Svar: Tør hud og urolig søvn
25. marts 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Marianne
Da lægen har set på din drengs hud og mener det er almindelig tørhed og locobasen har virket, så synes jeg du atter skal smøre med den. Man kan naturligvis godt overveje om der er tale om børneeksem, men så længe din drengs hud reagerer fint med locobase, så er det fint at bruge det.
Får han tiltagende eksemlignende hud andre steder på kroppen, så kan I overveje at konsultere lægen igen med mistanke om børneeksem. Børneeksem ses normalt som et kløende rødt udslæt og det kan sidde overalt på kroppen hos små børn - ofte på arme og ben, mave og ryg. Det behøver hos de mindste ikke nødvendigvis starte i ansigtet. Det klør ofte om natten og kan medføre urolig søvn, men der er intet i vejen for at barnet sover ude om dagen. Der er ikke noget som umiddelbart skulle gøre det værre, at han sover ude.
Du kan naturligvis overveje om du har skiftet vaskepulver eller andet, som kan genere hans hud. Tænk også over hvad han sover på, madrasser, lagen, dyne osv. Det er godt at bruge bomuld, som huden lettere kan ånde igennem. Det du beskriver kunne også lyde lidt som varmeknopper...
Med hensyn til søvn, så lyder det som om at han vågner fordi han er tørstig og har behov for mælken... Derfor tænker jeg at I naturligvis skal se på hvor meget han egentlig spiser i løbet af dagen. 8 måneder gammel er det vigtigt at han får 3-4 gode måltider og også ved siden af dette fortsat lidt mellem måltider, som frisk frugt, ½ bolle med lidt smør og lignende. Og så skal han have sin mælk tidlig morgen og i løbet af aftenen, så han ikke af den grund behøver vågne op om natten og efterspørge den der.
Tandfrembrud er også en faktor som spiller ind og derudover tænker jeg at hans alder også har betydning, han er jo igang med separationsfasen, bruger sig selv rigtig meget motorisk i løbet af dagen osv. Alt sammen noget som spiller ind på hans nattesøvn og giver øget uro både fysisk og mentalt. På den måde er det en fase I skal igennem.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske