Svar: Vaccinationer vedr. udstationering i USA
1. marts 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Bente
Først tillykke med jeres lille pige og dernæst tillykke med udstationeringen - det lyder spændende og udfordrende for jer, det skal nok blive godt:o)
Med hensyn til vaccination ved rejse i USA, så ligger mundigheden til at udstede vaccinationskrav hos de enkelte stater. Der kan således være lidt forskellige regler alt efter hvilken stat I skal rejse til/bo i. På nationalt niveau udgiver det amerikanske "Centers for Disease Control and Prevention" (CDC) vaccinationsanbefalinger. Du kan finde anbefalingerne på deres hjemmeside www.cdc.gov
Helt overordnet gælder følgende:
Barnet bør være vaccineret mod Difteri og tetanus. Det er en naturlig del af det danske børnevaccinationsprogram. CDC anbefaler også at børn får denne vaccination og at de revaccineres i 5 års alderen og igen i 11-12 års alderen.
Med hensyn til Kighoste, så er dette også en del af det danske børnevaccinationsprogram. Her anbefaler CDC fem doser acellulær kighoste-vaccine. Det danske vaccinationsprogram har inkluderet tre kighoste-vaccinationer siden 1961. Fra september 2003 blev indført en booster-dosis i 5-års alderen. hvis der er krav om at jeres datter skal have ekstra Kighoste vaccination, så kan jeres læge udstede en erklæring om, at jeres datter er vaccineret efter de danske retningslinier, og at kighoste-vaccine ikke fås som monokomponent vaccine i Danmark. Dette burde dog ikke umiddelbart være nødvendigt med den alder jeres datter har.
Med hensyn til Polio, som også er en del af det danske børnevaccinationsprogram, så anbefaler CDC i alt fire vaccinationer mod polio, hvor både inaktiveret (IPV) og oral polio-vaccine (OPV) kan indgå i programmet. Det danske børnevaccinationsprogram har siden 1968 indeholdt mindst fire poliovacciner, hvilket er i overensstemmelse med CDC’s anbefalinger.
Med hensyn til Haemophilus influenzae type b (Hib) som vi i Danmark har med i vaccinationsprogrammet, så anbefaler CDC ikke Hib-vaccination til børn > 5 år. Ifølge CDC kræves vaccinationen ikke ved skolestart, men er et krav i småbørnsinstitutioner i 49 stater. Jeres datter vil helt automatisk have fået sin hib-vaccination ved 3 måneder, fem måneder og 12 måneder.
Med hensyn til MFR vaccinationen så anbefaler vi i Danmark at alle børn får dette i 15 måneders alderen og igen i 12 års alderen. CDC anbefaler MFR-vaccination i 12-15-måneders alderen og igen i 4-6-års alderen. Der skal gå mindst fire uger mellem de to vaccinationer.
Med hensyn til skoldkopper, så anbefaler CDC vaccination mod skoldkopper til børn > 12 måneder gamle, som ikke har haft kliniske skoldkopper.
Med hensyn til Hepatitis A, så anbefaler CDC hepatitis A-vaccina­tion til personer i udvalgte stater og regioner samt til særlige risikogrupper.
Med hensyn til Hepatitis B, så anbefaler CDC immunisering mod hepatitis B i børnevaccinationsprogrammet. Dette er et krav før skolestart i 26 stater.
Med hensyn til Pneumokokker, så anbefaler CDC vaccination mod pneumokokker i børnevaccinationsprogrammet, dog ikke til børn > 5 år.
Med hensyn til tuberkulose, så anbefaler CDC ikke vaccination mod tuberkulose i børnevaccinationsprogrammet. I Danmark ophørte denne vaccination også i begyndelsen af 1980’erne.
Dette skulle meget gerne give jer et billede af, hvordan man ser på vaccination i USA og jeg håber I her er hjulpet videre på vej. Derudover vil det være hele relevant at I drøfter det med jeres læge, som evt. også kan tage kontakt til statens seruminstitut for nærmere rådgivning.
Rigtig god rejse dertil og ophold derovre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske