Svar: Vaccine, ernæring og et skulderklap

25. marts 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Jeanne

Dejligt at høre at det går så godt hos jer og tusind tak for dine meget pæne ord til mig - det blev jeg meget glad for at læse! :o)

Med hensyn til tuberkulose (TB), så kan du læse om dette på Statens Seruminstituts hjemmeside www.ssi.dk. Kort fortalt så skriver de blandt andet at TB findes i hele verden, og det antages, at 1/3 af jordens befolkning er inficeret med de bakterier, der kan fremkalde sygdommen. 95% af alle nye tilfælde og 97% af alle dødsfald forekommer i Afrika, Asien og Syd- og Mellemamerika.

Tuberkulose smitter normalt ikke raske personer og vaccination med BCG-vaccine foreslås derfor primært til udstationerede og andre der vil opholde sig i områder som Afrika, Asien og Syd- og Mellemamerika i mere end 6 måneder og der være i tæt kontakt med lokalbefolkningen. Vaccinationen beskytter især børn, effekten hos voksne er mere tvivlsom.

I Danmark udgik vaccinationen af det danske børnevaccinationsprogram mellem 1976-1980. Vaccinationen gives i huden og der kommer et sår, som helder op efter 4-6 uger, hvorefter der kommer et ar. Alt efter hvor gammel du er har du måske selv fået vaccinen eller du kan huske at andre har fået den. Hvis du har fået den som barn, så vil du sandsynligvis have et lille rundt ar på din ene overarm - ...

Annonce

... calmette vaccination kaldes det også.

Det er rigtigt at forekomsten af TB i Danmark er steget de sidste 15 år. Det skyldes formodentlig at der er kommet flere asiatere, afrikanere osv. til Danmark i disse år. Der er dog ifølge ssi.dk kun få registrerede tilfælde, hvor der har været smitte mellem indvandrere og danskfødte.

Du kan på ssi.dk læse meget mere og det synes jeg du skal gøre. Tal også med jeres læge om hvorvidt det vil være relevant.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til mad i hånden, så er det kun ved at forsøge jer lidt frem, at du finder ud af om din datter kan klare det. Prøv i første omgang med noget der er lidt blødt - det kan være en appelsinbåd, som hun kan sidde med og sutte saften ud af. en meget moden pære eller lidt melon kan også være bedre end en æblebåd som er lidt hård, hvis noget knækker af. Af en agurk kan du skære en lidt tyk skive, lave et hul i midten og sætte den på hendes tommelfinger - det hjælper hende til at holde fast på den og gør at hun ikke får den får langt tilbage i svælget. Brødskorper, kan være hårde ristede skorper, men du kan også forsøge med en lidt blødere franskbrødsskorpe.

Det er fint at du forsøger dig frem, øvelse gør mester.

Rigtig meget held og lykke, håber ovenstående hjælper dig lidt videre og endnu engang tak for dine pæne ord:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor