Hyppig afføring - 4 mdr.

24. marts 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Hyppig afføring - 4 mdr.

Kære Helen.

Jeg skriver fordi min søn på 4 mdr. nu i 1 måned har haft afføring mange gange i døgnet. Han får kun modermælk og jeg ammer ham ca. 6 gange i døgnet. De første par uger havde han en lidt slimet afføring ca. 6 gange i døgnet og nu ca. 3-4 mere almindelige afføringer i døgnet. Skulle han, med den alder han har, ikke kun have afføring ca. 1 gang i døgnet, hvilket han havde fra han var 2 til 3 mdr.

Forløbet har været således:
Natten efter hans dåb, hvor han jo var rundt hos en del forskellige mennesker, havde han afføring et par gange. (Han plejede ellers ikke at have afføring om natten.) Dagen efter skulle han vaccineres og derefter fik han det rigtig skidt med 40 i feber.

Derefter blev det helt galt med afføringen, som blev tynd, lidt slimet og lugtede mere end den plejede. Det fik mig til at tro at det kunne være noget mave-halløj han kunne være blevet smittet med ved dåben, som så var blevet forværret af vaccinen.

Han virker ikke til at have ondt i maven, han tager fint på og er lige så glad som han plejer at være. Dog er det som om han har lidt ubehag i maven lige inden han kommer af med afføringen, hvilket for det meste sker mens han bliver ammet eller lige efter. Sker det mens han bliver ...

Annonce

... ammet bliver han ligesom forstyrret i det og vil ikke spise mere selvom han helt sikkert må være mere sulten.

Jeg har været ved læge med ham og lægen lyttede og mærkede på han og sagde at alt var som det skulle være og at det var helt normalt for brystbørn at have afføring lige fra hver ble til en gang om ugen. Han kunne da godt se at det var lidt træls og foreslog at vi da lige så stille kunne begynde med noget grød.
Jeg synes dog alligevel at det er meget ofte han har afføring og dertil kommer at der tit kommer så meget på én gang at bleen ikke kan tage det. Så skal vi til at skifte bodystocking og have ham vasket, hvilket er rigtig træls, især om natten. Det er også hårdt for hans numse der hurtigt bliver meget rød af alt den vasken.

Min sundhedsplejerske synes at vi skal vente lidt med at begynde med grød, men kunne jeg f.eks. give ham lidt vælling eller en flaske mme? Kunne det hjælpe til at der kom lidt mere styr på maven?

Jeg har selvfølgeligt også set på om det kunne være noget jeg havde spist, som han ikke kunne tåle, og prøvet at undgå forskellige ting, men det hjælper ingenting.

Han vejede ved fødslen 3330 g og målte 52 cm. For en uge siden vejede han 7200 g og målte 62,5 cm.

Venlig Hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte