Brev:
Udmalket mælk igen og søvn
28. marts 2008
Alder:
2 mdr.
Udmalket mælk igen og søvn
Hej Helen!
Tusind tak for dit svar sidst.
Jeg har endnu et spørgsmål ang. udmalket mælk. Nogle gange når jeg malker ud, får jeg kun ca. 40 - 60 ml ud. Jeg har dog alligevel frosset det ned. Mit spørgsmål er så, om jeg må blande to udmalkninger á f.eks. 60 ml sammen efter de er tøet op? Og hvad hvis de ikke er fra samme døgn?
I mange af dine andre svar har jeg læst, at små børn helst ikke må være vågne for mange timer i træk, og at de derfor skal ha' en lur både formiddag og eftermiddag. Josefine, som bliver 2 måneder d. 3/4, sover kun én lang lur i løbet af dagen. Vores dag ser ca. således ud:
7.30-8: ammes og står op
(Evt. en amning herimellem, afhængig af, hvad tid vi er stået op)
mellem 10 og 10.30: ammes
10.30-11: power-nap/lille lur på ca. en halv times tid.
12: ammes
(Nogle gange en amning herimellem, hvis jeg ikke synes hun er blevet "fyldt godt op", inden middagsluren)
mellem 12 og 13: middags lur på 3 - 4 timer.
mellem 16 og 17: ammes
18: ammes
mellem 19 og 19.30: ammes
mellem 19.30 og 20: puttes til natten, men hun falder oftest først i søvn/overgiver sig efter en times tid. Men så sover hun også godt igennem, og har gjort det siden hun var 2 uger.
Mellem 4.30 og 5: ammes.
Herefter er det ikke altid hun vil sove igen, og så ligger vi bare og hygge-putter lidt.
Ser det ovenstående helt dumt ud? Skal jeg forsøge at putte hende til en lur om formiddagen også? Hun bliver aldrig pylret inden hendes middagslur. Enten falder hun i søvn af sig selv, eller også går jeg en tur med barnevognen. Om aftenen har vi dog vores problemer tit. Når klokken bliver lidt over 18 starter cirkusset... Enten bliver hun pylret og græder, eller også ligger hun og basker med arme og ben. Hvor pylret hun bliver afhænger af, hvornår hun er vågnet fra hendes middagslur. Men skal vi så rykke tiden for hvornår hun puttes i seng? Eller skal vi gøre som vi plejer?
For det meste er det mig der putter hende. Og når min kæreste gør det, er det som om, at Josefine kan mærke forskel. Så bliver hun nogle gange mere ked af det eller urolig, og så bliver min kæreste usikker, og så må jeg tage over. Vi vil jo gerne begge to kunne putte hende, især hvis mor en dags tid vil ha' et par timers baby-fri en aften... ;-)
Håber du kan finde ud af alt det her, og glæder mig til at høre fra dig!
Hilsen
Maria