Brev:
Spiseproblemer, rejse og jetlag
28. marts 2008
Alder:
8 mdr.
Spiseproblemer, rejse og jetlag
Kære Helen
Tak for dit svar og dine råd ang. Signe og Annas søvnvaner. Vi prøvede at følge dit råd med dagligt at skubbe lurene 15 min frem, men i praksis duede det simpelthen ikke, da de blev alt for pjevsede og faldt i søvn indenfor, når jeg prøvede at trække dem. Det er svært når man har 2! I stedet giver vi dem fast en lur fra 16.30-17.00 og putter dem kl. 19.15-19.30. De står stadig op kl. 04.00-04.15, men vi håber, at de ligeså stille rykker sig til 05.00-05.30.
Nu er det med spisningen blevet et stort problem. Førhen har Signe veltilpas spist alt, hvad vi serverede, åbnede selv munden når hun så skeen komme og var især vild med grøntsagsmos. Anna har altid haft det sværere med at spise, vi har afledt/lokket hende med at synge, give hende sin egen ske i hånden eller et stk peberfrugt eller lign., og så er det gået med hiv og sving. Hendes favorit har også været grøntsagsmos, mens grød af enhver art aldrig har været et hit.
Nu vender begge piger hovedet væk, piver og spytter maden ud (Signe). Jeg kan mærke, at jeg overskudsmæssigt er kørt helt i bund og når jeg i løbet af dagen skal give dem mad alene, er jeg grådlabil og har intet overskud til at synge (som plejer at hælpe Anna) eller tage det med et smil.
Vi har serveret følgende for dem: grøntsagsmos med/uden fisk/kød, al slags grød med frugtmos og med kokosmel i havregrøden, rugbrødshapsere med leverpostej, avokado, ostehaps, torskerogn, bolle, bananmos, kiwi, tykmælk med revet rugbrød. Til at gnave af: agurk, peberfrugt, gulerod, tvebakker, skorper. Til "pincettræning": rosiner, rugbrødshapsere.
Har du gode råd? Er det tid til at give mere mad i stykker i stedet for på ske? Har det noget med alderen at gøre (de er 8,5 mdr), at de simpelthen ikke har brug for så meget mad? Skal man bare være cool og tænke, at de sikkert får det, de skal have?
De får stadig 4-5 x 100-120 mme om dagen og er glade for flasken.
Sidst på måneden skal vi rejse til USA og være der i 2 måneder. Kan du sige lidt om, hvad vi kan forvente mht. pigerne og jetlag? Ved du noget om, hvad man kan forvente at kunne få af fx mme i udlandet? Har du gode råd til flyturen?
Tak for en god brevkasse.
Med venlig hilsen
Maria Louise