Svar: Vaccinationer vedr. udstationering i USA

1. marts 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Bente

Først tillykke med jeres lille pige og dernæst tillykke med udstationeringen - det lyder spændende og udfordrende for jer, det skal nok blive godt:o)

Med hensyn til vaccination ved rejse i USA, så ligger mundigheden til at udstede vaccinationskrav hos de enkelte stater. Der kan således være lidt forskellige regler alt efter hvilken stat I skal rejse til/bo i. På nationalt niveau udgiver det amerikanske "Centers for Disease Control and Prevention" (CDC) vaccinationsanbefalinger. Du kan finde anbefalingerne på deres hjemmeside www.cdc.gov

Helt overordnet gælder følgende:

Barnet bør være vaccineret mod Difteri og tetanus. Det er en naturlig del af det danske børnevaccinationsprogram. CDC anbefaler også at børn får denne vaccination og at de revaccineres i 5 års alderen og igen i 11-12 års alderen.

Med hensyn til Kighoste, så er dette også en del af det danske børnevaccinationsprogram. Her anbefaler CDC fem doser acellulær kighoste-vaccine. Det danske vaccinationsprogram har inkluderet tre kighoste-vaccinationer siden 1961. Fra september 2003 blev indført en booster-dosis i 5-års alderen. hvis der er krav om at jeres datter skal have ekstra Kighoste vaccination, så kan jeres læge udstede en erklæring om, at jeres datter er vaccineret efter de danske retningslinier, og at kighoste-vaccine ikke fås som monokomponent vaccine i Danmark. Dette burde dog ikke umiddelbart være nødvendigt med den alder jeres datter har.

Med hensyn til Polio, som også er en del af det danske børnevaccinationsprogram, så anbefaler CDC i alt fire vaccinationer mod polio, hvor både inaktiveret (IPV) og oral polio-vaccine (OPV) kan indgå i programmet. Det danske børnevaccinationsprogram har siden 1968 indeholdt mindst fire poliovacciner, hvilket er i ...

Annonce

... overensstemmelse med CDC’s anbefalinger.

Med hensyn til Haemophilus influenzae type b (Hib) som vi i Danmark har med i vaccinationsprogrammet, så anbefaler CDC ikke Hib-vaccination til børn > 5 år. Ifølge CDC kræves vaccinationen ikke ved skolestart, men er et krav i småbørnsinstitutioner i 49 stater. Jeres datter vil helt automatisk have fået sin hib-vaccination ved 3 måneder, fem måneder og 12 måneder.

Med hensyn til MFR vaccinationen så anbefaler vi i Danmark at alle børn får dette i 15 måneders alderen og igen i 12 års alderen. CDC anbefaler MFR-vaccination i 12-15-måneders alderen og igen i 4-6-års alderen. Der skal gå mindst fire uger mellem de to vaccinationer.

Med hensyn til skoldkopper, så anbefaler CDC vaccination mod skoldkopper til børn > 12 måneder gamle, som ikke har haft kliniske skoldkopper.

Med hensyn til Hepatitis A, så anbefaler CDC hepatitis A-vaccina­tion til personer i udvalgte stater og regioner samt til særlige risikogrupper.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til Hepatitis B, så anbefaler CDC immunisering mod hepatitis B i børnevaccinationsprogrammet. Dette er et krav før skolestart i 26 stater.

Med hensyn til Pneumokokker, så anbefaler CDC vaccination mod pneumokokker i børnevaccinationsprogrammet, dog ikke til børn > 5 år.

Med hensyn til tuberkulose, så anbefaler CDC ikke vaccination mod tuberkulose i børnevaccinationsprogrammet. I Danmark ophørte denne vaccination også i begyndelsen af 1980’erne.

Dette skulle meget gerne give jer et billede af, hvordan man ser på vaccination i USA og jeg håber I her er hjulpet videre på vej. Derudover vil det være hele relevant at I drøfter det med jeres læge, som evt. også kan tage kontakt til statens seruminstitut for nærmere rådgivning.

Rigtig god rejse dertil og ophold derovre:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder