Svar: Vægtstigning og navlebrok

15. marts 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Tina

Du skriver ikke hvor gammel din datter er eller hvor meget hun vejer... Jeg går ud fra at din datter er omkring 2 måneder gammel?

Navlebrok (hernia umbilicalis, som det også hedder) sidder som en bule i navlen. Det er medfødt og ca 5% af alle spædbørn fødes med et navlebrok. Når barnet græder, så presser barnet sine mave og bugmuskler og brokket presser sig ud. Når barnet slapper af, så glider brokket på plads af sig selv, man siger at brokket kan reponeres.

Når du trykker ind hvor navnebrokket sidder, så kan du mærke et lille hul, der hvor du kan trykke brokket ind. Hullet kan variere i størrelse fra få mm og til ca 1 cm. Normalt vil hullet lukke sig selv inden for de første leveår men en gang imellem kommer det på tale at operere. Operation er dog sjældent nødvendigt.

Så vidt jeg har lært, så må du gerne en gang imellem - et par gange om dagen, når du f.eks. skifter din datter, forsigtigt trykke brokket ind på plads - gøre det når hun er helt afslappet. Når du gør det, så mærk efter hvor stort hullet er - det er jo vigtigt at ...

Annonce

... hullet stille og roligt lukker sig og i takt med at det sker, så skulle brokket jo gerne være på plads. Du kan derfor sandsynligvis fornemme at hun i takt med at hullet bliver mindre, får lettere ved at holde det på plads og derfor er det, så vidt jeg har lært, godt lige en gang imellem at hjælpe det ind, hvor det skal være...

Med hensyn til mælkeindtag, så er det vigtigt at din datter får den mængde mælk hun har behov for, når hun ikke tager nok på i vægt. Du har naturligvis ret i at du ikke kan presse hende til at spise - du skal jo ikke yde overgreb på dit barn, men det er meget vigtigt at hun ikke får lov til at sove mange sammenhængende timer uden mad. Så er du nødt til at tage hende op og tilbyde hende en flaske ekstra, som hun så kan spise mere eller mindre i søvne.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du skal altså ikke tvinge hende til at spise, men du kan godt være nødt til at tilbyde hende ekstra flasker, hvis hun har tendens til at sove meget længe og så må hun nogle gange spise i søvne...

Håber ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o) Rigtig god påske.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to