Svar: Tager hun nok på
3. marts 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Lene
De fleste børn vil i 4-5 måneders alderen tage lidt mere på i vægt end din datter har gjort - ofte mellem 500-600g, tilgengæld vil de så ikke vokse helt så meget i længden som din datter har gjort.
Spørgsmålet er derfor om ikke din datter har brugt sin energi på at blive lang og ikke så meget på at blive tyk og det kan være helt okay. Det er nemlig ofte sådan at man kan se at børn vokser lidt i ryk - så virker de meget tykke, så meget lange og så meget tykke igen og det er helt normalt.
Nu hvor din datter er begyndt med grød og mos, så er det naturligvis vigtigt at du sørger for at energiberige dette, men ekstra fedtstof eller mme og at du derudover tilbyder hende brystet som du plejer - jeg tænker at hun så vil begynde at øge sin vægt lidt mere.
Ellers er det bedst at vurdere hendes længde og vægt ved at notere det ind på en kurve. Alle hendes mål fra fødslen og til nu - og her er det vigtigt at hun føler sin egen kurve. Hvis hun således falder på kurven, så kan det være et problem. Du kan gå ind i "Livets Bog" på medlemssiden og indtaste alle hendes mål (vægt og længde) fra spæd til nu og se hvordan hun ligger i forhold til de nyeste kurver. Det vil give dig et rimeligt godt billede af hvordan hun ligger.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske