Svar: Vitaminer, flaske, vuggestuestart, temperament og urolig nattesøvn

28. marts 2008

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Cecilies mor

Sikke en masse spørgsmål:o)

Med hensyn til vitaminer, så vil det være udmærket at du fortsætter med d-dråberne, hvis du har flere tilbage. Nogle vælger at gå over til ACD dråber i en periode men du kan også godt begynde at tilbyde Cecilie en multivitamintablet. Du skal bare sørge for at knække den over i kvarte, så du er sikker på at hun ikke får den galt i halsen - hun er for lille til at kunne tygge den. Derudover skal hendes vitamin og mineralbehov dækkes gennem kosten.

Det er ganske rigtigt at Cecilies flasker skal til at stoppe nu, hvor hun er blevet et år. Hun burde i kraft af sin alder fint kunne tage sit behov af en kop eller et glas og jo mere hun øver sig på det, jo bedre bliver hun til det. Da jeg kan se at putteflasken betyder meget for jer og da Cecilie lige står for at skulle begynde i institution, så er det fint at bibeholde denne lidt endnu, men stille og roligt er det vigtigt at den også fjernes.

Cecilies indtag af flaske betyder meget for hendes indtag af mad. Hvis hun drikker 120ml mme x 4 dagligt, så får hun for meget og det tager naturligt pladsen op for den egentlige mad. Hun har en alder nu, hvor hun stille og roligt bliver mere og mere selektiv omkring mad og det er meget vigtigt at hun får det at spise som hun har behov for. Et for stort mælkeindtag vil på sigt få hende ud af trivsel.

Derudover er det uhensigtmæssige ved flasker at barnet jo ofte får det før søvn, barnet falder i søvn med sin flaske og ligger således med mælk om tænderne hele natten igennem. Mælketænderne har ikke godt af alt det sukker der er i mælk.

Cecilie skal altså have meget mere rigtig mad og flaskerne skal skues gevaldigt ned. I må som sagt godt bibeholde flasken inden putning en månedstid endnu, hvis det letter overgangen til institutionsstart osv. men så bør den også slutte. I takt med at hun bliver ældre, vil hun nyde at få en godnat historie og vil prioritere den fremfor flasken. Hvis valget står mellem en flaske og ingen historie eller ingen flaske og så en historie og en kop mælk og en banan, så vælger de fleste børn meget hurtigt det sidste:o)

Jeg foreslår derfor at I ikke trapper ud, men stopper med flaskerne om dagen - NU. Og så foreslår jeg at I, når I føler tiden er til det, erstatter aftenflasken med en kop mælk og en banan. Hvis hendes behov for væske ikke bliver dækket i denne periode, så må I tilbyde hende en ekstra flaske med rent vand, ikke med mælk.

En alderssvarende madplan kan se således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, letmælk af kop

Formiddag 9-9.30: ½ banan, eller anden frisk frugt, ½ bolle med smør, ost i stænger. Vand af kop

Puttes til formiddagslur kl. 10

Frokost 12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, rester fra aftensmaden, - frikadelle, pastaskruer, ærter, majs, gulerod, agurkestænger, rød peberfrugt, avokado eller lignende. Vand af kop

Puttes til middagslur

Eftermiddag 15-16: En lille portion tykmælk eller A38 med lidt rugbrødsdrys, frugtmos eller lignende, ½ banan, ½ bolle med smør og lidt ost i stænger. Vand af ...

Annonce

... kop

Aften 18: Aftensmad som I andre spiser, fisk, kød, ris, pasta, grøntsager, sovs af forskellig slags. Hun må få stort set alle jeres retter. Kartofler kan moses med lidt sovs og gives med ske eller gaffel, kødet kan spises med fingrene eller med gaffel - hun skal have mad i stykker og mad som er moset. Vand af kop.

Evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert eller nogen vælger at indføre en 'godnatgrød' så I er sikre på at hun ikke er sulten inden sengetid.

Puttes til natten ca kl. 20 med en flaske, som overgår til en kop mælk og evt. en banan og en godnathistorie.

Sen aften og nat: Kan tilbyde vand, hvis hun vågner og er tørstig. Helst vand af kop, så hun får et par slurke og sover videre. Hun skal fortsat lære at indtage sit behov om dagen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til aflevering så må du se hvordan det går. Umiddelbart ser jeg ingen problemer i at du forholdsvis hurtigt prøver at aflevere hende lidt tidligere om morgenen. På den måde er hun også med i institutionens dagligdag og rutiner, det er om morgenen og formiddagen at de rigtigt går igang med dagens lege osv... Spørgsmålet er om du måske skulle gøre det til en vane at aflevere hende tidligt alle dage - så du afleverer hende på det tidspunkt, hvor hun normalt skal afleveres. Og så kan du hente hende lidt før tid. jeg tænker det vil være dejligt for hende at komme når institutionen ligesom starter, når dagen begynder og så blive hentet tidligere, få lidt kortere dage. Så vil hun heller ikke opleve forældre hente børn igen og igen og sidde og vente på at du skal hente hende...

Med hensyn til at sparke dynen af sig og sove meget uroligt, så hører dette alderen til og den udvikling hun går igennem. Der sker ikke noget ved at hun sparker dynen af, I behøver ikke stå op flere gange om natten for at lægge den på hende. Hvis du skal op at tisse, så kan du gøre det der, men ellers skal du forsøge at få din egen nattesøvn. Giv hende natdragt på (en heldragt) så hun er varm selvom hun sparker dynen af og giv hende en juniordyne, som bedre kan svøbe sig om hende.

Hendes temperament vil du opleve mere og mere af i løbet af det næste tid. Det er en tid hvor der ikke er langt mellem gråd, frustration og glæde og charme. Det er helt naturligt for hendes alder at hun lige nu er mere morsyg. Hun er måske begyndt at gå mere selvstændigt omkring og for at kunne adskille sig fra dig, bevæger sig ud i verden på egen hånd, så skal hun også være knyttet til dig. Hun har brug for at blive tanket op med fysisk kontakt og nærhed, for at kunne bevæge sig lidt mere ud i verden på egen hånd.

Nogle kvinder har det svært når børnene har deres 'omklamrende' perioder og hvis du har det sådan, er det rigtig godt at hun starter i institution. Derudover tænker jeg at far må tage lidt over, lave nogle ting med lillepigen, de to sammen, hvor du så kan lave noget andet. Det er godt for far og datter at lave ting sammen uden mor og det er godt for dig at være lidt væk og mærke at du kommer til at savne hende:o)

Jeg håber alle mine tanker hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor