under hendes skrigeture hjaepler det det lidt hvis jeg baerer hende i armene eller i en Babybjoern og gaar rundt med hende. Til sidst falder hun i soevn af udmattelse. Synes det er saa synd for hende og faar slet ikke lejlighed til at ligge hende fra mig saa hun kan ligge lidt paa maven/eller ryggen og opdage hende selv eller verdenen omkring hende
Tror selv det skyldes luft i maven og en del gylperi... men overvejer efterhaaden alle mulige andre grunde. Har proevet at tilbyde hende det andet bryst ved amning for at sikre mig hun ikke er mere sulten... det virker i ca. 2 minutter hvorefter hun begynder at henholdsvis skrige og sutte irriteret... saa tror hun faar nok mad i det ene bryst. Har forsoegt at laegge hende direkte til at sove efter amning... men enten saa skriger hun med det samme eller ogsaa vaagner hun efter 20 minutter og starter skrigeriet... saa tror ikke det er fordi hun er overtraet/over stimuleret.
Har forsoegt at give hende sukkervand sidst paa eftermiddagen... uden nogen anden effekt end at hun sluprer det i sig og starter med at skrige igen umiddelbart efter.
Har forsoegt selv at drikke fennekelte og kamille te... uden effekt. Har givet hende nogle teskeer med fennekelte... uden virkning.
Hun havde i starten affoering et par gange om dagen... men det er nu nede paa en gang om dagen/hver anden dag. Naar det saa kommer er det tyndt og med en groenlig nuance... ikke remoulade konsistens. Det virker dog ikke som om hun er i synderligt bedre humoer efter en omgang i bleen.
Har nu som det seneste proevet zoneterapi igaar og idag... og det ser heller ikke ud til at aendre paa noget
Pu ha! det blev en lang beskrivelse... men vil altsaa saa gerne kunne troeste hende og undgaa at skrigeperioderne udvikler sig til kolik. Synes ogsaa det er synd for vores 2 andre boern at hun skriger saa meget, da de saa gerne vil troeste hende og ligge paa gulvet med hende. Til alt held ved de at jeg kan lave ting med dem naar hun sover, saa de venter paent paa at hun falder i soevn.
Haaber paa lidt inspiration, og raad.