Svar: Vaccine, ernæring og et skulderklap
25. marts 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Jeanne
Dejligt at høre at det går så godt hos jer og tusind tak for dine meget pæne ord til mig - det blev jeg meget glad for at læse! :o)
Med hensyn til tuberkulose (TB), så kan du læse om dette på Statens Seruminstituts hjemmeside www.ssi.dk. Kort fortalt så skriver de blandt andet at TB findes i hele verden, og det antages, at 1/3 af jordens befolkning er inficeret med de bakterier, der kan fremkalde sygdommen. 95% af alle nye tilfælde og 97% af alle dødsfald forekommer i Afrika, Asien og Syd- og Mellemamerika.
Tuberkulose smitter normalt ikke raske personer og vaccination med BCG-vaccine foreslås derfor primært til udstationerede og andre der vil opholde sig i områder som Afrika, Asien og Syd- og Mellemamerika i mere end 6 måneder og der være i tæt kontakt med lokalbefolkningen. Vaccinationen beskytter især børn, effekten hos voksne er mere tvivlsom.
I Danmark udgik vaccinationen af det danske børnevaccinationsprogram mellem 1976-1980. Vaccinationen gives i huden og der kommer et sår, som helder op efter 4-6 uger, hvorefter der kommer et ar. Alt efter hvor gammel du er har du måske selv fået vaccinen eller du kan huske at andre har fået den. Hvis du har fået den som barn, så vil du sandsynligvis have et lille rundt ar på din ene overarm - calmette vaccination kaldes det også.
Det er rigtigt at forekomsten af TB i Danmark er steget de sidste 15 år. Det skyldes formodentlig at der er kommet flere asiatere, afrikanere osv. til Danmark i disse år. Der er dog ifølge ssi.dk kun få registrerede tilfælde, hvor der har været smitte mellem indvandrere og danskfødte.
Du kan på ssi.dk læse meget mere og det synes jeg du skal gøre. Tal også med jeres læge om hvorvidt det vil være relevant.
Med hensyn til mad i hånden, så er det kun ved at forsøge jer lidt frem, at du finder ud af om din datter kan klare det. Prøv i første omgang med noget der er lidt blødt - det kan være en appelsinbåd, som hun kan sidde med og sutte saften ud af. en meget moden pære eller lidt melon kan også være bedre end en æblebåd som er lidt hård, hvis noget knækker af. Af en agurk kan du skære en lidt tyk skive, lave et hul i midten og sætte den på hendes tommelfinger - det hjælper hende til at holde fast på den og gør at hun ikke får den får langt tilbage i svælget. Brødskorper, kan være hårde ristede skorper, men du kan også forsøge med en lidt blødere franskbrødsskorpe.
Det er fint at du forsøger dig frem, øvelse gør mester.
Rigtig meget held og lykke, håber ovenstående hjælper dig lidt videre og endnu engang tak for dine pæne ord:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske