Bekymret for vægt og trivsel

15. marts 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Bekymret for vægt og trivsel

Hej Helen

Jeg har skrevet til dig før angående min datters vægt og madindtag. Jeg skriver nu igen, fordi jeg er rigtig bekymret for hende.

Hun er nu 3 1/2 måned gammel, eller 15 uger, og vejer præcis 5 kg. Ved fødslen vejede hun 2750, så hun har altid været lille, men de sidste måneder har hun taget meget lidt på, fx vejede hun 4200 d. 21. januar, og har således kun taget 100 gr på om ugen.

Hun får Nan 1 og virker som regel til at nyde den smule hun spiser, hendes indtag er stort det ikke øget siden hun startede på mme da hun var 3 uger. Hun spiser 5-6 gange i døgnet og ligger mellem 500 og 600 ml. Du skrev til mig sidst, (det har min egen sp også foreslået os) at tilbyde hende et måltid mere i døgnet, men det kan jeg ikke, da hun KUN vil spise når hun er MEGET sulten ca hver 4 time. Det er således også hende selv der suverænt bestemmer hvornår der skal spises.

Prøver jeg at give hende flasken fx før et bad, eller inden hun skal sove, afviser hun den. Hun vil ikke have flaskesutten ind i munden, og skriger meget hysterisk hvis man forsøger at nøde hende. Det er sket enkelte gange, hvor jeg har forsøgt 3 timer efter sidste måltid, at hun har spist 20-30 ml, men disse måltider er endt med skrig og skrål og med, at hun igen venter yderligere 4 timer med at spise. Så jeg giver hende mælk når hun selv "beder om det" ca hver 4 time, det er så vidt min forstand rækker den måde hun får mest på.

Hun gylper som regel efter et måltid, men ikke så meget som da hun var yngre, dog kommer der ind i mellem nogle voldsomme hik, der virker ubehagelige på hende. Hun har afføring ca hver anden dag, og jeg synes ikke det er meget fast, det er en formet pølse, og det virker ikke til at være ubehageligt for hende at komme af med, men hun presser da, og siger "presselyde". Hun "leverer" næsten altid på puslebordet efter et måltid.

Jeg læste at du mener at flaskebørn skal have aff. en gang i døgnet, og at man kunne prøve med lactulose hvis ikke, men hun spytter det hele ud igen, har prøvet at give hende det på en ske og med en lille sprøjte. Hun prutter en del, nogen gange skriger hun imens, andre gange er hun ligeglad. Har prøvet med mylicon dråber, men dem spytter hun også ud, og de gange det er lykkes hende at synke dem, synes jeg ikke det har haft nogen effekt på luften i maven.

Hun har siden fødslen skreget meget, vores sp og læge, og jordemødrene på barslesgangen, kalder hende alle for sensitiv, meget følsom osv. Hun får nogle grådanfald hvpr hun går helt i selvsving og ikke rigtig er til at komme i kontakt med. disse er dog ikke så hyppige længere, men hun skal stadig underholdes konstant, ellers klynker hun og græder. Hun kan trille begge veje, og er meget interesseret i omverdenen, hun prøver næsten altid at rejse sig når hun ligger ned. Så umiddelbart trives hun jo fint. Hun kræver ro ved måltiderne, man skal ikke sidde og tale imens, og der skal ikke være bevægelser i rummet, musik er o.k, ligesom fjernsynet gerne må køre.

Der har været dage (eller korte perioder på 2-3 dage) hvor hun har spist godt, altså ca 120-140 ml pr måltid, og hun virker altså mere tilfreds disse dage, hver gang tror jeg jo, at nu går det bedre og at hun skal til at spise mere generelt, men det vender altid igen, og den sidste uge har det været helt galt. Hun spiser 70-80 ml på måltid om dagen, hun bliver rasende hvis jeg forsøger at nøde hende til mere, og klynker efterfølgende, men bliver nu hurtigt glad igen. om natten, hvor hun vågner og græder, har hun spist helt ned til 20 ml, og derefter skreget helt vildt, jeg har forsøgt at give hende mere, ventet lidt, lagt hende anderledes, sat hende i skråstol osv, men det eneste hun vil ...

Annonce

... disse nætter, er at blive svøbt i dynen igen, ha sutten, og så ellers sove igen.

Hun kan godt li at blive skiftet. Jeg har prøvet mange gange at tilbyde hende flasken igen efter hun er blevet skiftet, både 15, 30 og 60 minutter efter sidste måltid, det har slet ingen interesse.

Hos lægen i forgårs (3 mdr. vaccine) blev hun vejet, og vores læge konstaterede at hun ligger lidt under hendes egen kurve, længdemæssigt er hun med. Lægen synes tilsyneladende ikke at vi skal bekymre os, mente ikke vægten er alarmerende, men gav os ret i, at Cæcilia er meget spinkel. Hun spurgte mig om hendes aff, og om jeg syntes hun virkede til at have halsbrand, og jeg svarede at hun har aff hver anden dag, og at jeg ikke ved om hun har halsbrand!?! Fortalte om hendes hikke og gylpen, men hun sagde at Cæcilia er en stærk lille sensitiv pige, og at sådan er hun bare...

Vores sp siger også altid at Cæcilia har en meget stærk krop, og at hun er sensitiv, hun mente også at hun havde kolik på et tidspunkt, men den æder jeg altså ikke. Grådanfaldende kan, og har altid kunne stoppes med en føntørre, med mindre hun er træt eller sulten, og hun trækker ikke benene op under sig. Hun har demonstreret hendes gråd overfor vores sp, og sp forsøger at trøste og svøbe og gi vand på en sut, men Cæcilia skriger bare videre. Det er efter disse sp mener at hun har kolik. Det hjælper selvfølgelig når hun kommer over til mig igen, hun er ikke særligt begejstret for fremmede, sp eller ej.

Hun vil heller ikke puttes eller have mad af sin far, ellers elsker hun ham, og nyder meget at sidde på hans arm og gå på opdagelse. Men det er vel bare en tilvændingssag ikke? Idag skal jeg fx til frisør (stærkt tiltrængt), og så går mad og søvn fuldstændigt op i hat og briller, frygter jeg. Far tager det selv stille og roligt, og mener at hun jo må vænne sig til, at mor ikke altid er der. Kan godt se logikken i det, men jeg kan simpelthen ikke bære tanken om at hun græder og græder og græder, mens jeg sidder og får lavet striber... Nå, sidespring.

Har du nogle ideer om hvad jeg skal gøre ved hendes madindtag? Jeg har læst mange af dine besvarelser til andre i lignende situationer, men syntes ikke rigtig der er noget der hjælper, har prøvet at skifte flasker og sutter osv, det har ingen betydning. Har dog ikke forsøgt mig med et andet mærke mme, da hun jo nogle dage gerne vil spise en masse nan1, men idag har vi købt grøn allomin, skulle være godt for maven ikk? så må vi prøve om det skulle hjælpe på appetitten, jeg tror det altså bare ikke.

Hendes døgnrytme er jo styret af hendes måltider, spiser hun fx kl 19, bliver hun træt ved 21-21.30 tiden, og så kan klokken godt blive 01.00 før hun spiser igen. men det er den eneste tid på døgnet hvor der kan gå 5,6, eller 7 timer mellem hendes måltider. Ellers synes jeg hun sover fint om dagen 2-3 lure af 1-3 timer, hun er netop blevet sød til selv at falde i søvn, (kræver at hun er meget træt) svøbt i dynen.

Jeg tror jeg har fået alle detaljer med, det blev meget langt, og jeg håber altså at du kan danne dig et billede af hvordan det står til for min datter, og vil komme med et bud på hendes trivsel, for min læge og sp synes jo det er o.k som det er.
Jeg skal måske også bare acceptere hendes lave appetit, men mener samtidigt at 100 gr om ugen er for lidt, og kan jo kun se at det bliver værre!

Jeg stoler meget på dig, synes du virker til at være vældig kompetent, og vil derfor rigtig gerne høre om du synes det er ok med de 5-600 ml i døgnet, eller om der er noget jeg kan gøre ved det, når nu mit eget proffesionelle netværk ikke er bekymrede.

Tak for din side, den er uundværlig for en nybagt mor!

Med venlig hilsen
Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne