Svar: Dagpleje - 11 mdr.

2. april 2008

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med jer

Det er altid en lidt ulykkelig situation, når man som forældre oplever at ens barn trives meget bedre i gæstedagplejen end hos den faste dagplejer. Ofte der er jo ikke så meget at gøre ved det, der er jo de pladser der er og det lyder jo umiddelbart som om at den dagplejer I har fået tilbudt er sød og gerne vil børnene det godt.

Det lyder dog også som om at Naja trives med at have lidt stille morgener og at dagen starter roligt. Det er meget vigtigt og helt relevant at hun tilbydes grød om morgenen og det synes jeg bestemt at I skal tale med dagplejer om. Hvis det er et spørgsmål om at lave grøden, så kan Naja jo evt have grød med hjemmefra... Det er dog normalt ikke noget større besvær at lave en gang havregrød til alle børnene, efter min mening, men jeg ved at man i nogle vuggestuer bliver bedt om at medbringe grød selv, så det kan man jo også gøre i dagpleje.

Jeg tænker også at det vil være helt relevant at tale med dagplejer om at I ved besøget i gæstedagplejen har oplevet hvor positivt det var for jeres datter, at hun startede med at sidde ved bordet når I kom. Hun har ikke været ked af det og hun har fint accepteret at I er gået fra hende. I skal naturligvis tale med dagplejer om jeres datter og den effekt de rolige morgener har haft på hende og ikke direkte sige at I synes de andre gjorde det meget bedre og mere som I selv ville gøre... der er jo ingen grund til at gøre jeres dagplejer ked af det og som udgangspunkt må man jo gå ud fra at hun også er interesseret i ...

Annonce

... at jeres datter er glad og tryg. Derfor må det interessere hende, hvordan det er gjort det andet sted. Man må også gå ud fra at dagplejerne taler sammen og kender hinanden, at de mødes i legegruppe osv.

Jeg synes i første omgang I skal forsøge via dialog at finde en løsning som er god for jeres datter. Jeg tænker at hvis hun kan få lov til at blive afleveret mere eller mindre i den høje stol og med sin morgengrød at gå igang med og dermed stille og rolig morgen inden leg på legeværelset, så vil hun måske klare afleveringen meget bedre og hendes dage hos nuværende dagplejer vil blive gode.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis I oplever at der ikke er forståelse for det I ønsker, eller at tingene ikke ændrer sig, jeres datter vedbliver at græde osv. så synes jeg I skal kontakte dagplejepædagogen og fortæller hvordan I oplever situationen. Tale med hende om at I jo i kraft af gæstedagplejen har en sammenligning, hvor jeres datter bare reagerede helt anderledes. Dagplejepædagogen vil jo også kende begge dagplejere og vil naturligvis kunne tale med dem om de oplevelser de har haft med jeres datter. Der er jo intet skjult i det I fortæller - det ene sted er jeres datter på nuværende tidspunkt gladere end det andet sted.

Mit råd er altså at I forsøger at finde en god løsning med den nuværende dagplejer og den plads i har og hvis dette ikke er muligt, så skal I naturligvis henvende jer til dagpleje pædagogen.

Rigtig meget held og lykke med det hele, håber det går godt alt samme og I finder gode løsninger for jer alle:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor