Svar: Udmalket mælk igen og søvn

28. marts 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Maria

Du kan godt tø frossen modermælk langsomt op i køleskab og så hælde to portioner eller mere sammen, for at nå op på den mængde din datter skal have. Som udgangspunkt er det en god idé at tage den ældste mælk først, da mælken ændrer lidt sammensætning i takt med at barnet bliver ældre. Den første mælk du har malket ud vil derfor være lidt mere næringsrig og den er stadig god for din datter at få.

Så ingen problemer i at bruge den ældste mælk og ingen problemer i at hælde udmalket optøet mælk fra forskellig dato sammen. Husk at den optøede mælk kan holde sig 1 døgn i køleskab.

Det er korrekt at små børn ikke bør være vågne i mere end et par timer af gangen og det kan godt være en rigtig god idé at du putter din datter til en rigtig formiddagslur, så hun ikke kun powernapper på ½ times tid. Din datter er dog rigtig god til at sove en lang middagslur og det ser umiddelbart okay ud.

Om morgenen vågner hun kl 8, sover igen ca 10.30, sover igen ca. 12.30 - hvor hun sover 3-4 timer i træk, altså vågner omkring kl. 16-17, så sover hun igen omkring kl. 20. Hendes protester mod at sove om aftenen og hendes gråd der, kunne I evt. få ændret lidt på ved at tilbyde hende en powernap tidlig aften. ...

Annonce

... Måske kunne hun sove ½ times tid mellem 18-19 og så gå lidt senere i seng end hun gør nu, men tilgengæld være lidt mere glad om aftenen...

Igen skal du se på hvordan hun virker, hvis hun virker glad og tilfreds, smiler, pludrer, udvikler sig og virker til generelt at have overskud, så må det være sådan. Nogle børn sover jo mere end andre børn og deres behov for søvn, skal derfor vurderes ud fra hvordan de har det, hvordan de trives.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Prøv om du kan lægge dig med hende kl. 18 og amme hende liggende i jeres seng, for at se om hun så kan sove ½ times tid og være lidt mere frisk efterfølgende.

Det er normalt at hun begynder at skelne mellem mor og far, det betyder ikke at du skal overtage det hele, far skal også have sin rolle og sin kontakt med lillepigen. Måske kan far være den der giver hende bad eller den der får hende til ro, svøbt i dynen og med en sut, liggende trygt i hans favn eller på hans brystkasse - når I ved at hun skal skærmes, ikke har brug for mælk, men bare skal hjælpes til at finde roen. Far distraherer ikke på samme måde, da han ikke lugter af mælk og på sigt vil hun måske finde det afslappende at ligge hos ham.

Håber mine tanker hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre