Svar: Badning ender i skrigeri
7. marts 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Bella
Det er helt normalt at små børn græder, når de bades. De bryder sig ikke om at få alt tøjet af og føler sig utrygge i alt det der sker omkring badet.
Som du beskriver det, så lyder det dog som om at din dreng ikke har været bange for badet hidtil, men at det er noget nytilkommet? Du må derfor overveje om han af en eller anden årsag kan være blevet forskrækket, følelsen af at glide i dine hænder eller høje lyde som har gjort ham unødigt urolig - små børn husker ikke som vi andre, men erindrer især lyde, lugte osv. Hvis han således har en erindring om noget som har været ubehageligt i forbindelse med badet, så kan det være den erindring der trikker ham nu...
Har du mulighed for at sætte dig i et voksenbadekar med ham tæt op af dig, så i fælles tager et bad og hvor du vil kunne berolige ham, evt. give ham bryst imens I bader, så kan det hjælpe ham til at føle sig mere rolig. Det kan være en overgang til at gå i svømmehallen med ham.
Det er godt du er opmærksom på vandtemperaturen, vandet bliver hurtigt lidt koldt i et stort kar og derfor må det gerne være en lille smule mere lunt end kropstemperatur. Du mærker bedst temperaturen med din albue.
Du kan lægge en vaskeklud på hans brystkasse, det kan være med til at give ham lidt ro og tryghed og så kan det være en rigtig god idé ikke at vaske hans hår samtidig med at du vasker kroppen. Gør i stedet det at du vasker håret under vandhanen og med en klud, hvor du holder ham tæt pakket i et tæppe eller lignende under dine arme imens. Så han hjælpes til fysisk ro imens du forsigtigt og med bløde cirkulære bevægelser vasker hans hår.
Sørg for at give ham bryst inden han bades, så han er mæt og fyldt godt op, har noget mad at forbrænde og sørg for at fylde ham hurtigt op med mælk igen efter badet. Sørg for at der er varme i rummet, så det er lunt for ham og ikke trækker og sørg for at lune håndklæderne i tørretumbler eller på radiatoren, så han får et lunt klæde om sig efter bad.
Med den alder han har nu, vil han naturligvis ikke kunne sidde selv, men du kan evt. forsøge at sætte ham lidt mere op, så han fornemmer at have en lille smule mere kontrol over situationen, end hvis du lægger ham helt ned i vandet...
Du kan også prøve se hvad han siger til et brusebad. Nogle børn er også vældig bange for dette, men andre synes faktisk om det, sådan er børn jo så forskellige.
Jeg håber du her har fået et par idéer videre med på vejen og tak for din tilbagemelding. Det er rigtig dejligt at høre at du nu får lidt mere nattesøvn og - super fin vægtstigning, rigtig godt! Stort skulderklap herfra:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske