Svar: Mad, opkast og trivsel
16. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tusind tak for dine pæne ord til mig og forvirrende brev er der masser af - tro mig, du er ikke den eneste mor med ammehjerne eller et liv der er mere kaos og uoverskuelighed end ro og overblik... Det er ikke et krav at man skal have overskud for at skrive til mig - det er jo netop tit når overskudet mangler at man har brug for min hjælp...
Der er intet i vejen for at give din dreng Hipp. Som udgangspunkt er det vigtigste at han spiser og som nogle forældre siger, så får barnet faktisk meget mere variation, når det får middagsretter fra glas, end når de får familiemad. Hvor tit er det lige vi selv spiser rodfrugter blandet med græskar eller ærter blandet med pastinak...
De fleste børn vil først være i stand til at tygge omkring 8 måneders alderen og det er helt normalt at børn i 6 måneders alderen har behov for meget findelt blendet mos. Netop ved at begynde at komme lidt fint hakket kogt kød i mosen får den lidt struktur - det er stadig meget lidt der skal til, bare lige en smule. Grøden gøres grovere ved at tilbyde barnet f.eks. hirse og boghvede, der er lavet på flager ligesom barnet kan tilbydes flerkornsgrød og havregrød, som nok er den groveste grød vi har.
Omkring 7 måneders alderen kan man nogle gange begynde mose grøntsagerne med en gaffel, så mosen her gøres grovere og har mere struktur. Det virker for mange, men det er dog min erfaring at nogle børn har rigtig svært ved at finde ud af, hvorvidt de skal tygge eller synke, hvis maden er blandet for meget. De fleste børn vil først omkring 8 måneders alderen kunne finde ud af det der med at tygge og bruge kæberne på den måde og derfor er det i denne alder, at man anbefaler at begynde med små rugbrødshapsere osv.
Jeg plejer at anbefale at man til disse børn forsætter med at blende skemaden, så barnet ved at det der kommer med ske, det skal synkes. Og så begynder man i stedet at tilbyde barnet små stykker brød, godt kogte pastaskruer osv. som barnet får med fingrene eller med en gaffel - så barnet lære at det der kommer på denne måde, skal tygges.
Der er naturligvis børn som spiser rugbrødshapsere med gaffel når de er 7 måneder gamle, ligesom der er børn på 9 måneder som fortsat har rigtig svært ved at finde ud af det. Din dreng er ½ år, så du har absolut ingen grund til at stresse eller udsætte jer selv for diverse opkastninger. Giv du ham mad fra Hipp, som han er glad for og gør det med god samvittighed. Det er vigtigt at han spiser og får forskellig variation også fordi han jo skal tage på:o)
Han har præcist fordoblet sin fødselsvægt, så han er ikke lille, men han er meget lang af sin alder. I længen svarer han jo næsten til et 9 måneder barn og i tykkelsen til det han er - 6 måneder. Jeg kan derfor godt se hvorfor du mener at han er lidt for tynd.
Jeg vil derfor foreslå dig at du sørger for at energiberige hans mad lidt, du må gerne give ham lidt ekstra fedtstof i grøden eller lave grøden på modermælkserstatning, så den på den måde bliver lidt mere energiberiget.
Med hensyn til sygdom, så er det vigtigt at børn er under observation, når de er syge. Hvorvidt de skal sove i eget værelse eller sammen med forældre er helt individuelt og afhænger helt af hvordan man har indrettet sig og hvad der er fysisk muligt. Naturligvis i balancen mellem at observere og være der for sit barn og samtidig bibeholde gode sovevaner...
Med hensyn til hoste så er det helt naturligt at børn hoster når de er forkølede. Vi hoster for at rense vores luftveje og det er vigtigt at man som udgangspunkt ikke forhindrer hosten med f.eks. hostestillende medicin. Det er vigtigt at barnet kan hoste og på den måde få fjernet det slim og den irritation som sidder i lungerne.
Man skal være særligt opmærksom hvis barnet hoster i mere end 2 uger og hvis barnets vejrtrækning lyder hvæsende og barnet har svært ved at trække vejret rigtigt. Nogen sammenligner det lidt med lyden af en kaffemaskine der afkalker og det er et meget godt billede. Hvis barnet hoster på denne måde, så har barnet ganske givet astmatisk bronkitis.
Hvis han får feber igen, eller hoster så meget at han ikke sover om natten, virker til at have ondt osv. så skal I få ham set af lægen. Så længe han i øvrigt virker upåvirket og har det godt ud over at han hoster lidt, så er det fint at se tiden lidt an og du kan evt. tilbyde ham en lille smule kamillete med lidt sukker. Ellers er modermælk godt.
Når han skal sove, så vil det være en god idé at elevere hans hovedgærde lidt, så han ligger lidt højere med hovedet. Han er for lille til at få en hovedpude, men du kan lægge en pude eller et tæppe ind under hans madras i hovedenden og på den måde hæve madrassen, så han ligger lidt højere med hovedet. Det at ligge lidt eleveret hjælper ham til bedre at kunne trække vejret.
Sørg også for at hans næse er renset for snot, så han har frie luftveje inden du putter ham og også gerne inden han skal spise. Det er svært at spise (drikke mælk) hvis næsen klotter til. Du kan dryppe hans næse med saltvandsdråber som du køber på apoteket og så kan du suge hans næse med en næsesuger, så du på den måde får skabt lidt passage.
Det er en svær årstid med sygdom og selvom børn ammes så er der ingen garanti for at de ikke bliver forkølet. Hvis du eller din mand selv har været lidt snottet, så kan han være smittet af jer. Det kan også lade sig gøre at blive smitte i bybussen fordi en fremmed hoster på ham eller rører ved ham. Nogle forældre oplever også at børn bliver lidt mere pylrede, får lidt løbenæse og lidt feber i forbindelse med tandfrembrud. Men hoster - det gør de altså ikke, så det lyder mere som om at din dreng har fået en virus.
Virus.. ja det man ikke kan gøre så meget ved:o)
Det er fint med flasken og du må gerne give ham lidt modermælkserstatning en gang imellem. Måske kunne far give det en aften og så kunne I forsøge om han kunne springe lidt natamning over så du kunne få sovet lidt....
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke og også god påske til jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske