Svar: Uro i maven - 1 mdr.
26. marts 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Janet
Et stort tillykke med jer alle, hvor er det dejligt at høre at I har fået en lillesøster og at I alle har det godt:o)
Du kan godt forsøge med grøn allomin for at se om det vil gøre en forskel på din datters mave. Du kan også forsøge med Nan H.A. som har delvist hydrolyserede proteiner og måske derfor nemmere optages af din datter mave-tarmsystem. Hun kender jo nan og kan tilsyneladende godt lide smagen af det... Men forsøg dig frem, det er helt okay.
Nogle familier vælger også at bruge den grønne allomin delvist, sådan at forstå at de f.eks. kun giver 2 flasker dagligt af den og så resten noget andet, så synes de det fungerer bedst... Nogle børn reagerer så på at man skifter imellem de forskellige fabrikater, for andre betyder det ikke noget, det passer dem fint. Der er desværre ikke noget fast at følge her.
Med hensyn til ondt i maven og mavekneb, så skal du være sikker på at hun får bøvset godt. Både når hun ammer og når hun spiser af flaske, skal hun jo trække vejret og det er naturligt at hun sammen med madindtaget får slugt noget luft. Den luft skal hun enten af med som en bøvs bagefter og kommer hun ikke det, så vil den passere igennem tarmsystemet og komme ud som en prut. Nogle børn er rigtigt gode til at bøvse og andre har sværere ved det. Da hun har svært ved at få luften igennem systemet, så prøv at hjælpe hende med at bøvse.
Når hun skal bøvse så er det vigtigt at hendes ryg er strakt og at armene/skuldrene er lidt løftet - jo mere lige hun holdes, jo lettere vil luften kunne finde vej op. Derfor er det vigtigt at hun, når I sidder med hende, endten kommer så højt op at hænge over skulderen at hendes arme ligger oppe på jeres skulder. Alternativt kan I sidde med hende foran jer på skødet, støtte hende ved at holde jeres hænder rundt om livet på hende/holde hænderne under hendes armhuler, så hun igen får ryggen strakt ud og armene løftet en lille smule.
Når I sidder med hende hen over skulderen, så lav også nogle små lette klap på ryggen af hende, ligesom for at hjælpe luften den rigtige vej. Gør det også til en vane at bære hende, hvor hun ligger med maven på jeres underarm og gør det generelt til en vane at hun skal ligge på maven når hun er vågen. At ligge på maven hen over ammepuden kan f.eks. hjælpe hende rigtig godt.
Det vil være en god idé at du giver hende lidt mavemassage og at du cykler med hendes ben. Det kan også hjælpe at give hende et lunt bad, fordi hun slapper af i kroppen, når hun ligger i den varme vand og det kan også hjælpe at lave et lunt omslag og putte rundt om hendes mave. Her kan du tænde ovnen på 90 grader, folde en stofble i ca 15 cm tykkelse, rulle den sammen som en roulade og lægge den på risten i ovnen i ca 15-20 minutter. Tag den ud og rul den rundt om livet på hende uden på hendes bodystocking og put hende så i dynen. Pas dog på med overophedning!
Læg hende også på puslebordet, sørg for at der er lunt og brug evt. føntørreren på hendes lille numse, det kan også nogle gange gøre at barnet slapper af og får lidt ro i maven.
Du skal også overveje om hun vil have glæde af at få en sut. Netop det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og netop det at få hjælp til at få maden igennem systemet på denne måde uden at fylde ekstra mad på (som man jo gør, hvis man lægger til brystet eller giver flaske) kan faktisk også ofte give barnet lidt ro i maven. Sutten skal naturligvis først bruges, når du er sikker på at hun har fået, hvad hun behøver af mælk:o)
Vær også opmærksom på at nogle børn reagere på d-vitamin dråberne. Hvis du tænker at der kan være en sammenhæng mellem hendes indtag af dråber og hendes mavekneb, så kan I skifte til ACD-dråber som er opslæmmet i noget andet og derfor ikke giver samme problem.
Håber du hermed er hjulpet lidt videre, rigtig meget held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske