Svar: Rejse med baby og søvnproblemer
10. april 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Hanne
Først en vigtig ting omkring amning. Du skriver at børnlægen har sagt at du max må amme 15 minutter - og jeg bliver her nødt til at sige, at den børnelæge vist ikke ved ret meget om amning... Det er normalt ikke måden at rationere børn på, hvis problemet er at de overspiser.
Det er sådan at mælken er forskellig i sammensætning og den mælk der ligger først for i brystet er tynd og vandholdig og den mælk der ligger sidst i brystet er fed og tyk. Hvis barnet dier kortvarigt på brystet, så får det vandholdig mælk og barnet skal derfor en gang imellem have lov til at spise lidt, for det er et udtryk for at barnet er tørstig. Men størstedelen af måltiderne skal vare så lang tid at barnet når ind til den lidt federe mælk. Det er den mælk som barnet tager på af og den mælk som giver ro i maven. Hvis man ammer lidt fra den ene side og lidt fra den anden, så er der risiko for at barnet får for meget af den tynde mælk og dermed ondt i maven og dermed meget gråd.
Det betyder ikke at du skal sidde og amme i timer og nogle gange er 15 minutter også nok. Men når det er sagt, så er det vigtigt at din dreng et eller andet sted får lov til at spise færdig og ikke tages for tidligt fra. Jeg vil derfor anbefale dig at du starter med at amme ham fra den ene side, lader ham spise så længe han vil der - det vil måske være 20-30 minutter. Så skifter du ham, så han atter vågner op til dåd, lægger ham til modsatte side og lader ham tage toppen der. Nogle gange kan han ikke spise mere og vil afvise brystet, andre gange vil han die kortvarigt og få slukket tørsten og atter andre gange vil han tage et større måltid. Næste gange du lægger til, så starter du der, hvor han sluttede sidst og kører samme princip.
Når han har spist på denne måde, så er du sikker på at han er godt mæt. Så tilbyder du ham en sut, så svøber du ham og så putter du ham og hjælper ham med at falde i søvn.
Det er altså vigtigt at han får lov til at spise færdig og ikke 'slatspiser' og du skal sikre dig at han til et måltid får mælk nok og bliver mæt nok. Herefter kan du så med en sut trække tiden en lille smule inden han atter behøver mælk. På den måde kan han spise hver 3-4 time og stadig få sit behov dækket.
Det er også meget vigtigt at du hjælper ham med at finde roen og lukke verden ude. Små børn som din dreng bør ikke være vågne i mere end 2 timer af gangen, så skal de sove igen. Du skal regne med at han har brug for 3 lure i løbet af dagen og at han sammenlagt vil sove ca. 6 timer i løbet af dagen og om natten vil han sove 10-11 timer, naturligvis afbrudt af mad.
Små børn som din dreng kan ikke lukke lyde ude, de hører ligesom alt og har endnu ikke den evne. Som voksne kan vi godt have radioen tændt - høre en sang som vi synger med på, så kommer der noget vi ikke hører og så er der noget i radioavisen, som interesserer os og så lytter vi igen. Den evne til at lukke til og fra har små børn ikke, de hører det hele og derfor er det meget vigtigt at I hjælper jeres dreng med at blive skærmet og finde ro. Det er også derfor han reagerer så voldsomt, når I er nogen steder.
Det er altså normalt at børn i 2-3 måneders alderen har en periode, især om aftenen, hvor de græder meget og virker helt utrøstelige. Det handler om at børn netop i denne alder, begynder at have meget mere rumfornemmelse, de oplever verden større, begynder at være mere bevidste i deres opmærksomhed, genkender mor og far, om de er hjemme eller ude osv. og de har rigtig svært ved at kapere alle de indtryk de får, det har svært ved at lukke ting ude.
Tit sker der det, at vi som forældre forsøger 117 ting i håb om at et eller andet får barnet til at holde op med at græde. Lægger barnet i liften, tager barnet op, over til mor, over til far, forsøger med brystet, forsøger med en rangle, går lidt rundt, tjekker bleen, forsøger igen med mad, forsøger med en sut, ned at ligge igen, tilbage til far, over til mor, forsøger med aktivitetsstativet, ligge selv osv. osv. Alt sammen naturligvis i håb om at et eller andet virker, at noget vil stoppe gråden.
Men det eneste vi gør er ofte at tilføre barnet endnu flere stimuli som faktisk er det barnet protesterer over og det lyder netop som om at jeres søn har rigtig svært ved i øjeblikket at koble fra og det skal I hjælpe ham med.
Det vil ofte være sådan at man kan gå lidt rundt med ham, han skal ligge med sin mave på jeres underarm, så han kigger væk, kigger ned mod gulvet. Han har ikke brug for at blive holdt i favn, fordi det kræver hans opmærksomhed. Han skal jo have hjælp til at lukke verden ude. Det vil også ofte hjælpe at gå ind i soveværelset og lægge sig ned og amme ham i jeres seng. Dæmpet belysning, nedrullede gardiner og ingen støj.
I skal naturligvis altid sikre jer at han ikke er sulten og så vil det være en rigtig god idé at svøbe ham, fordi det at være svøbt hjælper ham til fysisk at holde sammen på sig selv.
I kan også overveje at bruge hvid støj. Det er kommet meget mere frem de sidste år at hvid lyd, monoton støj virker beroligende på børn og er effektivt når de skal sove. Hvid lyd er forskellige lydfrekvenser kombineret på en ensartet måde. Da hvid lyd er en ensartet blanding af lyde, indeholder hvid lyd ikke nogen pludselige skarpe eller afbrudte lyde. Idéen er at skabe en konstant lyd, som når vi står med den lille i armene og hvisker shh, shh, shh... - så laver vi selv ubevidst en hvid lyd.
Bogen "Sov godt - En Guide til forældre med små børn" bruger blandt andet dette princip. I kan se mere på www.soundsforsilence.com.au - finder også bogen i min bogguide under 'Søvn'.
Med hensyn til at rejse med et lille barn, så tænker jeg det hurtigste og bedste for jer alle må være at flyve. Har I brug for bil på rejsemålet, kan I evt. leje en bil på stedet.
Du bør ringe til flyselskabet for at høre, hvordan I bedst rejser med et 7 måneders barn, som han vil være til den tid. Måske kan du sidde med ham på skødet i en speciel sele, måske skal han have sin autostol med og sidde i den. Det er altså ikke sikkert at du behøver bestille ekstra sæde til ham, modsat kan det også være at det er et krav, at han har sit eget sæde... Der er mange regler og derfor er du nødt til at kontakte flyselskabet for at få svar på dette.
Klapvogne findes i mange udgaver og hvorvidt han kan ligge i en sådan eller ej, afhænger meget af modellen. En almindelig tynd paraply-klapvogn vil f.eks. ikke være god nok, men en af de større klapvogne med regulerbart sæde/ryg og lukkede sider, sele osv. vil være helt fint. Du kan så evt. tage madrassen med fra barnevognen, så han ligger lidt blødere, når han skal sove i den, men 7 måneder gammel vil han godt kunne sidde i vognen, når han er vågen og I skal køre en tur.
Med hensyn til mad, så kan han godt få mos fra glas og det behøver i princippet ikke blive opvarmet, når man er på tur. Han kan også få lidt brødskorper, agurke stænger og ligende at gnave i undervejs.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske