Svar: Udmalket mælk igen og søvn
28. marts 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Maria
Du kan godt tø frossen modermælk langsomt op i køleskab og så hælde to portioner eller mere sammen, for at nå op på den mængde din datter skal have. Som udgangspunkt er det en god idé at tage den ældste mælk først, da mælken ændrer lidt sammensætning i takt med at barnet bliver ældre. Den første mælk du har malket ud vil derfor være lidt mere næringsrig og den er stadig god for din datter at få.
Så ingen problemer i at bruge den ældste mælk og ingen problemer i at hælde udmalket optøet mælk fra forskellig dato sammen. Husk at den optøede mælk kan holde sig 1 døgn i køleskab.
Det er korrekt at små børn ikke bør være vågne i mere end et par timer af gangen og det kan godt være en rigtig god idé at du putter din datter til en rigtig formiddagslur, så hun ikke kun powernapper på ½ times tid. Din datter er dog rigtig god til at sove en lang middagslur og det ser umiddelbart okay ud.
Om morgenen vågner hun kl 8, sover igen ca 10.30, sover igen ca. 12.30 - hvor hun sover 3-4 timer i træk, altså vågner omkring kl. 16-17, så sover hun igen omkring kl. 20. Hendes protester mod at sove om aftenen og hendes gråd der, kunne I evt. få ændret lidt på ved at tilbyde hende en powernap tidlig aften. Måske kunne hun sove ½ times tid mellem 18-19 og så gå lidt senere i seng end hun gør nu, men tilgengæld være lidt mere glad om aftenen...
Igen skal du se på hvordan hun virker, hvis hun virker glad og tilfreds, smiler, pludrer, udvikler sig og virker til generelt at have overskud, så må det være sådan. Nogle børn sover jo mere end andre børn og deres behov for søvn, skal derfor vurderes ud fra hvordan de har det, hvordan de trives.
Prøv om du kan lægge dig med hende kl. 18 og amme hende liggende i jeres seng, for at se om hun så kan sove ½ times tid og være lidt mere frisk efterfølgende.
Det er normalt at hun begynder at skelne mellem mor og far, det betyder ikke at du skal overtage det hele, far skal også have sin rolle og sin kontakt med lillepigen. Måske kan far være den der giver hende bad eller den der får hende til ro, svøbt i dynen og med en sut, liggende trygt i hans favn eller på hans brystkasse - når I ved at hun skal skærmes, ikke har brug for mælk, men bare skal hjælpes til at finde roen. Far distraherer ikke på samme måde, da han ikke lugter af mælk og på sigt vil hun måske finde det afslappende at ligge hos ham.
Håber mine tanker hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske