Svar: Vække for mad og øge kropsfornemmelsen

4. februar 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Helle

Det er rigtigt at jeg nogle gange råder forældre til at forsøge at tilbyde barnet mad inden midnat i håb om at få sovet lidt. Dette er ikke ensbetydende med at barnet skal vækkes, men handler om at børn har en utrolig god evne til at spise i søvne. Derfor kan man med fordel nogle gange tage barnet op, lade det spise ved brystet og så lægge det ned, hvorefter barnet sover videre.

Det kan bruges til de børn som tager sparsomt på men det kan også nogle gange bruges til de børn, som f.eks. ammes kl 20, vågner første gang kl. 01 ammes der og så ammes igen kl. 05 eller lignende. Det kan være rigtig hårdt som forældre, at blive vækket kl 01, da man ofte selv sover rigtig godt der. Derfor har mange gavn af at tilbyde barnet mælk sen aften inden de selv går i seng - de fleste vil hellere holde sig lidt ekstra vågne og så amme kl. 23-24, mod at de så kan sove til næste morgen tidlig. Hvis barnet kan sove fra kl. 20 til 01, så sover barnet jo der 5 timer i træk, og for de fleste vil det være rigtig dejligt, hvis de 5 timer lå fra kl. 24-05 i stedet for...

Normalt vil børn være ældre en et par måneder når jeg anbefaler dette, simpelthen fordi børn jo stadig i den alder er meget selvregulerende hvad angår både mad og søvn, og også skal have lov til at være det. Du har på den måde ret i at man ikke skal vække børn som sover.. Modsat må du også gerne forsøge, ...

Annonce

... - jeg tænker at der jo ikke er tale om at vække din datter men netop om at lægge hende til og sove videre imens hun spiser og skulle hun vågne lidt op, fordi hun skal skiftes, så må det være sådan. Så har hun trods alt stadig fået 4 timers sammenhængende søvn, hvilket jo er en del trods alt med den alder hun har...

Nogle børn har behov for at blive svøbt længe. De nyder til de er ret gamle og vokset ud af svøbet, stadig at sidde med dynen om sig, bliver vugget lidt i favn. Nogle børn er også så så sensitive at de kun med en lidt tung dyne om sig eller svøbt i voksipose sover rigtig godt. Som sagt er det dog en god idé at du også lader din datter bruge sig selv rent fysisk, lader hende bruge sine arme, hænder osv. når hun er vågen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Børn har brug for at blive vugget, de har brug for at blive holdt om, danset med og de kan ofte også godt lidt massage. Du må derfor gerne massere din datter og du kan købe eller låne bøger om babymassage og læse hvordan du gør det. Det du skal være opmærksom på er at det ikke bliver for meget for hende. Det er meget vigtigt at du hele tiden lægger mærke til de signaler hun sender og regulerer din berøring ind efter hvad hun synes om det. At gå i badekar sammen eller gå til babysvømning er også en god måde at give sit barn nærhed og fysisk kontakt på og det er også godt for kropsfornemmelsen.

Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor