Vil pludselig slet ikke spise

1. marts 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Vil pludselig slet ikke spise

Ja, nu bliver jeg nødt til at skrive igen;-)

Vores datter er nu knapt 8 mdr.
Efter at have haft en del bøvl med hende og flasken og hendes mave, har det gået nogenlunde fornuftigt. Og her på det sidste har vi haft 14 fantastiske dage.

I de 14 dage har hun spist med glubende appetit og drukket over en 1 liter væske om dagen fordelt på vand og (mme) på flaske. Dette bevirkede, at vi kunne trappe ned på hendes 9 ml. laktulose til stort set ingen ting og hendes mave fungerede perfekt.

Over en dag eller to skiftede hun over til ikke at ville spise spor (hun drejer hovedet væk) og drikker kun ca. 100 ml. mælk af gange de ca. 5 gange i døgnet hun tilbydes flasken.
Hun drikker dog fortsat pænt med vand. Så væskemæssigt får hun havd hun skal have og mælkemæssigt får hun lige over de min. 400 ml.

Sagen er bare den, at hun er jo ved at være en stor pige (er også stor fra naturens side,-) og qua sin alder kræver hende skrop jo en del energi, da hun bakser rundt en stor del af dagen. Er fantastisk til at stå med støtte er godt på vej til kravlestadiet. (Mangler dog lige at skubbe knæende fremad.)
Når hun så kun drikker og ikke spiser, så bliver hun møgtræt. Hun hænger simpelthen ikke sammen, når hun ...

Annonce

... har været vågen i 1½ til 2 timer. Hvilket et lidt træls, da hun jo gerne skulle kunne tage 3 timers stræk nu.

Det er "lidt" frustrerende, at hun sådan er gået i baglås, nok mest fordi det gik så godt og det er så ærgeligt at se hende afvise maden sådan. Hun var ellers så god til at tygge og var godt på vej.

Noget helt andet er, at jeg synes hun er begyndt at svede meget. Har altid været et varmt barn, men kan nu svede blot ved at sidde på gulvet og lege. Hun er som sagt en stor pige, ikke tyk men lang og velproportioneret.

Har du en ide til hvad det kan skyldes eller et råd til hvordan vi kan hjælpe hende tilbage på det gode spor, hvad angår maden.

Hun har indtil nu spist:

Ca. 6 Havrefras med mme
havregrød med frugtmos/øllebrød med frugtmos
Bondebrød med leverpostej/fignepålæg/smøreost/havregrød eller øllebrød m/frugtmos
Frugt (appelsin, kiwi, banan, jordbærgrød)
Kartoffelmos/grøntsagsmos m/sauce og lidt kød
Frugtmos m/lidt laktulose skjult i denne

Derudover har hun fået 5 flasker. Kl. 24, 07, 10, 14 og 19

En sidste ting. Nu bliver hun jo 8 mdr og der skal skæres i flaskerne. Hvormange skal hun have jeg havde tænkt mig at sløjfe den kl. 14 først.

Ser frem til at høre fra dig.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder