Brev:
Hyppig afføring - 4 mdr.
24. marts 2008
Alder:
4 mdr.
Hyppig afføring - 4 mdr.
Kære Helen.
Jeg skriver fordi min søn på 4 mdr. nu i 1 måned har haft afføring mange gange i døgnet. Han får kun modermælk og jeg ammer ham ca. 6 gange i døgnet. De første par uger havde han en lidt slimet afføring ca. 6 gange i døgnet og nu ca. 3-4 mere almindelige afføringer i døgnet. Skulle han, med den alder han har, ikke kun have afføring ca. 1 gang i døgnet, hvilket han havde fra han var 2 til 3 mdr.
Forløbet har været således:
Natten efter hans dåb, hvor han jo var rundt hos en del forskellige mennesker, havde han afføring et par gange. (Han plejede ellers ikke at have afføring om natten.) Dagen efter skulle han vaccineres og derefter fik han det rigtig skidt med 40 i feber.
Derefter blev det helt galt med afføringen, som blev tynd, lidt slimet og lugtede mere end den plejede. Det fik mig til at tro at det kunne være noget mave-halløj han kunne være blevet smittet med ved dåben, som så var blevet forværret af vaccinen.
Han virker ikke til at have ondt i maven, han tager fint på og er lige så glad som han plejer at være. Dog er det som om han har lidt ubehag i maven lige inden han kommer af med afføringen, hvilket for det meste sker mens han bliver ammet eller lige efter. Sker det mens han bliver ammet bliver han ligesom forstyrret i det og vil ikke spise mere selvom han helt sikkert må være mere sulten.
Jeg har været ved læge med ham og lægen lyttede og mærkede på han og sagde at alt var som det skulle være og at det var helt normalt for brystbørn at have afføring lige fra hver ble til en gang om ugen. Han kunne da godt se at det var lidt træls og foreslog at vi da lige så stille kunne begynde med noget grød.
Jeg synes dog alligevel at det er meget ofte han har afføring og dertil kommer at der tit kommer så meget på én gang at bleen ikke kan tage det. Så skal vi til at skifte bodystocking og have ham vasket, hvilket er rigtig træls, især om natten. Det er også hårdt for hans numse der hurtigt bliver meget rød af alt den vasken.
Min sundhedsplejerske synes at vi skal vente lidt med at begynde med grød, men kunne jeg f.eks. give ham lidt vælling eller en flaske mme? Kunne det hjælpe til at der kom lidt mere styr på maven?
Jeg har selvfølgeligt også set på om det kunne være noget jeg havde spist, som han ikke kunne tåle, og prøvet at undgå forskellige ting, men det hjælper ingenting.
Han vejede ved fødslen 3330 g og målte 52 cm. For en uge siden vejede han 7200 g og målte 62,5 cm.
Venlig Hilsen
Mette