Brev:
Sover ikke ret meget om natten
25. marts 2008
Alder:
4 mdr.
Sover ikke ret meget om natten
Hej
Jeg har en dreng på 4 mdr. som har haft kolik. Har været ved kiropraktor og zoneterapi med ham., desuden givet ham mylicon dråber. Alt dette er vi trappet ud af og hans kolik er også over. Mylicon dråberne er ca. ved at være 3 uger siden.
Problemet er at om natten vågner han ca. hver 2 time. Er dette normalt, eller er det ved at være tiden at jeg skal prøve at give ham flaske, eller begynde på grød?
Har prøvet at give ham flaske 2 gange om aftnen, den ene gang sov han 3 timer i første træk, men så vågnede han igen og var vågen hver 2 time. Anden gang vågnede han efter 1½ time, og så havde jeg det bare sådan at så kunne det da ikke være fordi at jeg ikke havde mælk nok???(han bliver udelukkende ammet)
Vores rytme om dagen er følgende:
Vågner ca. ved 6 tiden, får noget at spise (bliver ammet), vågen fra 6 og så 1½ time frem, kommer så ud i barnevogn og sover, skal evt. lige trilles/vugges lidt for at falde i søvn, sover så som regl i 2 timer, men nogle gange vågner han efter en times tid og skal lige køres/vugges igen for at falde i søvn/til ro igen. ca. kl. 9.30 hvor han vågner, får han en amme tår, skiftes og leges lidt med, så er der hurtigt gået 1½ time igen og viser træthedestegn igen så putter jeg han i barnevognen igen, og sover så igen ca 2 timer. Vågner igen, får amme tår og leges med.
Det skal lige nævnes at nogle gange når han vågner efter 1 times tid, så virker det om om at han har noget der trykker ham, en prut eller lign. han ikke kan komme af med.
Sidst på eftermiddagen ca. ved 16.00-17-00 tiden skal han så lige have en lille lur igen, ca. 45 min. - 1 times tid.
Jeg ammer ham så flere gange i løbet af eftermiddagen/aften, inden at det er ved at være tid til at komme i seng.
Kl. 19.00 går vi ind i vores soveværelse, sidder stille og roligt og får en ammetår, hvor han så som regl falder i søvn, og jeg putter ham over i hans vugge. Her sover han så ½-1 times tid, så vågner han, måske kan jeg nøjes med at give ham sutten og nogle gange skal han lige have en lille tår til at falde i søvn på igen.
Herefter sover han så 3 timer, men så i løbet af natten vågner han hver 2 time, ikke altid fordi at han er sulten, det er i hvert fald det at jeg fornemmer, for tit når han er lagt til brystet, så går der ikke mange min. så sover han igen. Det virker som om at han har en masse prutter at han gerne vil af med, men ikke kan komme af med dem, og så vågner han.
Han vil meget gerne sove på siden, og det har vi altså gjort nogle gange, men er bare i tvivl om det er pga. jeg er ved at løbe "tør" for mælk, og skal give ham flaske eller det kan være noget andet??
Håber at du har nogle gode råd. Sådan har det snart stået på i 10 dage, inden da var han forkølet hvor han kun sov 45 min - 1 time, nok fordi at han ikke kunne trække vejret.
Han har tidligere sovet 4-6 timer om natten, og tog 2x 3 timer om dagen, + hans lur om eftermiddagen. Men det er ved at være 1- 1½ mdr. tid siden.