Brev:
Åhhh det er så svært....
24. marts 2008
Alder:
2 mdr.
Åhhh det er så svært....
Hejsa :-)
Mange tak for dit sidste svar, jeg var lidt sparsom med oplysningerne, så derfor starter jeg ud med dem denne gang, og herefter spørgsmålene.
Sif havde en lidt svar start på livet. Hun blev født ved kejsersnit 16 dage for tidligt, da jeg havde sukkersyge, og de mente, at hun var ved at blive alt for stor. Oven i det faktum, at hun så ud til på scanninger (af hovedet) at være lidt stresset.
Da hun var en dag gammel fik hun en hospitalsinfektion – en eller anden havde ikke vasket sine hænder ordentligt, og derfor kom hun i en 7 dages penicillinbehandling. De første 6 dage af hendes liv lå hun og jeg ikke på den samme afdeling. Hun lå på neonetalafdelingen og jeg på en afdeling for kejsersnitspatienter (skejby). Jeg var hos hende hver dag, når jeg måtte. Der sad jeg med hende hos mig.
Under hendes hospitalsophold er hun blevet MR-scannet (intet), fordi hun sitrer rigtig meget (er dog aftaget noget), og der var intet i vejen. Hun er en meget bestemt dame, og hun ved hvad hun vil og ikke vil. Hun har fået taget blodprøver i et væk (pga. for lavt trombosytal – ligger på 68 for 2 uger siden), hun har haft venflon liggende 3 forskellige steder. Vi var indlagt 16 dage.
Hun er allergisk over for min modermælk, og er derfor på mme (grøn allomin pga. maven).
Ved fødslen vejede hun 3950g og var 48cm lang. For 12 dage siden vejede hun 4500g og var 53 lang. Hun er født d. 25.01-08.
1) Sif tager ikke nok på. Hun gylper en hel del. Jeg skal sidde med hende ca. 30 – 45 min efter endt måltid, og derefter kan jeg stadig ikke være sikker på, at der ikke kommer noget op. Jeg har prøvet at tilbyde hende med når hun sover, men ikke om hun vil – hun bliver ekstremt hidsig. Skriger til hun bliver blå i hovedet, er meget svær at trøste, så det vil jeg ikke gøre mod hende.
Gylpen er for det meste helt tynd i konsistensen, som om mme’en slet ikke har været ned i maven og vende. Dette er også et problem om natten, da jeg ligger vågen og lytter om hun gylper, og farer op når hun gør, fordi hun er ved at få det i den gale hals. Hvis jeg bøvser hende, er det ofte der kommer noget op, og så bliver hun rigtig ked af det, og vil ikke have mere at spise før hun er faldet helt ned igen. Hvad er der galt her? Hvad skal jeg gøre?
”En typisk dag”
MME – flaske
7.50 – 50ml
9.30 – 60 ml
10.45 – 40 ml
11.10 – 20 ml
12.15 – 20ml
14.00 – 70ml
16.20 – 70ml
19.00 – 90ml
20.10 – 30ml
22.30 – 70ml
02.30 – 60ml
04.45 – 60ml
06.30 – 90ml
Lidt gylp: 3 gange
Meget gylp: 3 gange
Ekstremt gylp: 1 gang
Sover
8.15 – 8.30
8.45 – 9.30
9.50 – 10.20
11.20 – 12.15
12.30 – 14.00
14.40 – 16.20
17.00 – 19.00
20.20 – 22.30
23.20 – 02.30
02.45 – 04.45
05.00 – 06.30
2) Hun vil kun sove hos mig om dagen, og sidde hos mig – mit eget personlige hængetræ. Hun vil kun sidde/ligge meget kort for sig selv. Jeg kan godt forstå det pga. hendes start på livet, men det er lidt besværligt nogle gang. Jeg har købt en bæresele fra Weego, og den er guld værd, men hun vil ikke altid sidde i den.
Håber du kan give mig nogle forslag til, hvordan jeg hjælper hende til bare 1 gang om dagen, at sove eller ligge lidt selv. Kun mor er god nok til Sif, far virker kun til tider. Hjælp…
3) Findes der specielt sensitive børn? Når vi er ude på besøg, hvilket højest er 1 gang om ugen, vil hun slet ikke falde til ro. Jeg går et andet sted hen med hende når hun skal have flaske, og det kan hun godt lige klare, hvis jeg synger en sang for hende imens hun spiser. I torsdags var vi til fødselsdag hos noget familie, og i de 4 timer vi var der, var hun lysvågen – enten græd hun ellers fik hun noget at spise. Hun var meget utilpas.
Efter de 4 timer valgte jeg simpelthen at tage hjem med hende, og her fortsatte hun med at græde og være meget utilpas i 1½ til 2 timer, hvor jeg endelig fik hende til at sove efter en flaske. Jeg er nu begyndt at sige nej til invitationer. Dette mønster er også gældende, hvis jeg tager hende med ud og handle (hun skal helst sove hele tiden). Hvad skal jeg gøre? Hvordan hjælper jeg hende med at få ro?
Håber der var informationer nok :-)
Håber du kan hjælpe mig, fordi jeg synes, at det hele er lidt svært. Sif er mit første barn, og jeg elsker hende overalt på jorden. Men jeg føler ikke jeg hjælper hende på den bedste måde. Desuden har jeg det så skidt med de 6 dage, hvor jeg ikke kunne være hos hende hele tiden (selvom det ikke er min skyld).
Jeg har bestemt mig for, at ligegyldigt hvad der sker næste gang jeg skal have en lille, så vil jeg være der hele tiden, og så kan lægerne hoppe og danse som de har lyst til, og op i r…. med tidspunkter, hvor man ikke engang som forældre må være på neonetalafdelingen!!!!
Med venlig hilsen
Tina