Svar: Maveproblemer, luft i maven, vandig afføring

29. februar 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Susanne

Børn afføring er forskellig alt efter om de får modermælk eller modermælkserstatning. Modermælken ændrer sig hele tiden, tilpasser sig barnets alder og smagen og sammensætningen hænger også lidt sammen med hvad du indtager af mad.

Når barnet får modermælk, så vil afføringen derfor godt kunne variere i udseende og lugt, simpelthen fordi mælken er anderledes og varieret sammensat. Det er derfor helt normalt at afføringen nogle gange er vandig og grynet, andre gange mere grødet, den kan også variere i farve fra det meget gule over i det lidt orange og over i lidt mere remouladeagtige grønne.

Nogle børn reagerer meget på den mad deres mor indtager og det kan godt være at du skulle overveje om der er visse fødevarer du skulle prøve at fjerne fra din kost for at se om det vil give en ændring. Jeg ved ikke hvordan du spiser eller generelt lever, men de ting, der kan give dig luft i maven, kan naturligt også give din dreng luft i maven. Fødevarer som kål, spinat, løg, stærke krydderier, kaffe, chokolade osv. kan nogle gange give barnet uro i maven. Nogle børn reagerer faktisk også overfor deres mors mælkeindtag - hvis du således drikker meget mælk, spiser meget yoghurt eller lignende, så kunne du forsøge at skrue ned for dette og se om det gør en forskel.

Modermælkserstatning er sammensat så det ligner modermælk, men ændrer sig jo ikke - mælken barnet får er hele tiden den samme uanset barnets alder og hvordan du spiser og trives, har ingen betydning. ...

Annonce

... Derfor vil børn der får erstatning ofte også have en lidt mere ensartet afføring. Afføringen vil nogle gange være lidt mere grønlig fordi modermælkserstatning indeholder jern og så vil børn der får erstatning ofte også have tendens til forstoppelse. Børn der får flaske vil ofte også have tendens til at sluge mere luft og ofte vil børn der får flaske også gylpe lidt mere end børn der spiser af bryst. Maveproblemer kan der således fortsat være, det bliver således bare nogle andre.

Udseendet på barnets afføring er altså afhængigt af mange faktorer - både hvad type mælk barnet får og at barnets tarmsystem hele tiden modnet og bliver mere og mere parat til at nedbryde anden mad. I takt med at barnet begynder at få mere og mere fast føde, så vil afføringen naturligt også ændre sig - både i lugt og i udseende.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg ved at du i et tidligere brev har ytret ønske om at begynde med lidt vælling eller skemad, hvilket jeg ikke synes du skal gøre, da han er så lille som han er. Men der er jo ikke noget i vejen for at du forsøger at supplere ham med lidt modermælkserstatning, hvis du oplever at det måske vil være bedre for ham. Modermælkserstatning mætter lidt mere end modermælk og det betyder at han måske ikke skal spise helt så hyppigt, hvilket jo godt kan have en effekt på hans mave og afføringsmønster. En enkelt flaske eller to med modermælkserstatning kunne måske derfor godt være en løsning for jer...

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder