Brev:
Rejse med baby og søvnproblemer
10. april 2008
Alder:
2 mdr.
Rejse med baby og søvnproblemer
Hej,
Vi har en lille dreng på to måneder. Han græder en del, typisk efter et måltid og når han er træt. Det første tror vi selv skyldes, at han er helt desperat, når han spiser og derfor sluger luft, som han har svært ved at komme af med. Han gylper da også til den store guldmedalje, så måske overspiser han også lidt. Børnelægen har derfor sat ham på "rationering" (kun maks. 15 min. pr. amning).
Vi er til gengæld lidt bekymrede over hans grådmønster, når han er træt eller rettere overtræt. Han går nemlig ofte fuldstændig i selvsving i den forstand, at han skriger højere og højere på en monoton måde og til sidst hviner, så man næsten må holde sig for ørerne så ondt gør det. Man kan slet ikke nå ind til ham og trøste ham, når han når derud og det gør han tit, for han kan ikke rigtig finde ud af at falde i søvn.
Mit spørgsmål er, om det er helt normalt, at spædbørn går sådan i selvsving? Og hvad kan man gøre ved hans søvnproblemer? Plejer de to ting at forsvinde med tiden?
Det skal nævnes, at han også "flipper helt ud", hvis der er for meget påstyr omkring ham som f.eks. skingre stemmer. Han er ellers en sund og rask dreng. Han var ganske vist lille, da han blev født (2400 g), men er i den grad kommet efter det og vejede 4600 for 10 dage siden. Han virker også meget bevidst efterhånden og pludrer og smiler i et væk, når han er mæt og udhvilet. Det skal nævnes, at han har et heftigt temperament - finder sig bestemt ikke i noget og er ikke bange for at gøre opmærksom på, når der er noget han ikke kan lide:-)
Mit andet spørgsmål handler om rejser med babyer. Vi ville meget gerne en tur til Norditalien til september, hvor den lille er næsten 7 måneder men vi er i tvivl om, hvilken rejseform der er at foretrække for ham. Vil det være smartest at leje en bil og bare køre afsted eller ville fly være at foretrække, så man hurtigt får overstået transporten (kun 2 timer med fly)?
- Og må han godt ligge i klapvogn i stedet for barnevogn til den tid, hvis det er en af dem, der kan vippes, så han faktisk ligger ned, så vi ikke skal slæbe vores store barnevogn med? Den kunne jeg nemlig også forestille mig var for varm at ligge i i Italien på det tidspunkt.
- Og hvad med maden undervejs? Kan de spise uopvarmet mad såsom glas med mos? For ellers er det jo lidt vanskeligt.
- Og er det en god ide at bestille barnebillet i stedet for babybillet til flyet, så han kan sidde i en autostol?
Med venlig hilsen,
Hanne