Svar: Hyppig afføring - 4 mdr.
24. marts 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Mette
Din læge har ret i at det kan være helt normalt at børn som bliver ammet har hyppige afføringer og også afføringer som er store og går op at ryggen osv... Det du skal se på er konsistensen og lugten af afføringen, hvordan din dreng trives, om han tager på som han skal, om det der hedder hans almene tilstand er god osv. Hvis han ikke har tegn på smerter, feber, allergi eller lignende og hvis han udvikler sig som han skal og tager fint på, så må du et eller andet sted regne med at hans afføringsmønster er normalt.
Du kan tale med lægen om, hvorvidt det vil være relevant at sende en afføringsprøve af sted og I kan også tale om hvorvidt du oplever at din dreng har andre symptomer, som du finder problematiske og som måske kunne hænge sammen med hans hyppige afføring.
Det er fornuftigt nok at du ser på din kost og ser på hvorvidt du kunne lave ændringer der, for at se om det ville gøre nogen forskel. Men hvis du allerede har forsøgt det og ikke oplever noget ændring, så er der umiddelbart ikke så meget at gøre på det punkt. Du skriver dog ikke, om der er noget du spiser eller drikker meget af, for så var det måske det du skulle se lidt på. Men spiser du helt almindeligt og normalt og lever efter de almindelige kostråd, så burde det ikke være det der giver problemer.
Vælling, modermælkserstatning eller grød kan godt få lidt indflydelse på maven og mavefunktionen. En del børn har jo problemer med forstoppelse, når de begynder med anden mad end modermælk. Det er dog også sådan, at når du begynder at tilbyde andet - især hvis du går ind og tilbyder vælling eller modermælkserstatning, så vil din egen mælkeproduktion jo automatisk nedsættes. Du skal derfor gøre op med dig selv, hvorvidt det er vigtigt for dig at din dreng tager imod en flaske (det kan være en fordel også når han på et tidspunkt skal ammes) eller om du prioriterer at amme fuldt ud så længe som muligt.
En enkelt flaske om dagen vil sandsynligvis ikke gøre den store forskel på mavefunktionen. Mælken går jo ret hurtigt igennem systemet. Men det kan da forsøges. Hvis du oplever at det især er om natten at han har meget afføring og det derfor forstyrrer jeres nattesøvn gevaldigt begge to, så kunne en flaske vælling inden midnat måske være en løsning - garantier er der dog desværre ikke og på sigt vil jeg sige, at hans afføringsmønster automatisk burde ændre sig netop i takt med at han begynder at få mere fast føde, mere rigtig mad.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske