Søvn, udvikling, kost

6. februar 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Søvn, udvikling, kost

Hej Helen

Vi har en dejlig søn på 26 uger (½år) som stortrives. Han pludre dagen lang og er meget aktiv. Han elsker at ligge på maven og dreje rundt som en urskive mellem hans legetøj, og undersøge det hele. Her på det sidste er det små ting som tråde der hænger fra noget, og små kugler han syntes er spændende. Han er så småt begyndt at bruge pincet grebet, når han undersøger små ting.

Han er ikke rigtig selv begyndt at trille rundt endnu, men drejer rundt på siden, når han kikker efter noget eller griber ud efter et stykke legetøj. Vi hjælper ham med at trille rundt, ved at give ham et lille puf, men han gør det ikke af sig selv. Et det noget som kommer af sig selv? eller har vores søn fundet ud af at det andet er meget nemmere, så derfor triller han ikke, det skal siges at han har sig ”egen” mening.

Vi går til rytmik hvor han bliver svinget og rullet hver dag.
Han er dygtig til at ligge på maven, han kan ligge der i en time uden at det generer ham. Han er begyndt at løfte sig op på strakte arme og trække numsen op.

Vi har aldrig rigtig haft problemer når han skulle puttes (tværtimod) han bliver lagt ned og falder i søvn. Lige indtil for ca. 1 uges tid siden. Nu har han svært ved at falde til ro og lukke verden ude. Men det går nogenlunde, vi skal lige indtil ham et par gange, men nu er det kun mig der duer til at putte, når min kæreste kommer ind og vil putte eller lige kikke til ham fordi han klynker, så går der ikke længe så græder han, selvom han bliver taget op og nusset og vugget, så bliver han ved med at brokke sig, og det bliver kraftigere så tårerne til sidst triller, så går jeg derind og straks rækker han armene ud efter mig. Jeg tager ham ind til mig og han falder til ro og putter ham.

Ved godt at han er i en fase i øjeblikket hvor han er ved at finde ud af, at mor kan forsvinde. Hvor længe står det på og bliver det med tiden bedre, så min kæreste også kan putte ham.
Er det ok at vi stadig forsøger, men selvfølgelig når han bliver ulykkelig så tager jeg over eller er det kun mig der skal putte?

Vi skal udenbys om en måned og der skal han passes af mormor og morfar som han kender og ser jævnligt, men jeg vil ikke tage af sted hvis han bliver så ulykkelig.

Det skal siges at min kæreste sagtens kan putte ham om dagen og give grød, hvis jeg ikke lige er der, det er ikke noget problem, og mormor og morfar kan passe ham om dagen men ikke om aften der er det kun mor der duer.......

To gange i ugen er jeg væk 1½ time, om aften til arobic, hvor det er far der spiser og bader med ham, alt efter hvornår hans sene lur ligger, så det er jo ikke fordi han ikke er sammen med sin far, og når far kommer hjem er der julelys i hans små øjne, så tumler de og han putter sig ind til sin far og griner og pludre.

En anden ting er at nu hvor han er blevet ½ år må han jo begynde at få mange flere ting at spise. Han er begyndt at få et 3 måltid om morgenen (grød) og i går aftes fik han en kød bolle, som jeg havde kogt, i sin grønsagsmos. Vi andre fik boller i karry og på et tidspunkt sugede han alt næringen ud af vores karry sovs ...

Annonce

... (den var meget mild), så han fik en lille teskefuld i hans mos og han guffede løs. MEN nu er jeg så i tvivl om det var forkert.

Da han bliver puttet om aften kl. 19.00 (sover kl. 19,30) jeg skal lige indtil ham et par gange (min kæreste er til fodbold)
Kl. 21,00 hører jeg ham klynke går derind, men han er lysvågen, prøver at lade ham ligge og skifte stilling, give ham hans sutteklud, men intet virker. (han vil ikke tage en sut). Tager ham op går ud og skifter ham med svagt lys i gangen og renser hans næse. Han er helt i hopla han prøver at vende sig på pusle bordet om på maven (som han aldrig før har gjort) han ligger på maven 10 min. Går ind på hans værelse med ham, han får en tår vand ( eller han drikker faktisk en del) bliver lagt ned. Kl. 21,45 sover han.

Kl. 22,30 melder han sig igen og får mad hos mig. Og igen kl. 01,30 melder han sig, hvor jeg giver ham vand, det bliver han meget sur over han begynder at græde, men han får ikke andet. Falder til ro og bliver lagt ned og sover. Kl. 04,30 vågner han igen hvor han får mælk hos mig. Derefter sover han til kl. 08,30 (sikke en nat) Før det her vågnede han kun en gang ved midnat fik mælk og sov til næste morgen kl 05/ 06 og fik mælk igen.

Nu tænker jeg er det fordi vi er begyndt på andet mad(kødboller + karry) at han pludselig vågner så mange gange, og er det for tidligt at give ham karry sovs?

Han gjorde lidt det samme for et par uger siden hvor han vågnede ved 02,00 og ville have mad igen hvor han havde fået ved midnat, der gav min kæreste ham vand to dage så stoppede det. Men tror ikke det virker når han ikke engang kan putte ham eller hvad tror du?

Er meget i tvivl om hvad vi skal og må gøre her?

Eller er det bare en såkaldt fase som vi skal igennem?

Er jeg gået for hurtig frem hvad mad angår ?

Er i tvivl om hvor mange gange han skal ammes i et døgn, nu hvor han får 3 måltider. Hvad grød og mos angår hvor meget skal han have af gangen ( dl). Vil meget gerne blive ved med at amme, da han er i risiko gruppen for allergi.

Hvor gammel er han, når man begynder at give mellem måltider og hvor meget mælk eller hvor ofte skal han have hos mig?

Kan man ikke risikere at ens amning går i stå jo mindre de bliver lagt til og hvornår kan de helt undvære mælk hos mig (vi vil gerne undgå sødmælk af kop indtil han er et år pga. allergi

Vores plan for en dag (nogenlunde)

Kl. 05 – 06, Ammes sover vider

Kl. 07/ 08 står op

Kl. 08/09 grød + vand af kop (ammes hvis han vil, det vil han som regel gerne, da han kun spiser ½ dl grød

Kl. 09/10 puttes til lur (får en lille tår) sover gerne 1½ time

Kl. 11/12 grød + frugtmos + vand af kop

Kl. 13/13,30 (ammes puttes til lur)

Kl 14,30/15,00 vågner og leger

Kl. 16,30/17,00 ammes og power napper ½-1 time

Kl. 18,00 kartoffelmos med grønsagsmos + kød + vand af kop

Kl. 19,30/20,00 puttes til nat ( ammes)

Kl. 23,00/00 ammes

Håber det er lidt overskueligt, det kan som sagt varriere, da hans rytme ikke er stabil.

Håber du kan hjælpe os og give lidt klarhed i alt denne forvirring

Med venlig hilsen
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!