Brev:
Mor på arbejde
3. marts 2008
Alder:
5 mdr.
Mor på arbejde
Kære Helen
Mange tak for en rigtig god brevkasse, som jeg har haft meget fornøjelse af.
Mit spørgsmål handler om min søn på 5½ måned, der er en glad og aktiv dreng (vores første barn). Når han er 6 måned og 1 uge starter jeg på arbejde igen og så tager far over med 5 mdr. barsel. Vi har bevidst taget dette valg fra starten. Far er en kærlig og omsorgsfuld person, der hele perioden har været meget involveret i vores søns liv.
Vi havde 1½ mdr. barsel sammen fra starten og han har været involveret i alt omkring vores søn, så meget det har været muligt derefter. Desuden glæder jeg mig faktisk til at komme på arbejde igen, selv om jeg har været meget glad for at gå hjemme. Nu er det fars tur til at nyde den fantastiske udvikling der sker med vores søn og det glæder han sig til.
Mit spørgsmål går på, hvorvidt det vil skade vores søn psykisk, at jeg som mor forlader ham hver dag for at tage på arbejde (37 timer om ugen). Den tilknytning der har været mellem mor/barn gennem graviditet, fødsel, amning mm. kan far jo ikke give. Er vores søn på 6 mdr. for lille til at blive passet af andre end mor?
Noget andet er, at jeg fra han var 4 mdr. gammel har suppleret hans amning med et par flasker om aftenen/nat (da han ikke blev mæt hos mig). Det er desværre gået ud over min egen produktion, så jeg nok snart må stoppe helt med at amme. Det er jeg lidt ked af. Det falder desuden sammen med den tid, hvor jeg starter på arbejde - det er jo nogle store omvæltninger for ham på samme tid. Kan det have nogle konsekvenser for skiftet i barslen?
Jeg håber du kan komme med en vurdering af vores situation og måske også give nogle gode råd til, hvordan vi klarer overgangen fra mors til fars barsel - vi har 1 uges ferie sammen inden jeg starter på arbejde igen.
Med venlig hilsen
Den bekymrede mor