Brev:
Sove igennem i stedet for natteroderi - 5 mdr.
7. marts 2008
Alder:
5 mdr.
Sove igennem i stedet for natteroderi - 5 mdr.
Hej Helen
Jeg har problemer med at få en god rutine om natten med min snart 6 mdr. gamle dreng Lauge.
Han har haft kolik de første 4 mdr. så gode sovevaner om dagen er først noget vi er begyndt på nu. Han sover for det meste ca. 2 timer om formiddagen og så 2 gange powernap på ca. 30 min i løbet af dagen. (på det seneste vil han ikke rigtig sove, men han er ved at få tænder, så jeg satser på, at det er det, der holder ham vågen...)
Problemet er om natten. Han bliver lagt i seng omkring kl. 20. Han sover i sin egen seng og er god til at falde i søvn, hvis bare han er træt nok. Men efter en time vågner han op og skal enten trøstes i armen eller på anden måde nødes til at falde i søvn igen. Når han så endelig falder i søvn igen, så tager han max 1,5 time, hvor han iøvrigt ligger meget uroligt og ofte græder i søvne og skal have sutten.
Det betyder, at der er en konstant trafik for mig mellem min og hans seng om natten og jeg får knapt nok lukket et øje.
Ud over at han vågner og skal have sutten eller vendes om eller hvad der nu hjælper, så spiser han ca. hver 3. time, så jeg har ikke et rolig øjeblik om natten.
Mange har anbefalet mig at nægte ham mad mellem 22.30 og 7, men det kan jeg ikke, da jeg synes han tager godt fra ved hvert måltid, og derfor mener, at han må være sulten.
Mit store spørgsmål går på, om der er noget vi som forældre kan gøre, der får ham til at sove bedre. Han er snart 6 mdr. så burde han ikke snart sove lidt længere ad gangen og har han virkelig brug for at spise så ofte om natten? Skulle vi evt. flytte ham ud af soveværelset?
Når børn begynder "at sove igennem", er det så noget de bare lige pludselig begynder på, eller er det noget, man kan præge???? Jeg er ikke fan af de her hårde metoder, hvor barnet skal græde sig i søvn alene, men omvent trænger jeg snart til en nat, hvor jeg bare får lidt mere end sølle 2 timer sammenhængende søvn. Hvad skal jeg stille op?
Håber du har nogle ideer til, hvad vi kan gøre. Tak for din hjælp!
Venlig hilsen
Lauges meget trætte mor