Brev:
Mad, amning og søvn - 8 mdr.
3. marts 2008
Alder:
8 mdr.
Mad, amning og søvn - 8 mdr.
Hej Helen
Jeg har nogle spørgsmål, som jeg gerne vil have "diskuteret". Min datter er efterhånden blevet 8 mdr., og nu er jeg kommet lidt i tvivl omkring hendes mad, amningen og søvnen om natten.
Hun spiser skemad og får vand af kop 4 gange om dagen - kl. 6.30/8, 11/12, 14.30/15.30 og 18/18.30. Hun spiser efterhånden nogle gode portioner. 3/4-1 dl havregrød med frugtmos til morgenmad, 15-20 rugbrødshapser (på str. med min lillefingernegl) med smøreost eller leverpostej til middag. Jeg er stadig nødt til at fylde efter med skemad, spiser 1 dl bagefter rugbrød. Til eftermiddag får hun fuldkornsgrød eller flerkornsgrød med frugtmos og spiser 1 dl, nogle gange mere. Om aftenen får hun 1 1/2-2 dl grøntsagsmos evt. med sovs på, lidt frikadelle, kødbolle eller lignende. Jeg er godt klar over, at det er tid til mere af vores mad, og det vil jeg også igang med den næste tid - dog bliver det nok mest blendet, for det med klumper er ikke et hit.
Jeg ammer hende nogle gange tidlig morgen, men ellers inden formiddagslur, inden middagslur, sen eftermiddag (ind imellem har hun stadig brug for den sene lur - sover enten 2 timer og 1 1/2 time eller 1 1/2 time-2 timer, 3 kvarter og 3 kvarter) og inden putning kl. 20. Hun havde længe kunnet klare sig uden mad om natten, og sov i lang tid igennem. Men nu er hun begyndt at vågne om natten igen, som jeg har læst i nogle andre af dine svar, er helt normalt, fordi hun måske er i seperationsfasen og har mere uro i kroppen.
Tidligt på natten, kan hun holdes hen med sutten, men når vi kommer til 4.30-5 så vågner hun hvert kvarter til kl. 6, hvis hun ikke får brystet. Får hun derimod en ammetår, sover hun måske til mellem kl. 7 og 8. Jeg ved ikke, om hun reelt er sulten, for hun spiser ikke så entusiastisk. Er kl. derimod 6 inden, hun vågner, så vil hun ikke sove videre, selvom hun får brystet. I lang tid prøvede jeg at amme inden jeg gik i seng, men det gør ikke rigtig nogen forskel.
- Hvornår er det normalt, at de slet ikke skal have mad fra 20-6/7? Vi forsøgte vand en enkelt dag, men det gjorde ingen forskel, er det noget, vi skal forsøge igen? Selvom jeg går tidligt i seng og måske sover en middagssøvn, så er det tidligt for mig at blive vækket 4.30 og kan ofte heller ikke falde i søvn igen.
I tilfælde af, at hun rent faktisk er sulten om natten, så tror jeg måske, at jeg skal have den sene eftermiddagsamning byttet ud med noget fast føde. MEN, hvad skal jeg finde på? Hun får jo det grød og grøntsagsmos, hun skal have. Jeg har prøvet franskbrødsskorper, boller og frisk frugt, men hun får bidt stykker af, og får det galt i halsen og kaster måske endda også op - så jeg vil egentlig gerne vente med det til hun er bedre til at tygge maden. (Klumper, duer hun bare slet ikke til - rugbrødshapserne er så små, og hun formår åbenbart også at blande det så meget med spyt, at det går nogenlunde)
Hun er begyndt at afvise det ene bryst, når vi kommer til eftermiddag og aften, da der ikke er så meget at komme efter længere. Det andet er derimod stadig fuldt funktionsdygtigt hele dagen igennem og hun kan godt spise i 3-5 min. ved det.
- Skal jeg gøre en indsats for at få mere mælk i det bryst, hun afviser? Eller skal jeg amme videre på et bryst, når det andet "sætter ud"?
Motorisk er hun ret langt bagefter, er først begyndt at trille for alvor indenfor den sidste måneds tid, og gør det stadig ikke ret tit, maks et par gange om dagen. Hun kommer lidt rundt på maven - dog kun rundt og bagud. Til gengæld synes jeg, at hun er dygtig til at "snakke" meget, forstår at "svare" på, hvor stor hun er og kan vinke mm. Hun er blevet meget mere aktiv her den seneste måned og maven fungerer igen, og det har altså også sat portionsstørrelserne op på hendes måltider.
Så hvad synes du er smart at gøre nu?
Mange hilsner
Mias mor