Svar: Vække for mad og øge kropsfornemmelsen
4. februar 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Helle
Det er rigtigt at jeg nogle gange råder forældre til at forsøge at tilbyde barnet mad inden midnat i håb om at få sovet lidt. Dette er ikke ensbetydende med at barnet skal vækkes, men handler om at børn har en utrolig god evne til at spise i søvne. Derfor kan man med fordel nogle gange tage barnet op, lade det spise ved brystet og så lægge det ned, hvorefter barnet sover videre.
Det kan bruges til de børn som tager sparsomt på men det kan også nogle gange bruges til de børn, som f.eks. ammes kl 20, vågner første gang kl. 01 ammes der og så ammes igen kl. 05 eller lignende. Det kan være rigtig hårdt som forældre, at blive vækket kl 01, da man ofte selv sover rigtig godt der. Derfor har mange gavn af at tilbyde barnet mælk sen aften inden de selv går i seng - de fleste vil hellere holde sig lidt ekstra vågne og så amme kl. 23-24, mod at de så kan sove til næste morgen tidlig. Hvis barnet kan sove fra kl. 20 til 01, så sover barnet jo der 5 timer i træk, og for de fleste vil det være rigtig dejligt, hvis de 5 timer lå fra kl. 24-05 i stedet for...
Normalt vil børn være ældre en et par måneder når jeg anbefaler dette, simpelthen fordi børn jo stadig i den alder er meget selvregulerende hvad angår både mad og søvn, og også skal have lov til at være det. Du har på den måde ret i at man ikke skal vække børn som sover.. Modsat må du også gerne forsøge, - jeg tænker at der jo ikke er tale om at vække din datter men netop om at lægge hende til og sove videre imens hun spiser og skulle hun vågne lidt op, fordi hun skal skiftes, så må det være sådan. Så har hun trods alt stadig fået 4 timers sammenhængende søvn, hvilket jo er en del trods alt med den alder hun har...
Nogle børn har behov for at blive svøbt længe. De nyder til de er ret gamle og vokset ud af svøbet, stadig at sidde med dynen om sig, bliver vugget lidt i favn. Nogle børn er også så så sensitive at de kun med en lidt tung dyne om sig eller svøbt i voksipose sover rigtig godt. Som sagt er det dog en god idé at du også lader din datter bruge sig selv rent fysisk, lader hende bruge sine arme, hænder osv. når hun er vågen.
Børn har brug for at blive vugget, de har brug for at blive holdt om, danset med og de kan ofte også godt lidt massage. Du må derfor gerne massere din datter og du kan købe eller låne bøger om babymassage og læse hvordan du gør det. Det du skal være opmærksom på er at det ikke bliver for meget for hende. Det er meget vigtigt at du hele tiden lægger mærke til de signaler hun sender og regulerer din berøring ind efter hvad hun synes om det. At gå i badekar sammen eller gå til babysvømning er også en god måde at give sit barn nærhed og fysisk kontakt på og det er også godt for kropsfornemmelsen.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske