Rejse med baby og søvnproblemer

10. april 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Rejse med baby og søvnproblemer

Hej,

Vi har en lille dreng på to måneder. Han græder en del, typisk efter et måltid og når han er træt. Det første tror vi selv skyldes, at han er helt desperat, når han spiser og derfor sluger luft, som han har svært ved at komme af med. Han gylper da også til den store guldmedalje, så måske overspiser han også lidt. Børnelægen har derfor sat ham på "rationering" (kun maks. 15 min. pr. amning).

Vi er til gengæld lidt bekymrede over hans grådmønster, når han er træt eller rettere overtræt. Han går nemlig ofte fuldstændig i selvsving i den forstand, at han skriger højere og højere på en monoton måde og til sidst hviner, så man næsten må holde sig for ørerne så ondt gør det. Man kan slet ikke nå ind til ham og trøste ham, når han når derud og det gør han tit, for han kan ikke rigtig finde ud af at falde i søvn.

Mit spørgsmål er, om det er helt normalt, at spædbørn går sådan i selvsving? Og hvad kan man gøre ved hans søvnproblemer? Plejer de to ting at forsvinde med tiden?

Det skal nævnes, at han også "flipper helt ud", hvis der er for meget påstyr omkring ham som f.eks. skingre stemmer. Han er ellers en sund og rask dreng. Han var ganske vist lille, da han blev født (2400 g), men er i den grad ...

Annonce

... kommet efter det og vejede 4600 for 10 dage siden. Han virker også meget bevidst efterhånden og pludrer og smiler i et væk, når han er mæt og udhvilet. Det skal nævnes, at han har et heftigt temperament - finder sig bestemt ikke i noget og er ikke bange for at gøre opmærksom på, når der er noget han ikke kan lide:-)

Mit andet spørgsmål handler om rejser med babyer. Vi ville meget gerne en tur til Norditalien til september, hvor den lille er næsten 7 måneder men vi er i tvivl om, hvilken rejseform der er at foretrække for ham. Vil det være smartest at leje en bil og bare køre afsted eller ville fly være at foretrække, så man hurtigt får overstået transporten (kun 2 timer med fly)?

- Og må han godt ligge i klapvogn i stedet for barnevogn til den tid, hvis det er en af dem, der kan vippes, så han faktisk ligger ned, så vi ikke skal slæbe vores store barnevogn med? Den kunne jeg nemlig også forestille mig var for varm at ligge i i Italien på det tidspunkt.

- Og hvad med maden undervejs? Kan de spise uopvarmet mad såsom glas med mos? For ellers er det jo lidt vanskeligt.

- Og er det en god ide at bestille barnebillet i stedet for babybillet til flyet, så han kan sidde i en autostol?

Med venlig hilsen,
Hanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!