Svar: Tør hud og urolig søvn

25. marts 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Marianne

Da lægen har set på din drengs hud og mener det er almindelig tørhed og locobasen har virket, så synes jeg du atter skal smøre med den. Man kan naturligvis godt overveje om der er tale om børneeksem, men så længe din drengs hud reagerer fint med locobase, så er det fint at bruge det.

Får han tiltagende eksemlignende hud andre steder på kroppen, så kan I overveje at konsultere lægen igen med mistanke om børneeksem. Børneeksem ses normalt som et kløende rødt udslæt og det kan sidde overalt på kroppen hos små børn - ofte på arme og ben, mave og ryg. Det behøver hos de mindste ikke nødvendigvis starte i ansigtet. Det klør ofte om natten og kan medføre urolig søvn, men der er intet i vejen for at barnet sover ude om dagen. Der er ikke noget som umiddelbart skulle gøre det værre, at han sover ude.

Du kan naturligvis overveje om du har skiftet vaskepulver eller andet, som kan genere hans hud. Tænk også over hvad han sover på, madrasser, lagen, dyne osv. Det er godt at bruge bomuld, som ...

Annonce

... huden lettere kan ånde igennem. Det du beskriver kunne også lyde lidt som varmeknopper...

Med hensyn til søvn, så lyder det som om at han vågner fordi han er tørstig og har behov for mælken... Derfor tænker jeg at I naturligvis skal se på hvor meget han egentlig spiser i løbet af dagen. 8 måneder gammel er det vigtigt at han får 3-4 gode måltider og også ved siden af dette fortsat lidt mellem måltider, som frisk frugt, ½ bolle med lidt smør og lignende. Og så skal han have sin mælk tidlig morgen og i løbet af aftenen, så han ikke af den grund behøver vågne op om natten og efterspørge den der.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Tandfrembrud er også en faktor som spiller ind og derudover tænker jeg at hans alder også har betydning, han er jo igang med separationsfasen, bruger sig selv rigtig meget motorisk i løbet af dagen osv. Alt sammen noget som spiller ind på hans nattesøvn og giver øget uro både fysisk og mentalt. På den måde er det en fase I skal igennem.

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!