Brev:
Mad, opkast og trivsel
16. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Mad, opkast og trivsel
Hej igen!
Jeg har læst en masse af dine gode svar til andre og hvor er der dog mange velformulerede mødre der skriver til dig! Jeg synes mine breve har været meget forvirrede til sammenligning, men sådan er der jo så meget....
Det er nu gået op for mig at dine råd er langt blidere end dem de lokale sundhedsplejersker har. Jeg synes godt de kan være lidt skarpe med sovekurs og spise-politik. Der er derfor endnu et par spørgsmål, jeg gerne vil vende med dig...
Min dejlige dreng er nu 6 1/2 måned gammel, og har altså spist skemad to måneder. En blanding af mit manglende overskud, og det at han langt hellere ville spise købemos, har betydet at han mest lever af Hipp - og modersmælk. Jeg har forsøgt med hjemmelavet mad, og ligesom du rådede mig til, har jeg forsøgt at give ham frugt og grønt at sidde med. Han vil gerne have hånden nede i grød/mos, men vil ikke sidde med agurk osv, jeg skal holde frugten for at han gider smage. Han vil gerne holde en ske og smage på de voksnes mad.
Vi har flere gange oplevet at mad der var den mindste smule bidder i (jeg kan slet ikke blende det blødt nok) har givet anledning til at han kastede op. I går aftes havde vi givet ham et stykke kylling at holde i hånden og sutte lidt på, men han kom til at bide en stump af og før jeg nåede at gøre noget havde han forsøgt at sluge det og kastet op ud over det hele. Det gør mig altså temmelig forskrækket. Jeg er derfor ret nervøs for at give ham noget der overskrider hans grænser, men såvidt jeg har forstået er ideen med at sidde med maden netop at lære at tygge, og jeg har mange gange fået at vide at det dårlige ved købe-mos er at de ikke lærer at tygge, og bliver kræsne.
Det jeg derfor ville spørge dig om er - hvornår kan man forvente at de skal kunne tygge, og hvor meget skal man presse på at de får mere kompliceret mad? Hvordan kan man mærke at de er klar? Er det værd at stresse over, eller skal man regne med det kommer af sig selv? Jeg har ikke lyst til at gøre hans oplevelse af mad dårlig, eller at udsætte ham for opkastning ell. det der er værre.
Det andet der bekymrer mig er til dels relateret til maden - og dels til generel sundhed. Han blev sidste uge målt til 75 cm (53) og vejet til 7,67 kg (3,590) .. såvidt jeg kan se så vejer han slet ikke nok i forhold til sin længde og han har de sidste to måneder kun taget 600 gram på. Han er desuden syg igen - forkølet, våd hoste, har øjenbetændelse og har haft lidt mavebøvl.
Hans hoste gør mig også nervøs - jeg er bekymret for at det skal gå ud over vejrtrækningen. Hvor hurtigt kan en hoste udvikle sig? Er det forsvarligt at han sover i et andet værelse mens han er syg? Han havde feber ca 24 timer, men det er gået over igen. Er det normalt at et enebarn der passes hjemme er syg så tit? Kan det skyldes tænderne??
Han spiser tre ske-måltider dagligt, hvert på ca 130-150 ml. og jeg er begyndt at tilsætte ekstra fedtstof. Siden du sendte os foreslag til ny dagsrutine er vi kommet ned på 7 amninger i døgnet, og han drikker meget mere ved hvert enkelt måltid.
Og så til de gode nyheder - jeg købte en ny sutteflaske med sjove dyr på, og puttede kold MME i, og det ville han gerne smage lidt på. Tror derfor der vil være mulighed for at give ham flaske i fremtiden hvis det bliver nødvendigt. Han gnaver stadig i mine bryster, men har ikke bidt mig nogle dage, så måske er der håb om at jeg kan blive ved med at amme ham lang tid endnu. Jeg ammer stadig tre gange hver nat, men jeg synes ikke tiden er rigtig til at presse på at ændre vanerne. Det er dog lykkedes mig at trøste ham om natten ved at vugge ham i stedet for at give bryst, men kun hvis han ikke er sulten... så også her har vi oplevet noget fremskridt.
Rigtig god påske - og tusind tak for al din hjælp.