Brev:
Amning, allergi og køre i bil
11. marts 2008
Alder:
3 mdr.
Amning, allergi og køre i bil
Hej igen
Mange tak for dit svar sidste gang, det hjalp os meget!
Mht. kolikken - så er det faktisk helt væk, og det er jo i sig selv fantastisk! Vi var til zoneterapi og kiropraktor en del gange og det hjalp.
Du skrev at han evt. også kunne være overstimuleret og det fik mig til at tænke. Da kolikken var ovre var han stadig meget urolig om aftenen, han græd og græd men vi kunne se han ikke havde de samme smerter som tidligere. Han trak ikke benene op under sig osv. Så vi forsøgte at putte ham tidligt i seng (ved 20 tiden). Det har vi gjort i flere uger nu, med super godt resultat!!
Det er lidt forskelligt hvornår han bliver puttet, afhængig af hvordan han har sovet i løbet af dagen. Nogle gange er han overtræt kl. 19 og så bliver han puttet der, men forsøger at strække den til ved 19.30 - 20 tiden. Det virker som om han falder helt til ro og synes det er hyggeligt at blive puttet i vuggen. Han falder hurtigt i søvn - nogle gange taber han lige sutten et par gange, men det er alt.
Han sover super godt om natten!! Indenfor den sidste uge har han sovet igennem 3 gange. Altså fra kl. 20 til kl. 7 om morgenen - uden mad!!! Det er jo skønt.... Men så tænker man jo.. Er det normalt for en lille baby på knap 3 måneder? Det er jo mange timer uden mad. Han spiser ofte om aftenen og også om formiddagen..
Jeg ammer stadig fuldt - men vil gerne at han kan tage flaske også. Det er ikke min plan at han skal have flaske hver dag. I starten kunne han godt drikke af flaske engang imellem, men nu er det som om han ikke gider/kan. Jeg synes det er rart når vi er ude, at han kan få en enkelt flaske. Men som det er lige nu, bliver han rasende når jeg tilbyder ham flasken. Han vil slet ikke tage fat. Han har taget fat et par enkelte gange, hvor han sikkert har været godt sulten, men stopper igen når den værste sult har lagt sig og hvis jeg så efterfølgende tilbyder ham bryst, spiser han godt.
Jeg har brugt sutteflasker med silikonesutter, men har forleden købt en gummisut som vi har prøvet i dag. Det går bedre end den anden, men han spiste kun 20 ml og afviste flasken. Jeg tilbød ham efterfølgende bryst, hvor han spiste godt.
Hvordan kan jeg vænne ham til flasken? Skal jeg forsøge en gang om dagen og lade ham spise det han vil og så bagefter give ham bryst?
Da jeg ventede mig, var jeg meget i tvivl om jeg ville amme. Og da han var født var jeg villig til at give det en chance. Vi kæmpede meget i starten for at få det igang, da han havde utrolig svært ved at få fat. Det lykkes og mit 1. mål var at amme i 1 måned (har hørt at det skulle være den aller vigtigste periode). Den er jeg jo for længst ovre og heldigvis er det jo gået godt og over alt forventning.
Men jeg bryder mig ikke om at amme når vi er ude, og derfor ville det være rart hvis han ville tage flasken. Endvidere vil det jo være rart at jeg engang imellem kan tage hjemmefra i et par timer. Han spiser meget ofte om aftenen og derfor kan jeg ikke planlægge at tage ud bare for at handle, så længe han ikke vil tage flaske.
Det næste spørgsmål opstår så i: Jeg har læst at modermælk især i de første 4 måneder er godt i forhold til allergi - hvis der er allergi i familien.
Min mands søster har astma og er allergisk overfor husdyr. Har det nogen betydning? Det er den eneste i begge vores familier.
Jeg vil selvfølgelig gøre det bedste for vores barn, men der er så mange tanker at gøre op med. Jeg passer stadig meget på med hvad jeg spiser, for at skåne hans måske sarte mave. Og når han så engang imellem får ondt i maven, tænker jeg utrolig meget på hvad jeg har spist og om det kan være pga. det og giver mig selv skylden for hans mavekneb. Så synes det er ret hårdt.
Mit sidste spørgsmål... Han bryder sig ikke om at køre bil. Noget de fleste børn ellers holder meget af - efter hvad jeg har hørt. Han skriger og skriger og er slet ikke til at trøste. Indimellem lykkes det at køre et par minutter før han starter, men det er helt sikkert at det kommer. Vi har forsøgt med uro med musik på autostolen, radio, køre når han er træt, lige er vågnet, lige har spist, ikke har spist osv. Og nu er vi løbet tør for gode ideér. Selvom en af os sidder med ham på bagsædet, græder han også.
Håber du har et par gode fif, som vi endnu ikke har prøvet. Vi er jo nogen gange nødt til at komme ud, og det er bare SÅ synd for ham at han græder (og frustrerende for forældrene).
Beklager den meget lange forklaring og de mange spørgsmål og på forhånd tak for dine svar.
Mange hilsner.