Spiseproblemer, rejse og jetlag

28. marts 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Spiseproblemer, rejse og jetlag

Kære Helen

Tak for dit svar og dine råd ang. Signe og Annas søvnvaner. Vi prøvede at følge dit råd med dagligt at skubbe lurene 15 min frem, men i praksis duede det simpelthen ikke, da de blev alt for pjevsede og faldt i søvn indenfor, når jeg prøvede at trække dem. Det er svært når man har 2! I stedet giver vi dem fast en lur fra 16.30-17.00 og putter dem kl. 19.15-19.30. De står stadig op kl. 04.00-04.15, men vi håber, at de ligeså stille rykker sig til 05.00-05.30.

Nu er det med spisningen blevet et stort problem. Førhen har Signe veltilpas spist alt, hvad vi serverede, åbnede selv munden når hun så skeen komme og var især vild med grøntsagsmos. Anna har altid haft det sværere med at spise, vi har afledt/lokket hende med at synge, give hende sin egen ske i hånden eller et stk peberfrugt eller lign., og så er det gået med hiv og sving. Hendes favorit har også været grøntsagsmos, mens grød af enhver art aldrig har været et hit.

Nu vender begge piger hovedet væk, piver og spytter maden ud (Signe). Jeg kan mærke, at jeg overskudsmæssigt er kørt helt i bund og når jeg i løbet af ...

Annonce

... dagen skal give dem mad alene, er jeg grådlabil og har intet overskud til at synge (som plejer at hælpe Anna) eller tage det med et smil.

Vi har serveret følgende for dem: grøntsagsmos med/uden fisk/kød, al slags grød med frugtmos og med kokosmel i havregrøden, rugbrødshapsere med leverpostej, avokado, ostehaps, torskerogn, bolle, bananmos, kiwi, tykmælk med revet rugbrød. Til at gnave af: agurk, peberfrugt, gulerod, tvebakker, skorper. Til "pincettræning": rosiner, rugbrødshapsere.

Har du gode råd? Er det tid til at give mere mad i stykker i stedet for på ske? Har det noget med alderen at gøre (de er 8,5 mdr), at de simpelthen ikke har brug for så meget mad? Skal man bare være cool og tænke, at de sikkert får det, de skal have?
De får stadig 4-5 x 100-120 mme om dagen og er glade for flasken.

Sidst på måneden skal vi rejse til USA og være der i 2 måneder. Kan du sige lidt om, hvad vi kan forvente mht. pigerne og jetlag? Ved du noget om, hvad man kan forvente at kunne få af fx mme i udlandet? Har du gode råd til flyturen?

Tak for en god brevkasse.

Med venlig hilsen
Maria Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina