Svar: Hyppig afføring - 4 mdr.

24. marts 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mette

Din læge har ret i at det kan være helt normalt at børn som bliver ammet har hyppige afføringer og også afføringer som er store og går op at ryggen osv... Det du skal se på er konsistensen og lugten af afføringen, hvordan din dreng trives, om han tager på som han skal, om det der hedder hans almene tilstand er god osv. Hvis han ikke har tegn på smerter, feber, allergi eller lignende og hvis han udvikler sig som han skal og tager fint på, så må du et eller andet sted regne med at hans afføringsmønster er normalt.

Du kan tale med lægen om, hvorvidt det vil være relevant at sende en afføringsprøve af sted og I kan også tale om hvorvidt du oplever at din dreng har andre symptomer, som du finder problematiske og som måske kunne hænge sammen med hans hyppige afføring.

Det er fornuftigt nok at du ser på din kost og ser på hvorvidt du kunne lave ændringer der, for at se om det ville gøre nogen forskel. Men hvis du allerede har forsøgt det og ikke oplever noget ændring, så er der umiddelbart ikke så meget at gøre på det punkt. Du skriver dog ikke, om der er noget du spiser eller drikker meget af, for så var det måske det du skulle se lidt på. Men spiser du helt almindeligt og normalt og lever efter de almindelige kostråd, så burde ...

Annonce

... det ikke være det der giver problemer.

Vælling, modermælkserstatning eller grød kan godt få lidt indflydelse på maven og mavefunktionen. En del børn har jo problemer med forstoppelse, når de begynder med anden mad end modermælk. Det er dog også sådan, at når du begynder at tilbyde andet - især hvis du går ind og tilbyder vælling eller modermælkserstatning, så vil din egen mælkeproduktion jo automatisk nedsættes. Du skal derfor gøre op med dig selv, hvorvidt det er vigtigt for dig at din dreng tager imod en flaske (det kan være en fordel også når han på et tidspunkt skal ammes) eller om du prioriterer at amme fuldt ud så længe som muligt.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

En enkelt flaske om dagen vil sandsynligvis ikke gøre den store forskel på mavefunktionen. Mælken går jo ret hurtigt igennem systemet. Men det kan da forsøges. Hvis du oplever at det især er om natten at han har meget afføring og det derfor forstyrrer jeres nattesøvn gevaldigt begge to, så kunne en flaske vælling inden midnat måske være en løsning - garantier er der dog desværre ikke og på sigt vil jeg sige, at hans afføringsmønster automatisk burde ændre sig netop i takt med at han begynder at få mere fast føde, mere rigtig mad.

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder