Svar: Dagpleje - 11 mdr.
2. april 2008
Alder:
11 mdr.
Hej med jer
Det er altid en lidt ulykkelig situation, når man som forældre oplever at ens barn trives meget bedre i gæstedagplejen end hos den faste dagplejer. Ofte der er jo ikke så meget at gøre ved det, der er jo de pladser der er og det lyder jo umiddelbart som om at den dagplejer I har fået tilbudt er sød og gerne vil børnene det godt.
Det lyder dog også som om at Naja trives med at have lidt stille morgener og at dagen starter roligt. Det er meget vigtigt og helt relevant at hun tilbydes grød om morgenen og det synes jeg bestemt at I skal tale med dagplejer om. Hvis det er et spørgsmål om at lave grøden, så kan Naja jo evt have grød med hjemmefra... Det er dog normalt ikke noget større besvær at lave en gang havregrød til alle børnene, efter min mening, men jeg ved at man i nogle vuggestuer bliver bedt om at medbringe grød selv, så det kan man jo også gøre i dagpleje.
Jeg tænker også at det vil være helt relevant at tale med dagplejer om at I ved besøget i gæstedagplejen har oplevet hvor positivt det var for jeres datter, at hun startede med at sidde ved bordet når I kom. Hun har ikke været ked af det og hun har fint accepteret at I er gået fra hende. I skal naturligvis tale med dagplejer om jeres datter og den effekt de rolige morgener har haft på hende og ikke direkte sige at I synes de andre gjorde det meget bedre og mere som I selv ville gøre... der er jo ingen grund til at gøre jeres dagplejer ked af det og som udgangspunkt må man jo gå ud fra at hun også er interesseret i at jeres datter er glad og tryg. Derfor må det interessere hende, hvordan det er gjort det andet sted. Man må også gå ud fra at dagplejerne taler sammen og kender hinanden, at de mødes i legegruppe osv.
Jeg synes i første omgang I skal forsøge via dialog at finde en løsning som er god for jeres datter. Jeg tænker at hvis hun kan få lov til at blive afleveret mere eller mindre i den høje stol og med sin morgengrød at gå igang med og dermed stille og rolig morgen inden leg på legeværelset, så vil hun måske klare afleveringen meget bedre og hendes dage hos nuværende dagplejer vil blive gode.
Hvis I oplever at der ikke er forståelse for det I ønsker, eller at tingene ikke ændrer sig, jeres datter vedbliver at græde osv. så synes jeg I skal kontakte dagplejepædagogen og fortæller hvordan I oplever situationen. Tale med hende om at I jo i kraft af gæstedagplejen har en sammenligning, hvor jeres datter bare reagerede helt anderledes. Dagplejepædagogen vil jo også kende begge dagplejere og vil naturligvis kunne tale med dem om de oplevelser de har haft med jeres datter. Der er jo intet skjult i det I fortæller - det ene sted er jeres datter på nuværende tidspunkt gladere end det andet sted.
Mit råd er altså at I forsøger at finde en god løsning med den nuværende dagplejer og den plads i har og hvis dette ikke er muligt, så skal I naturligvis henvende jer til dagpleje pædagogen.
Rigtig meget held og lykke med det hele, håber det går godt alt samme og I finder gode løsninger for jer alle:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske