Svar: Søvn, udvikling, kost
6. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Christina
Sikke en masse spørgsmål idag:o) Jeg kan godt høre at der sker rigtig meget hos jer i øjeblikket og jeg tænker umiddelbart at det er en fase jeres dreng går igennem.
For det første begynder han nu at have en større motorisk uro, drejer rundt om egen akse, får måske fat i egne tæer osv. og det betyder at han om natten får lagt sig i en stilling, som han har svært ved at komme væk fra. Derfor vågner han og har brug for stillingsskift, brug for at I hjælper ham med at blive lagt rigtigt igen, atter få dynen om sig, blive kærtegnet og beroliget og hjulpet videre i søvnen.
Som udgangspunkt synes jeg at det er mor der skal putte, da dette fungerer bedst og gør jeres dreng mest tryg og rolig. Jeg tænker at det jo netop er vigtigt at han forbinder det at sove med noget trygt og rart og når han efter lidt tid (måske bare en uges tid) har fundet ud af at det er okay, så vil det være naturligt at far så atter kommer på banen om aftenen. I er dog nødt til at gøre ham tryg først...
Det er rigtig godt at I hjælper ham med at trille og I skal lægge ham på maven hver dag. Det er fra maveliggende stilling at børn lærer at krybe og derefter kravle, når den tid kommer.
Hjælp med nogle bevægelege:
- Lav cykelbevægelser, hvor han selv er med til at cykle med sine ben imens du støtter om underbenene
- Grib omkring hans hænder og håndled og lad ham selv trække sig op fra rygleje
- Støt om hans lægge og bøjede knæ og hofte og hjælp ham med at dreje underkroppen fra side til side
- Forsøg at få ham til at dreje om på siden, ved at vise noget interessant legetøj og hjælp ham så videre om på maven ved at puffe let til ham eller ved f.eks. at lægge en skråpude under ham, så han har lettere ved at trille hele vejen.
- Hjælp ham med at få fat i egne tæer, når han ligger på ryggen og derefter trille om på siden og videre om på maven.
- Giv ham luftture og tumle med ham, hold ham om livet og lad ham flyve' gennem luften imens I holder ham.
- Sving ham f.eks. i et lagen eller et tæppe som en hængekøje hvor han svinges frem og tilbage.
- Læg ham på en stor gymnastikbold og lad ham trille frem og tilbage hen over bolden
Det er rigtig godt at i går til rytmik, men I må også gerne derhjemme hver dag, tumle med ham og svinge ham lidt, så hans balancecenter stimuleres.
Det lyder som om at far og søn har det rigtig godt sammen og det er dejligt at høre at du prioriterer at gå til aerobic, hvor far og søn så har egen tid sammen. Det er guld værd for jer alle og det skal I endelig blive ved med. Der er ingen tvivl om at far og søn har det godt sammen og derfor kan far også godt putte. Som sagt mener jeg dog, at lige nu, hvor han så tydeligt rækker ud efter mor, så er det fint at imødekomme dette og når der så atter er ro på, så lade far forsøge sig igen.
Med hensyn til familiemad, så må han faktisk godt få lidt mild karrysovs, hvis det er lavet med sødmælk og de elsker det jo børnene. Det kan dog godt være at hans mave har reageret lidt på både karrysovs og kødbolle og at han af den grund har haft lidt mavekneb om natten... det er dog helt okay at du stadig giver ham mad som tager udgangspunkt i jeres mad og at du netop fokuserer på variation og smag.
Giv ham også grovere grødtyper, øllebrød, havregrød, flerkornsgrød og så må du også gerne give ham agurkestænger, brødskorper og lignende at sidde med i hånden.
Når han vågner om natten, så synes jeg ikke der er noget i vejen for at far forsøger at putte ham, tilbyder ham vand osv. for at se om han så atter kan få ham til at falde til ro. Hvis han har lidt mavekneb, så er det naturligt at han søger brystet mere, men samtidig har han jo en alder nu, hvor han godt kan tage sit behov for mælk om dagen og således ikke behøver det om natten og den gode rytme I har, skal I forsøge at bibeholde.
Med hensyn til antal amninger, så lyder det fint det du beskriver, jeg sender her en plan så du kan se hvordan det kan se ud:
Tidlig morgen 06: Amning, sover videre
Morgen 07-08: står op
Formiddag 9: Havregrød eller flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop. Sidder med lidt brødskorper i hånden eller lidt frisk frugt.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, får lidt agurkestave, brødskorper eller lignende i hånden, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur kl. 13.30
Eftermiddag 15.30: Evt lidt frugtmos eller får lidt frisk frugt at sidde med i hånden, stykker af appelsin, melon, moden pære eller lignende, vand af kop
Sen eftermiddag 16.30: Ammes og powernapper evt. Mange børn begynder dog at kunne springe denne powernap over i 6-7 måneders alderen...
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop, brødskorper eller lignende at sidde med i hånden. Evt. lidt frugtmos eller frisk frugt til dessert
Ammes og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23: Amning
Nat 24-06: Sover, kan tilbydes vand ved behov for væske
Du kan lave mos af alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Det er fin tat du har lavet kødboller som en begyndelse, du kan dog også bruge indmaden af en frikadelle, hvis I får det en dag. Kødsovs og lignende som ikke er hårdt stegt på panden, men som mere har stået og simret i tomatsovs er også helt fint. Du kan give ham kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give ham fisk - kogt eller lavet i ovnen - De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og ham må gerne få disse typer fisk. Tun fra dåse er også i orden.
Det er godt hvis grød max udgør to af dagens måltider og resten er grøntsagsmos. Det er rigtig godt at tilbyde vand til skemåltiderne og så fortsætte amning derudover.
De fleste børn spiser mellem 1-2 dl skemad, dette regnes for en normalt portion. Hvis din dreng kun spiser ½ dl, så må det være sådan, så giver du ham lidt brød, agurk og lignende at gnave i bagefter. Nogle gange kan han måske så spise lidt mere, andre gange er det bare hans behov og det er okay. Det vigtigste er at han spiser, lidt er bedre end ingenting og så tilbyder du brystet inden lur og han kan så tage imod, hvis han har behov.
I takt med at han spiser mere og mere skemad, så vil hans behov for amning nedsættes, men tilbuddet skal stadig være der. Det vil normalt være nok med 5-6 amninger i 6 måneders alderen, omkring 7 måneder omkring 4 amninger. I 8-9 måneders alderen kan ofte nedsættes til 3 amninger og først efter 10 måneder nedsættes til 2 amninger. Dette kan du så fint bibeholde indtil 12 måneders alderen, hvor du kan amme en gang dagligt, ligeså længe I begge har lyst til det...
Jeg håber at jeg her fik svaret på det hele og at I er hjulpet videre på vej. Jeg synes I skal lade jeres dreng passe, så I får en aften sammen, det er også vigtigt at prioritere det:o) Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske