Svar: Maveproblemer, luft i maven, vandig afføring
29. februar 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Susanne
Børn afføring er forskellig alt efter om de får modermælk eller modermælkserstatning. Modermælken ændrer sig hele tiden, tilpasser sig barnets alder og smagen og sammensætningen hænger også lidt sammen med hvad du indtager af mad.
Når barnet får modermælk, så vil afføringen derfor godt kunne variere i udseende og lugt, simpelthen fordi mælken er anderledes og varieret sammensat. Det er derfor helt normalt at afføringen nogle gange er vandig og grynet, andre gange mere grødet, den kan også variere i farve fra det meget gule over i det lidt orange og over i lidt mere remouladeagtige grønne.
Nogle børn reagerer meget på den mad deres mor indtager og det kan godt være at du skulle overveje om der er visse fødevarer du skulle prøve at fjerne fra din kost for at se om det vil give en ændring. Jeg ved ikke hvordan du spiser eller generelt lever, men de ting, der kan give dig luft i maven, kan naturligt også give din dreng luft i maven. Fødevarer som kål, spinat, løg, stærke krydderier, kaffe, chokolade osv. kan nogle gange give barnet uro i maven. Nogle børn reagerer faktisk også overfor deres mors mælkeindtag - hvis du således drikker meget mælk, spiser meget yoghurt eller lignende, så kunne du forsøge at skrue ned for dette og se om det gør en forskel.
Modermælkserstatning er sammensat så det ligner modermælk, men ændrer sig jo ikke - mælken barnet får er hele tiden den samme uanset barnets alder og hvordan du spiser og trives, har ingen betydning. Derfor vil børn der får erstatning ofte også have en lidt mere ensartet afføring. Afføringen vil nogle gange være lidt mere grønlig fordi modermælkserstatning indeholder jern og så vil børn der får erstatning ofte også have tendens til forstoppelse. Børn der får flaske vil ofte også have tendens til at sluge mere luft og ofte vil børn der får flaske også gylpe lidt mere end børn der spiser af bryst. Maveproblemer kan der således fortsat være, det bliver således bare nogle andre.
Udseendet på barnets afføring er altså afhængigt af mange faktorer - både hvad type mælk barnet får og at barnets tarmsystem hele tiden modnet og bliver mere og mere parat til at nedbryde anden mad. I takt med at barnet begynder at få mere og mere fast føde, så vil afføringen naturligt også ændre sig - både i lugt og i udseende.
Jeg ved at du i et tidligere brev har ytret ønske om at begynde med lidt vælling eller skemad, hvilket jeg ikke synes du skal gøre, da han er så lille som han er. Men der er jo ikke noget i vejen for at du forsøger at supplere ham med lidt modermælkserstatning, hvis du oplever at det måske vil være bedre for ham. Modermælkserstatning mætter lidt mere end modermælk og det betyder at han måske ikke skal spise helt så hyppigt, hvilket jo godt kan have en effekt på hans mave og afføringsmønster. En enkelt flaske eller to med modermælkserstatning kunne måske derfor godt være en løsning for jer...
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske