Svar: Motorisk aktiv, tørre pletter, madplan, tænder og søvn
25. marts 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Natashia
Det lyder som om at Milas er en fysisk meget aktiv dreng, der kæmper for at komme ud i verden. Du må meget gerne hjælpe ham med at stå på alle fire i kravlestilling og rokke frem og tilbage. Det er fra rokkende stilling at han lærer at kravle. Du skal ikke begynder at flytte hans hænder og knæ, men simpelthen hjælpe ham med at rokke frem og tilbage, så vil han stille og roligt selv finde ud af at flytte på sig.
Det er stadig vigtigt at han ligger så meget på maven som muligt, netop fordi det er fra maveliggende stilling at han lærer at kravle. Han må også gerne sidde, så han kan øve sig i at komme fra siddende stilling og ned på maven og op igen. han må gerne selv trække sig op ved møbler, tremmerne i sengen osv. men lad ham selv gøre det - lad være med at stille ham for meget ved ting. Det er vigtigt at han bruger sig selv, netop for også at motivere ham til at kravle så han ikke springer kravlestadiet over. Når det er sagt, så er der jo også børn som går før de lærer at kravle...
De tørre pletter på hans hud lyder umiddelbart som lidt børneeksem. Det kan være en god idé at smøre det med lidt fed creme. Du kan spørge på apoteket hvad de vil anbefales.
Planen for dagen ser fin ud. Det er helt okay at han ikke spiser store portioner, men at han i stedet får små hyppige måltider. Du må dog meget gerne begynde at tilbyde ham mere mad i stykker nu, mere brød og mere familiemad.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme 200ml
Morgen 8.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos, ½ banan eller frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør, vand af kop, evt. lidt tykmælk her med lidt moset frugt i.
Puttes til formiddagslur 10.30
Frokost 12.30: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, sildepostej, makrel, tun, smøreost, grøntsagsmos kan også bruges som pålæg. Ved siden af grøntsagsmos eller begynde med lidt kogte grøntsager - ærter, majs, gulerod. Giv ham også meget gerne lidt rester fra aftensmaden, det kan være små stykker fiskefrikadelle, godt kogte pastaskruer, lidt ris med lidt sovs osv.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, frisk frugt, evt. lidt tykmælk med frugtmos, evt. mos af alle slags grøntsager som du også giver nu - det er rigtig fint. Vand af kop
Aften kl.18.30: Aftensmad med resten af familien og han må få stort set alt, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager sovs. Hele tiden tænke at noget serveres i stykker som han kan spise med fingrene eller med en gaffel og noget serveres moset med en ske. Vand af kop
Puttes til natten med en flaske 200ml ca kl. 20. Hvis han har haft behov for en powernap sidst på eftermiddagen, vil han sandsynligvis gå lidt senere i seng.
Tandfrembrud og især når der kommer mange tænder på en gang, kan godt spille ind på humøret, søvnen, lysten til at spise osv. Der kan sagtens være en sammenhæng her. Man kan købe 'gummedråber' at komme på, men effekten kender jeg desværre ikke.
Milas er i separationsfasen og det betyder at han har brug for at se jer for at vide at I er der, han er i gang med at bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd. Derfor drømmer han mere og sover mere uroligt. Natlig uro både fysisk og mentalt hører således alderen til.
Man kan god medtænke at der kan være en sammenhæng mellem det faktum at han falder i søvn i jeres arme og først efterfølgende flyttes over i sin seng. Når han så vågner om natten, så ved han ikke hvor han ligger og bliver derfor ekstra utryg og ulykkelig. Derfor er det generelt en god idé at lære børn at falde i søvn i egen seng, så de ved hvor de er, når de vågner.
Til en motorisk rask dreng som Milas på 9 måneder kan man anvende det jeg kalder for "se-til-metoden". Den går ud på at putte ham, nusse og kærtegne, berolige og betrygge ham i at han roligt kan lægge sig til at sove. Derefter går man ud, men er aldrig væk i mere end 3 minutter og kommer altid tilbage til ham igen også selvom han ikke græder eller protestere. Simpelthen for at vise ham at man stadig er der, passer på ham også selvom han ikke kan se jer. I må gerne nusse ham, putte ham igen, stryge ham over håret osv. inden I så atter går ud.
Nogle gange er man nødt til at blive siddende hos barnet, der afhænger helt af hvordan han reagerer. Nogle børn vil falde til ro og lægge sig til at sove med det samme, hvis man sidder og holder dem i hånden. Andre børn vil så tilgengæld opleve det som mulighed for underholdning og så er man nødt til at gå.
I skal altså vurdere hvad der vil få Milas til at sove bedst, mest roligt og trygt hos jer og så arbejde ud fra dette.
Det er normalt for hans alder at rejse sig og tumle meget omkring. Netop omkring 9 mdr´s alderen begynder børnene at trække sig op ved ting og bevæge sig mere rundt, og det gør de ofte også i søvne, så man i en periode må ind til dem om natten og hjælpe dem med at blive lagt ned igen.
Problemet er nemlig at de er rigtig gode til at trække sig selv op at stå, men de har ofte svært ved at komme ned at ligge igen.
Derfor kan det være en god idé at du om dagen prøver at øve det at sætte sig ned, altså at du, når han trækker sig op og står ved tingene om dagen, stille og roligt hjælper ham ned at sidde. Jo bedre han bliver til dette, jo bedre vil han også selv kunne klare det om aftenen og natten, hvor han er træt eller sover.
Sålænge han ikke helt mestrer det at blive lagt ned og finde ro, kan det være nødvendigt at hjælpe ham og her må du så naturligvis være der og tage dig af ham; men omvendt må du også prøve at gå fra ham og lade ham tumle omkring selv, når han kan finde ud af dette og han vil herefter sikkert godt kunne finde roen med "se-til-metoden".
Som du kan se er det altså en del af hans udvikling og du må prøve at vurdere både hvor han er rent motorisk - om han har behov for mulighed for at bevæge sig lidt, tumle lidt rundt eller om han har behov for at du sidder der, hjælper ham med at finde roen, eller om han har behov for at du går frem og tilbage...
Håber mine tanker hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske