Svar: Hård mave og knopper i ansigtet
18. februar 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Pernille
Den grønne allomin er fuldgyldig og det betyder at din datter fint kan leve udelukkende af dette. Da det dog ikke lyder som om at det har haft særlig stor effekt og hun altid har fået allomin, så kan du overveje om du i stedet vil forsøge at skifte til netsles produkter. Nan H.A. anbefales til børn med tendens til forstoppelse. Der er naturligvis ingen garanti for at det virker bedre og Allomin er nogle fine produkter, men de laves jo lidt forskellig fordi det er forskellige producenter, og derfor kan det godt tænkes at din datter vil drage fordel af at prøve noget nyt.
Modsat skal hendes mave jo også lige have lov til at vende sig til den grønne allomin, hun er jo endnu ikke så gammel og at skifte hele tiden, kan også være problematisk. Man kan ikke købe Nan H.A på brik men man kan godt købe almindelig Nan på brik. Du kunne evt. forsøge at udskifte et par flasker med det, for at se om hendes mave reagerer anderledes...
Hvis du overvejer at skifte helt, så gøres det bedst ved at skifte en flaske af gangen, så hendes mave lige når at følge med. Du kan også tale med lægen om at sætte hende op i laktulose og så bibeholde grøn allomin som du nu er skiftet over til.
Det er rigtigt at nogle forældre oplever effekt af zoneterapi og du kan forsøge om det vil hjælpe. Forældrer lærer sig tit at trykke barnet under fødderne og kan således med tiden selv få stimuleret barnet, når der er behov for det. Som du skriver så skader det jo ikke at forsøge, men jeg kan ikke love dig at det virker:o)
Hendes knopper i ansigtet kan være mange ting. Det kan være varmeknopper eller hormonknopper (det kan hun godt få selvom du ikke ammer) og hvis der er tale om disse to ting, så er det godt at huden bliver holdt ren og får luft. Derfor hjælper det nogle gange at bade hende med lidt ren vand (uden olie) og være opmærksom på at få holdt huden ren.
Hvis det mere er eksemlignende knopper og tørhed hun har, så vil det være godt at tilføre huden lidt ekstra fedtstof, det kan godt være Locobase Repair eller en anden fed creme, som du kommer på. Her er det også fint at bruge lidt olie i badevandet.
Men det afhænger helt af, hvad det er for knopper hun har og du må forsøge dig lidt frem. Zink skal normalt ikke bruges mod knopper og eksem i ansigtet.
Jeg ved at hun tidligere er blevet behandlet for stafylokokker i ansigtet og jeg tænker at du naturligvis skal være opmærksom på at der ikke er noget sådan på vej igen. Du kan evt. overveje om du skal vaske hendes ansigt med en lille smule mild og uparfumeret sæbe. Det kan være samme type som man bruger til intimvask, f.eks. lidt vivag, eller lactasyd. Men pas meget på med at få det vasket af igen og pas på hun ikke få noget i øjnene og i munden.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske