Svar: Amning, allergi og køre i bil
11. marts 2008
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre at I har kunne bruge mine tidligere råd og det lyder også som om at det alt i alt går rigtig godt hos jer nu, det er rigtig dejligt:o)
Det er helt okay at du gerne vil supplere din amning med en flaske og da det er et stort ønske for dig, så vil det være rigtig godt, hvis du kunne gøre det dagligt, så jeres dreng vender sig til denne måde at spise på og vender sig til at det er sådan det er. Hvis du ikke begynder at gøre det til en daglig ting nu, så vil du kunne risikere at han foretrækker den ægte vare og derfor fuldstændig fravælger flasken. Han bliver jo mere og mere bevidst.
Det er sådan at din mælkemængde automatisk vil nedsættes jo mere modermælkserstatning han får og på sigt kan det betyde at din amning stopper og han går helt over til flaske. Jeg kan dog forstå at du umiddelbart vil have det fint med det, hvis det er sådan udfaldet bliver og jeg synes det er en fin beslutning og rigtig dejligt at du er så afklaret omkring at du også har andre behov, som skal dækkes og at det derfor er vigtigt at far eller en anden kan tage over.
Det er sådan at din mælk er forskelligt sammensat alt efter om han får den mælk, som ligger først for i brystet eller den mælk som ligger sidst i brystet. Den første del af mælken er meget vandholdig og den sidste del af mælken er tykkere som fløde. Det betyder at hvis du starter med at give modermælkserstatning og så ammer bagefter, så vil din dreng få den vandholdige mælk og ikke fløden. Det er helt okay som en tørstslukker en gang imellem men alt for meget vandholdig mælk kan give mavekneb og dertil kommer at det er meget vigtigt at dit bryst bliver ordentlig 'tømt', når han spiser hos dig. Dette for at opretholde en vis mælkemængde men også for at sikre at du ikke får brystbetændelse.
Som du beskriver jeres situation og dine tanker om amning, så synes jeg at du skal erstatte en amning med en flaske. Det vil sige at du 1-2 gange om dagen simpelthen vælger at tilbyde flaske i stedet for brystet. Det kunne f.eks. være om aftenen, hvor far så kan tage over og tilbyde flasken - far forbindes ikke med amning og lugter ikke af mælk og det kan derfor være lettere for far at forsøge.
Med hensyn til allergi, så er det sådan at børn er allergidisponerede hvis deres mor eller far (eller begge) og evt. søskende (barnets søskende), har eller har haft en kendt og behandlingskrævende allergisk sygdom. Det kan være astma, børneeksem, høfeber, fødevareallergi). Hvis I har eller har haft dette er det således godt med fuld amning indtil 4 måneder eller tilbyde speciel allergiforebyggende erstatning (hvilket jeg i øvrigt ikke tror I får ham til at drikke med den alder han har nu - det smager ikke så godt som almindelig erstatning).
At din mands søster har allergi er således ikke indikation for at sætte jeres barn på speciel allegiforebyggende modermælkserstatning eller udelukkende amme. Hvis I forældre således ikke har noget allergi eller har haft det, så ser jeg ingen problemer i at I tilbyder jeres dreng almindelig modermælkserstatning og I må forsøge jer frem og finde ud af hvad han bedst kan lide.
Med hensyn til gråd når I kører i bil, så tænker jeg om det handler om at jeres dreng ikke bryder sig om at sidde fastspændt i sin autostol, mere end om det handler om at sidde i bilen? I skal derfor være opmærksom på om hans seler i stolen passer, så han ikke sidde klemt. Han vokser jo hele tiden og det er meget vigtigt at stolen og selerne justeres, så de løbende passer til ham. I skal også være opmærksom på at det kan være varmt at sidde i stolen med meget tøj på.
Derudover skal I naturligvis prøve at gøre det rart for ham, det at være i bilen skal forbindes med noget som er rart og I kan evt. øve det i små etaper, så I ikke køre lange ture, men starter stille og roligt op for at hjælpe ham til at finde ud af at det er okay...
Håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske