Sove igennem i stedet for natteroderi - 5 mdr.

7. marts 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Sove igennem i stedet for natteroderi - 5 mdr.

Hej Helen

Jeg har problemer med at få en god rutine om natten med min snart 6 mdr. gamle dreng Lauge.

Han har haft kolik de første 4 mdr. så gode sovevaner om dagen er først noget vi er begyndt på nu. Han sover for det meste ca. 2 timer om formiddagen og så 2 gange powernap på ca. 30 min i løbet af dagen. (på det seneste vil han ikke rigtig sove, men han er ved at få tænder, så jeg satser på, at det er det, der holder ham vågen...)

Problemet er om natten. Han bliver lagt i seng omkring kl. 20. Han sover i sin egen seng og er god til at falde i søvn, hvis bare han er træt nok. Men efter en time vågner han op og skal enten trøstes i armen eller på anden måde nødes til at falde i søvn igen. Når han så endelig falder i søvn igen, så tager han max 1,5 time, hvor han iøvrigt ligger meget uroligt og ofte græder i søvne og skal have sutten.

Det betyder, at der er en konstant trafik for mig mellem min og hans seng om natten og jeg får knapt nok lukket et øje.

Ud over at han vågner og skal have sutten ...

Annonce

... eller vendes om eller hvad der nu hjælper, så spiser han ca. hver 3. time, så jeg har ikke et rolig øjeblik om natten.

Mange har anbefalet mig at nægte ham mad mellem 22.30 og 7, men det kan jeg ikke, da jeg synes han tager godt fra ved hvert måltid, og derfor mener, at han må være sulten.

Mit store spørgsmål går på, om der er noget vi som forældre kan gøre, der får ham til at sove bedre. Han er snart 6 mdr. så burde han ikke snart sove lidt længere ad gangen og har han virkelig brug for at spise så ofte om natten? Skulle vi evt. flytte ham ud af soveværelset?

Når børn begynder "at sove igennem", er det så noget de bare lige pludselig begynder på, eller er det noget, man kan præge???? Jeg er ikke fan af de her hårde metoder, hvor barnet skal græde sig i søvn alene, men omvent trænger jeg snart til en nat, hvor jeg bare får lidt mere end sølle 2 timer sammenhængende søvn. Hvad skal jeg stille op?

Håber du har nogle ideer til, hvad vi kan gøre. Tak for din hjælp!

Venlig hilsen
Lauges meget trætte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor