Mad, amning og søvn - 8 mdr.

3. marts 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Mad, amning og søvn - 8 mdr.

Hej Helen

Jeg har nogle spørgsmål, som jeg gerne vil have "diskuteret". Min datter er efterhånden blevet 8 mdr., og nu er jeg kommet lidt i tvivl omkring hendes mad, amningen og søvnen om natten.

Hun spiser skemad og får vand af kop 4 gange om dagen - kl. 6.30/8, 11/12, 14.30/15.30 og 18/18.30. Hun spiser efterhånden nogle gode portioner. 3/4-1 dl havregrød med frugtmos til morgenmad, 15-20 rugbrødshapser (på str. med min lillefingernegl) med smøreost eller leverpostej til middag. Jeg er stadig nødt til at fylde efter med skemad, spiser 1 dl bagefter rugbrød. Til eftermiddag får hun fuldkornsgrød eller flerkornsgrød med frugtmos og spiser 1 dl, nogle gange mere. Om aftenen får hun 1 1/2-2 dl grøntsagsmos evt. med sovs på, lidt frikadelle, kødbolle eller lignende. Jeg er godt klar over, at det er tid til mere af vores mad, og det vil jeg også igang med den næste tid - dog bliver det nok mest blendet, for det med klumper er ikke et hit.

Jeg ammer hende nogle gange tidlig morgen, men ellers inden formiddagslur, inden middagslur, sen eftermiddag (ind imellem har hun stadig brug for den sene lur - sover enten 2 timer og 1 1/2 time eller 1 1/2 time-2 timer, 3 kvarter og 3 kvarter) og inden putning kl. 20. Hun havde længe kunnet klare sig uden mad om natten, og sov i lang tid igennem. Men nu er hun begyndt at vågne om natten igen, som jeg har læst i nogle andre af dine svar, er helt normalt, fordi hun måske er i seperationsfasen og har mere uro i kroppen.

Tidligt på natten, kan hun holdes hen med sutten, men når vi kommer til 4.30-5 så vågner hun hvert kvarter til kl. 6, hvis hun ikke får brystet. Får hun derimod en ammetår, sover hun måske til mellem kl. 7 og 8. Jeg ved ikke, om hun reelt er sulten, for hun spiser ikke så entusiastisk. Er kl. derimod 6 inden, hun vågner, så vil hun ikke sove videre, selvom hun får brystet. I lang tid prøvede jeg at amme inden jeg gik i seng, ...

Annonce

... men det gør ikke rigtig nogen forskel.

- Hvornår er det normalt, at de slet ikke skal have mad fra 20-6/7? Vi forsøgte vand en enkelt dag, men det gjorde ingen forskel, er det noget, vi skal forsøge igen? Selvom jeg går tidligt i seng og måske sover en middagssøvn, så er det tidligt for mig at blive vækket 4.30 og kan ofte heller ikke falde i søvn igen.

I tilfælde af, at hun rent faktisk er sulten om natten, så tror jeg måske, at jeg skal have den sene eftermiddagsamning byttet ud med noget fast føde. MEN, hvad skal jeg finde på? Hun får jo det grød og grøntsagsmos, hun skal have. Jeg har prøvet franskbrødsskorper, boller og frisk frugt, men hun får bidt stykker af, og får det galt i halsen og kaster måske endda også op - så jeg vil egentlig gerne vente med det til hun er bedre til at tygge maden. (Klumper, duer hun bare slet ikke til - rugbrødshapserne er så små, og hun formår åbenbart også at blande det så meget med spyt, at det går nogenlunde)

Hun er begyndt at afvise det ene bryst, når vi kommer til eftermiddag og aften, da der ikke er så meget at komme efter længere. Det andet er derimod stadig fuldt funktionsdygtigt hele dagen igennem og hun kan godt spise i 3-5 min. ved det.

- Skal jeg gøre en indsats for at få mere mælk i det bryst, hun afviser? Eller skal jeg amme videre på et bryst, når det andet "sætter ud"?

Motorisk er hun ret langt bagefter, er først begyndt at trille for alvor indenfor den sidste måneds tid, og gør det stadig ikke ret tit, maks et par gange om dagen. Hun kommer lidt rundt på maven - dog kun rundt og bagud. Til gengæld synes jeg, at hun er dygtig til at "snakke" meget, forstår at "svare" på, hvor stor hun er og kan vinke mm. Hun er blevet meget mere aktiv her den seneste måned og maven fungerer igen, og det har altså også sat portionsstørrelserne op på hendes måltider.

Så hvad synes du er smart at gøre nu?

Mange hilsner
Mias mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os