Søvn og mad - endnu engang

6. februar 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Søvn og mad - endnu engang

Hej Helen

Tusind tak for dit svar for ca. 3 måneder siden. Det hjalp os meget, selvom nattesøvnen ikke blev bedre. Vi er nu flyttet for knap 2 måneder siden, og Nikoline klarede det super flot. I juleferien bestemte vi os for, at det skulle være slut med at amme 4-6 gange om natten, og det gik egentligt meget nemt. Samtidig kom hun på sit eget værelse, og det protesterede hun ikke mod.

Hun er nu knap 7½ måned og vokser fint og er en meget glad pige, der griner og "snakker". Hun triller lystigt rundt fra ryg til mave og tilbage igen, men har endnu ikke vist tegn på at kravle eller rejse sig, og hun er heller ikke så glad for at stå på benene. Hun er rigtig god til at lege selv men vil helst kunne se os hele tiden.

Indtil for ca. 1½ uge siden syntes jeg, at det gik fint. Men nu er vi på den igen med natteroderiet. Hun er hele tiden vågnet mange gange om natten, men det har vi til nu kunnet klare med en sut eller hjælp til at skifte stilling. Men nu er hun vågen i 1½-2 timer hver nat, og hun er ikke til at få til at sove.

Hun skriger og protesterer. Nogen gange må hun op og sidde på skødet andre gange skal vi bare sidde og kigge på hende og holde hende i hånden. Hun får tilbudt vand af en kop, som hun sommetider tager mod. Hun er så træt, men vil bare ikke overgive sig til søvnen igen - og vi skal lige prøve at gå ud af værelset, så er en vis herre løs. Men vi kan jo ikke sidde derinde og sove, så jeg har et par nætter taget hende med ind i vores seng, hvor hun så ligger og roder i vores ansigter - det er heller ikke holdbart. I ren desperation har vi prøvet at give hende vælling, men hun er ikke fortrolig med flasken, så det er ikke lykkedes.

Vores dag ser sådan her ud:

kl. 5/6 får hun tilbudt brystet når hun vågner. Så sover hun typisk videre.
kl. 7.30 står vi op og hun får tøj på og vi leger
kl. 9 får hun havregrød med frugtmos og vand i en kop ved siden af.
kl. 10 puttes hun i ...

Annonce

... barnevognen og sover 2-2½ timer. Inden har hun fået tilbudt brystet, men det er sjældent hun vil have noget. Når hun vågner ammer jeg hende og her spiser hun som regel.
kl. 13 får hun grøntsagsmos med forskelligt kød i og vand i en kop ved siden af.
kl. 15 puttes hun i barnevognen og sover 2 timer. Inden da er hun tilbudt brystet, men tager sjældent imod. Når hun vågner ammes hun.
kl. 18.30 får hun øllebrød med frugtmos i og vand i en kop ved siden af.
kl. 19.30 puttes hun i seng, tilbydes brystet, men nægter som regel.
kl. 23/00 vågner hun og hun ammes.

Mellem kl. 23/00 og 5/6 vågner hun ofte og skal have sutten, puttes eller nusses. Og lige i tiden er der så også de vågne timer!

Kan du give et råd eller nogle kloge ord omkring nattesøvnen?

Vi har prøvet, at hun ikke sover så meget om dagen, men det gør ingen forskel om hun sover som ovenfor nævnt eller om hun sover mindre om dagen. Nætterne er lige rædsomme. Jeg er nu noget dertil, hvor jeg er villig til at give køb på min modstand mod flasken, men hvis det kan hjælpe os, hvordan lærer vi hende så nemmest at tage mod den?

Mht. hendes mad, så laver jeg selv havregrød og øllebrød samt ris- eller majsgrød når hun får det engang i mellem. Men grøntsagsmos vil hun overhovedet ikke have, hvis jeg selv laver det. Hun vil derimod gerne spise fra købe-glas, så det får hun. Og så prøver jeg ved siden af at give hende bidder af det vi spiser - nogen gange med succes andre gange ikke.

Men jeg er i tvivl om hun må få alt hvad vi spiser nu, så det er kun ren kød, fisk, ris, pasta eller grønsager hun smager. Men hvad med sovs og krydderier? Jeg er så småt begyndt at introducere hende for tykmælk/A38 og sødmælk. Mælken vil hun ikke drikke, men det andet går bedre. Hvor meget må jeg give hende af det?

Hvordan kommer jeg videre med maden, jeg synes det er det samme hun spiser dag efter dag.

Jeg håber du kan hjælpe os igen.

Venlig hilsen
Vinnie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder