Svar: Vægtstigning og navlebrok
15. marts 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Tina
Du skriver ikke hvor gammel din datter er eller hvor meget hun vejer... Jeg går ud fra at din datter er omkring 2 måneder gammel?
Navlebrok (hernia umbilicalis, som det også hedder) sidder som en bule i navlen. Det er medfødt og ca 5% af alle spædbørn fødes med et navlebrok. Når barnet græder, så presser barnet sine mave og bugmuskler og brokket presser sig ud. Når barnet slapper af, så glider brokket på plads af sig selv, man siger at brokket kan reponeres.
Når du trykker ind hvor navnebrokket sidder, så kan du mærke et lille hul, der hvor du kan trykke brokket ind. Hullet kan variere i størrelse fra få mm og til ca 1 cm. Normalt vil hullet lukke sig selv inden for de første leveår men en gang imellem kommer det på tale at operere. Operation er dog sjældent nødvendigt.
Så vidt jeg har lært, så må du gerne en gang imellem - et par gange om dagen, når du f.eks. skifter din datter, forsigtigt trykke brokket ind på plads - gøre det når hun er helt afslappet. Når du gør det, så mærk efter hvor stort hullet er - det er jo vigtigt at hullet stille og roligt lukker sig og i takt med at det sker, så skulle brokket jo gerne være på plads. Du kan derfor sandsynligvis fornemme at hun i takt med at hullet bliver mindre, får lettere ved at holde det på plads og derfor er det, så vidt jeg har lært, godt lige en gang imellem at hjælpe det ind, hvor det skal være...
Med hensyn til mælkeindtag, så er det vigtigt at din datter får den mængde mælk hun har behov for, når hun ikke tager nok på i vægt. Du har naturligvis ret i at du ikke kan presse hende til at spise - du skal jo ikke yde overgreb på dit barn, men det er meget vigtigt at hun ikke får lov til at sove mange sammenhængende timer uden mad. Så er du nødt til at tage hende op og tilbyde hende en flaske ekstra, som hun så kan spise mere eller mindre i søvne.
Du skal altså ikke tvinge hende til at spise, men du kan godt være nødt til at tilbyde hende ekstra flasker, hvis hun har tendens til at sove meget længe og så må hun nogle gange spise i søvne...
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o) Rigtig god påske.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske