Svar: Mad, amning og søvn - 8 mdr.
3. marts 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Mias mor
Det lyder umiddelbart som om at I har fået en fast plan og rytme for dagen - det vil sige nogenlunde faste tider at spise, sove, lege osv. på og det er rigtig fint.
Det er rigtig godt at du fortsat tilbyder grød og grøntsagsmos og også er begyndt med rugbrødshapsere og mad i små stykker. Det er ofte sådan at børn har svært ved at kapere klumpet og grovere mad og derfor plejer jeg netop at anbefale at man tilbyder barnet moset og fin mad med ske og så ved siden af tilbyder mad i stykker. Mad som barnet endten selv kan spise med fingrene eller med en gaffel eller som man som voksen kan give barnet med fingre eller gaffel. På den måde lærer barnet at den mad som kommer med ske, skal bare synkes men den anden mad skal tygges - maden kræver noget andet af mig. Det kan således gøre det lettere for barnet og du kan undgå at hun fejlsynker.
Det er fint at tilbyde grød 2 gange dagligt og grøntsagsmos 2 gange dagligt og så ved siden af mad i stykker. Det er en rigtig god idé at du begynder med mere og mere familiemad, så I som udgangspunkt spiser det samme. Det er helt passende med amning 3 gange dagligt og da du ammer vil det samtidig være helt normalt at din datter ikke er i stand til at sove fra kl. 20 til næste morgen kl. 06. Hun vågner simpelthen fordi hun er tørstig. Du kan derfor vurdere om du skal tilbyde hende brystet en enkelt gang om natten, endten sen aften inden du selv går i seng eller hvis hun vågner midt nat, mod at hun så hurtigt sover videre. Eller om du eller far i stedet skal tilbyde hende vand om natten - det vil også være okay.
Det er også godt at du forsøger med en bolle og andre ting som hun kan sidde med i hånden, så hun på den måde også øver sig mundmotorisk og stille og roligt bliver bedre og bedre til at arbejde med maden i munden.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos og frisk frugt i hånden at sidde med. Det kan være stykker af appelsin, melon, fersken, moden pære eller lignende, vand af kop
Puttes til formiddagslur, forsøg om du kan springe amning over her.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og ved siden af små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg. Giv hende også små stykker af indmaden af en frikadelle og måske hun begynder at kunne klare godt kogte pastaskruer (evt. ½). Vand af kop.
Puttes til middagslur, evt med amning inden.
Eftermiddag 15.30-16: Fuldkornsgrød eller flerkornsgrød som nu med frugtmos på, vand af kop. I takt med at hun bliver ældre, så kan du tilbyde lidt A38, tykmælk eller lignende, som vil være med til at sikre hendes mælkebehov, Tilbydes også her frisk frugt i hånden, ristede rugbrødsbjælker, 1/4 bolle eller lignende at sidde med.
Aften: Grøntsagsmos med kød eller fisk og ved siden af mere og mere af jeres mad i stykker. Mosen kan i princippet være kartofler du moser med lidt sovs og stykker af frikadelle får hun så ved siden af. Hun må også meget gerne få pasta med kødsovs, boller i karry, kartoffelmos og millionbøf - kartoffelbåde, kogte blomkål og broccolihover og lignende at sidde med i hånden. Hele tiden tænke på at noget skal være moset og til at spise med en ske og andet skal være i stykker, skal være mad som skal tygges. Vand af kop
Evt. lidt frugtgrød eller frugtmos som dessert.
Ammes og puttes til natten 19-20
Sen aften 23-24: Evt. amning eller må du evt. vente til hun selv melder sig om natten. Alt efter hvor meget du oplever du spiser af mælk hos dig i løbet af dagen, må du vurdere om hun har behov for brystet en enkelt gang eller om hun kan nøjes med vand. Umiddelbart vil vand være nok rent ernæringsmæssigt. Men det er helt relevant at hun vågner fordi hun er tørstig.
Du har fuldstændig ret i at hun nu er i separationsfasen og det skal man naturligvis også tage hensyn til forstået på den måde, at det er helt okay at hun lige i øjeblikket har behov for ekstra tryghed og fysisk nærhed og kontakt.
Jeg mener således ikke at din datter bør være sulten om natten, men hun kan sagtens være tørstig og dette så samtidig med at hun i kraft af sin alder sover mere uroligt.
Man kan godt amme fra kun et bryst og du kan sagtens dække hendes mælkebehov med amning 3 evt 4 gange dagligt. Hvorvidt du vil kæmpe for at få hende til at tage begge bryster afhænger af hvordan du har det bedst. Det kan være en fordel at amme fra begge sider fordi det påvirker mælkeproduktionen positivt og det naturligt aflaster brysterne lidt. Samtidig gør det også at du ser mere 'lige' ud. Hvis det ene bryst er fyldt med mælk og det andet bryst ikke indeholder mælk, så vil man kunne se det på dig. Der vil altså være en størrelsesforskel på dine bryster - det er dog rent kosmetisk og hvordan du har det med dig selv - det har intet at sige i forhold til din datter og hendes trivsel.
Nogle gange så kan man snyde barnet til at tage den side, som ikke er favorit bryst, ved at lægge barnet til i tvilingestilling der. Det synes jeg du skal forsøge, for at se om du kan få hende til at tage det bryst lidt, så din mælkeproduktion holdes ved lige - nytter det så ikke, ja så må det være sådan, men så har du jo forsøgt.
Med hensyn til det motorisk så lyder det som om at hun bruger rigtig meget energi på det verbale fremfor det motoriske og det lyder som om at hun er rigtig god til at gøre sig forståelig og til at forstå jer - med den alder hun har. Det er rigtig dejligt.
Det er dog nu en god idé at du forsøger at motivere hende til at bevæge sig noget mere. Det er vigtigt at du hjælper hende med at trille, du skal danse med hende, tumle med hende, lade hende hoppe på dine knæ osv. og det vil være rigtig godt, hvis I havde mulighed for at gynge hende. Netop det at trille, gynge og blive tumlet med stimulerer balancen og fremmer dermed motorikken.
Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående tanker, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske